Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
#1513821
Fick köpa en ny list, då dessa är limmade med dubbel häftad tejp. Man kan glömma att sätta dit dom gamla som lostnat . kanske limma med karlsons klister går men kan ge rester av gummi den dagen man vill byta till nya. Priset då? , Ja hela 430 spänn kostar det för båda sidor kan låta dyrt men så är det. Så vet vi detta med. mvh :-)
av rosefors
#1513861
Helt sjukt att det kostar 430kr.

För info så kostar listen som man satte mellan dom där två listerna på sidan, för att mota läckage, en dryg hundralapp och den borde fungera precis lika bra. Bara klippa till två lagom längder.
Användarvisningsbild
av robbis
#1515163
Som ovan skrivit när det gäller listen på bagageluckan. Fick reda på en felsökning att min list på luckan är kass, då denna list sitter på dom bilar med elektrisk baklucka. Den listen har klämskydd i sig och man måste tydligen byta hela listen om den är kass. Om inte så kommer bilen uppfatta att något är i vägen och vägrar att kunna stängas med knappen på luckan . Tydligen visar detta sig inte på bilen system i datan (displayn) men kanske i vida systemet syn det. Så vägrar er elekriska lucka att stänga sig eller går ner så kan det vara detta problem. En ny list ligger på ca 1100 spänn. bara för lite info till er alla :-(
#1515226
Jag har bara några få elritningar tillgängliga där jag är nu, men där hittar jag klämlisterna i årsmodell 2010. Finns inte i 2011, som också har hydraulisk lyftning av luckan, och inte i min 2012, som har elektrisk lyftning.
Både 2010 och 2011 har belastningsavkännare på hydrauliken, men 2011 verkar det alltså vara enbart den som står för klämskyddet.
Användarvisningsbild
av robbis
#1515228
Är w47 den yttre listen på sidan av luckan?, Där sitter den på min 08/09 , v70. Går en kabel in i luckan bakom på min fuske ljusen dom övre. Dessa tar man bort och sen kan man följa var det går hän. näväl får väl lämna in den på verkstaden om jag inte kommer på andra tankar, ska få listen ( den nya om en veckas tid får se hur den ser ut i kontaktdon mm.
av Doomis
#1515230
Nej W47 är Vecka 47 i brytsammanhang i chassinummer. Förtydligar att klämskyddet sitter som senast på tidiga 2010. Sena 2010 och uppåt blev det inbyggt i styrenheten.

robbis---> du kan ju bygla klämskyddet så länge om du inte vill ha det att luckan inte går att stänga. Luckan kommer ju då fungera helt normalt fast utan klämskydd
#1515241
Tittar man i elscheman anges de som gäller efter vecka 46 ofta som "supplement" eller "sent utförande". Det är alltså ett större ändringstillfälle mitt i en årsmodell.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]