Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1513781
Fast med rörligt avtal tar man en risk. Hur hög risk, avgör samtiden. Med tätare återkommande torrperioder, högre importbehov vid speciella tillfällen pga nedmonterad sydlig säker effekt etc var det redan före 2022-02 ökande priser sett ur ett tioårsperspektiv.
Att folk hellre ser på melodifestivalen/sport/serier är KNAPPAST en ursäkt för att först flyta med i strömmen med rörligt, för att sedan yrvaket skrika att det är någon annans fel att man missat chansen att säkra sig för överraskningar.

Alltid någon annans fel
Användarvisningsbild
av GustavE
#1513782
Så det är rimligt och man får skylla sig själv om en kundvagn mat om 2-3 månader kostar 20 000 kr? Tanka bilen kostar 15 000 kr. Räntan är 25 %.

Jag anser verkligen att det är någon annans fel. Hade jag fått bestämma hade dessa elpriser aldrig förekommit. Det är att plåga familjer och företag helt i onödan. Det är också ett enormt hån och en otacksamhet mot äldre generationer som byggde upp en bra elförsörjning åt oss i denna generation.

Rekommenderar verkligen att titta på Vattenfalls filmer på Youtube om vattenkraftutbyggnaden under 1900-talet.

Själv är jag ung och har inte varit med och byggt vattenkraft. Dessutom bor jag i lägenhet med fjärrvärme och är således väldigt okänslig för höga elpriser. Men jag har stor empati för familjer i villa och för företag med stor elförbrukning.
av Malmstroem
#1513784
Naturligtvis tar man en risk med rörligt elpris. De högre elpriserna kommer också att drabba de med fasta avtal. Frågan är bara när.

Nu bor vi ett samhälle som tar rätt mycket betalt för att "ta hand om oss". Om jag slapp betala mer än hälften av min lön till staten skulle jag inte ha några problem med att betala all min el själv. Nu får jag inte behålla speciellt mycket av min lön, och då är det uppe till diskussion om jag ska betala hela ökningen av elpriset själv, eller om staten ska bära en del av kostnaden. Om jag blir av med jobbet får jag arbetslöshetsersättning, om jag blir sjuk får jag sjukpenning. För mig är det inte helt fel om staten också bidrar en del till elräkningen.

Speciellt inte som det är politiska beslut i Sverige (och övriga Europa) som starkt bidragit till att vi hamnat i den situation som vi är i. I min värld ingår det att ibland få hjälp från samhället, inte bara betala till andra som behöver hjälp.

Sedan går det att diskutera hur mycket, och i vilken form ersättningen ska ges. Det är inte utan orsak att den här typen av ersättning diskuteras i hela Europa.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1513785
Mat och ränta (inte ens bränslepriser) har inte diskuterats, den här tråden heter ”elpriset”

Såklart ska man ha empati och förståelse för situationen, å andra sidan; har du inte råd att chansa, chansa inte.
Sen vems fel det är, är lika enkelt som svårt att svara på.
Det är nämligen vårat fel. Om inte då och nuvarande politiker prioriterat frågan om energi och samhällssäkerhet var det för att vi inte ville höra, ta ansvar eller lägga pengar på den.

Det folk mest röstar på, är det vi får. Passar det inte, ta ansvar och övertyga folket som politiker själv.

Det är det som är så bra här, du kan själv påverka istället för att gnälla
Sen är det lättast att gnälla förstås, men det hjälper inte mycket

Var förändringen du vill se.
av Lövet
#1513787
Det kommer inte gå att binda sig ifrån de här elpriserna. Det funkar bara om det handlar om korta prisskillnader. Får vi bestående ökningar så går det inte binda sig bort från detta. Vem tänkte sig att vi skulle ha 4ggr högre elpriser i augusti redan?
Användarvisningsbild
av Camel
#1513792
GustavE skrev:Dom berättade nu på nyheterna att en av explosionerna vid Nordstream skedde nära elkabeln mellan Sverige och Polen. Den är dock avstängd just nu, vilket varit planerat sedan tidigare.

Tittar man på karta på svt så har alla 3 explosionerna skett hyfsat nära. Till och med på varsin sida om elkabeln.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expl ... -inkallade

Om elkabeln skulle bli obrukbar, vore det bra eller dåligt? Borde bli billigare el. Men finns risk att det blir brist i SE4?

På svt skriver dom ordet import före ordet export trots att det gissningsvis går betydligt mer export i kabeln. Svenska Kraftnäts representant som uttalar sig säger att vi klarar oss en tid men att det påverkar om den är utslagen en längre tid.
Att kabeln är ur bruk påverkar priserna neråt i Sverige så länge som vi har effektöverskott i SE4. Det blir helt enkelt lättare att "mätta" de återstående överföringsförbindelserna så att "sista producerade" energin inte går ett exportera och därigenom inte kan säljas till dyraste marginalpriset. Men om vi får effektunderskott i SE4 och behöver importera så är vi beroende av kabeln.

Sedan 2016 har vi normalt inte effektöverskott alla timmar vintertid i SE4 och då är vi beroende av import. Annars blir det svart i stugorna. SVK spår att detta effektunderskott ökar för varje år så långt man har gjort prognos. Ett annat alternativ än att begränsa exporten vore att vi inte lagt ner så mycket planerbar elproduktion i södra Sverige som vi har gjort. Det är detta som fått vågskålen att tippa över. Innan nedläggningarna av de olika elproduducerande kraftverken i södra Sverige hade vi mycket lättare att "mätta" de elexportförbindelser som vi då hade. Och priserna var relativt låga eftersom de kontinentala priserna inte bestämde priset på den sista producerade elenergin i Sverige i samma utsträckning som nu. Men gjort är gjort. Nu sitter vi i en svår sits och detta misstag kan inte rättas till snabbt och enkelt. Oavsett vilken väg man väljer för utbyggnad av elproduktion kommer det att ta många år, minst 6-7 år, innan någon ny elproduktion att tala om kan finnas på plats. Att vi har ett energiöverskott i nationen som helhet på årsbasis hjälper föga när det är effektunderskott vissa timmar på året. Den fullständigt respektlösa och galna energipolitik som uppenbarligen förts helt utan konsekvensanalyser är ett säkerhetspolitiskt, ekonomiskt, samhällsmässigt och klimatmässigt fiasko. Inget annat.

Om den nya elproduktionen som behövs ska bestå av havsbaserad vindkraft placerad i bl.a. Östersjön, hur bra är det är säkerhetspolitiska och samhällsmässiga aspekter? Eller tror man att det aldrig blir några nya konflikter i framtiden?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1513794
Lövet skrev:Det kommer inte gå att binda sig ifrån de här elpriserna. Det funkar bara om det handlar om korta prisskillnader. Får vi bestående ökningar så går det inte binda sig bort från detta. Vem tänkte sig att vi skulle ha 4ggr högre elpriser i augusti redan?
Det stämmer. Men man får tid att förbereda sig på ev höga priser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1513799
TommyP86 skrev: fre 30 sep 2022, 11:20 Mat och ränta (inte ens bränslepriser) har inte diskuterats, den här tråden heter ”elpriset”

Såklart ska man ha empati och förståelse för situationen, å andra sidan; har du inte råd att chansa, chansa inte.
Sen vems fel det är, är lika enkelt som svårt att svara på.
Det är nämligen vårat fel. Om inte då och nuvarande politiker prioriterat frågan om energi och samhällssäkerhet var det för att vi inte ville höra, ta ansvar eller lägga pengar på den.

Det folk mest röstar på, är det vi får. Passar det inte, ta ansvar och övertyga folket som politiker själv.

Det är det som är så bra här, du kan själv påverka istället för att gnälla Bild
Sen är det lättast att gnälla förstås, men det hjälper inte mycket Bild

Var förändringen du vill se.
Det kan jag hålla med om. Folket har röstat fram ett styre med inkompetenta outbildade människor som inte ens verkar kunna sköta sin egen privatekonomi utan far in och ut hos kronofogden som stamkunder (Hur ska man då kunna begära att de ska kunna sköta Sveriges ekonomi). Med noll koll på läget och att inte ens veta hur många reaktorer vi har trots att man är utbildad hårfrisörska kan ju bara sluta på ett sätt.

Jag gör allt jag kan för att rösta bort dem, och dessutom påverka andra att göra desamma. men folk verkar ju vara nöjda och fortsätter rösta som vanligt.

Redan för över 10 år sedan när Europa slog in på vägen att stänga av kärnkraft och kol för att ersätta det med
gas från Putin tog man ju sig för pannan över hur totalt galet det kändes. Och här hemma i Sverige har vi gladeligen tuffat på i spåret att det är bara att gå över till förnyelsebart, att det är helt oreglerbart slår man dövörat till och verkar inte ha fattas av en stor del av politikerna ännu .

Vi måste få bort dessa inkompetenta outbildade från makten för att få en förbättring.
Användarvisningsbild
av Camel
#1513804
VolvoB20 skrev:Redan för över 10 år sedan när Europa slog in på vägen att stänga av kärnkraft och kol för att ersätta det med gas från Putin tog man ju sig för pannan över hur totalt galet det kändes. Och här hemma i Sverige har vi gladeligen tuffat på i spåret att det är bara att gå över till förnyelsebart, att det är helt oreglerbart slår man dövörat till och verkar inte ha fattas av en stor del av politikerna ännu .

Vi måste få bort dessa inkompetenta outbildade från makten för att få en förbättring.
Håller med om vart enda ord!! :-D

Kriget är Putins fel. Men vårt beroende av Ryssland (och andra skurkstater) är helt och hållet vårt eget fel i Västeuropa. :mad:

Till stor del kan man lasta den fanatiska gröna rörelsen som nästan ingen politiker törs ignorera. Resultatet blir ogenomtänkt energipolitik och en forcerad energiomställning som inte fungerar i verkligheten. :mad:
av Lövet
#1514196
Ett foliehattsinlägg till och den här tråden låses! ELPRISET handlar den här tråden om.
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 231
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]