Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas2
#1513797
Är i gång med beställning av xc60 och undrar hur ni andra resonerar om åretrunt-däcken?
Bor i skånes inland men är väldigt skeptisk till dessa däck!
Någon med erfarenhet eller tankar kring detta ämne?
Hur har ni andra valt?
av Lövet
#1513798
I skåne - kanske. I alla andra delar av Sverige - tvärnej.
av perhall
#1513800
Är nog ungefär som att köra med kontinentala vinterdäck året om. Utmärkt senhöst och i lätt vinterväglag, ok på snö, kasst på is, rätt dåliga på sommaren.

Man kan välja 0 kr skillnad Recharge eller sommardäck va?

Recharge-däcken har 6,5 mm o lär slitas snabbt. Så det går snabbt ner till 4 mm och då olämpliga på vintern.
av Recharged
#1513814
Det är ett däck som jag var väldigt skeptisk kring inledningsvis. Efter att ha kört med en uppsättning förra vintern är det inte ett däck jag kan rekommendera. Den erfarenheten ihop med andras sådana, både här på forumet och andra ställen, förstärker min åsikt i saken.
av Lövet
#1513816
Om man kan välja sommardäck istället så låter det som en mycket bättre idé. Sen köper man en uppsättning vinterdäck som man säljer efteråt. Bättre än att leasa däcken.
av Lockis
#1513820
Lövet skrev:I skåne - kanske. I alla andra delar av Sverige - tvärnej.
Beror på vart i skåne man bor.
Där jag bor har vi ofta mer snö än vad man har i Helsingborg t.ex Skulle aldrig välja bort riktiga vinterdäck
av LJN
#1516560
Bra artikel i senaste Vi Bilägare där dom utfört en bra jämförelsetest mellan "Volvos ReCharge däck" vs. sommardäck och vinterdäck. Och dom har bett Volvo centralt om kommentar men har inte fått någon? Själv har jag investerat i nya Nokia dubbfria däck till min kommande XC60 Recharge. Får se om jag även investerar i en uppsättning nya "premium sommardäck" till sommaren.
av jaronsso
#1516563
Jag får om några veckor en XC40 Twin (el) med Rechargedäcken.
Har varit skeptiskt till dem, och hade ett samtal med min handlare om det. Sa att jag nog ville ha vinterdäck, etc. Det hade varit världens enklaste försäljning för honom för "typ" 30 lakan.
Han tyckte jag skulle vänta och se vad jag tycker om dem. Han resonerade som så att de kört en hel säsong på deras demobilar med däcken och inte fått några negativa signaler. Varken de själva hos anställda som låna hem bilar, eller från kunder.
Så nu gör jag så. Någonstans blir valet lite enklare av att bilen är fyrhjulsdriven, även om det såklart inte väger upp mot is och glashala vägar. Men med sunt förnuft och körning efter väder hjälper det väl en smula.
Som sagt, handlaren kunde sålt på mig en uppsättning på fem minuter, men med också hans ord som var väldigt ärliga får jag säga, avvaktar jag.

Tycker mig också ha märkt mer positiva ord än negativa, faktiskt. Både i media och på diverse forum. Läste ett vintertest om C40 i Teknikens värld förra året, där man faktiskt skrev att däcken var bättre än väntat. Med det inte sagt att de skulle vara bra, eller bäst, men kontentan var ändå att de inte var så usla som man kunde väntat sig.

Vi får se. Jag kanske besöker min handlare igen om två månader med ett köp :-)
Bor i Gbg-området där jag också kör mestadels. Väldigt sällan jag kör mer norrut.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1516569
När jag funderade på en Volvo med dessa rechargedäck så sa min handlare att dom är väldigt lika kontinentala vinterdäck. Med andra ord, inte bäst på något och heller inte sämst på något. Men hyfsat bra vid regn och snöslask.
av LJN
#1516585
En väsentlig nackdel med Recharge däcken är att dom enligt ViBilägare fungerar "hyggligt" men när dom tappar fästet så är man "över på andra sidan körbanan" jämfört med Premium dubbfria däck. Man blir helt enkelt överraskad och det finns ingen säkerhetsmarginal.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]