Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1513711
Menar du i nätbutiker här jämfört med nätbutiker i Tyskland? Eller jämför du på annat sätt?
Svensk moms är 25%, tysk 19%. Det förklarar förstås inte hela skillnaden, men lite ligger där. Jag är inte tillräckligt insatt i hur företagsbeskattning fungerar i Tyskland för att kunna avgöra om det finns fler skillnader där, som förklarar ytterligare en del av skillnaden.
av Buck666
#1513712
Olja går ju generellt att köpa rätt billigt i Sverige. Alla andra delar köper man med fördel från tex Autodoc. När de har kampanj, vilket de har typ jämt, så är det under halva priset mot Volvo eller Mekonomen. Märkesgrejer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MagnusR
#1513735
Om man ska klaga på Volvos priser så är det orättvist att inte nämna Mekonomen i samma andetag. Många gånger har jag funnit att delen jag behöver kostar mindre hos min lokala Volvo-handlare än Mekonomen. Behöver jag nämna att jag bojkottar Mekonomen sen många år tebax?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1513796
Jag har också jämfört delar jag behövde till min 854 Turbo en gång i tiden, mellan Volvo och Mekonomen. Jag fann också att Volvo var billigare.
av Tood
#1525092
Har nu bytt olja i min 3:e XC70 genom åren (D4 2016). Använt Swedol Auto JK vid samtliga tillfällen med bra resultat. Enda skillnaden jag märkt vid spolning är att den skummar något mer. Tidigare har jag inte nollställt oljeräknaren då jag inte har någon dator/koppling och inte tyckte 6-800kr för 5 min arbete är prisvärt. Kan någon förklara vad en nollställning gör med lådan? Volvo föreslår ju att olja inte ska bytas vilket leder till kortare livslängd och mer sålda bilar…..

Detta oljebyte gjorde jag annorlunda jmf tidigare då det var trångt att komma åt utloppsledningen nederst på oljekylaren. Finns dessutom två rör men gissar att snabbkopplingen ytterst (till vänster) är returen. Tömde tråg (ca 3.5l) och bytte 4 ggr(ca 14l) innan oljan blev bra. Mellan bytena så fick motorn värma oljan till ca 40 grader då jag förstått att det sitter en termostat (strax framför lådan) som öppna vid denna temp och släpper på till kylaren. Växlade igenom ett par ggr för att komma åt alla kanaler men 4:an resp 5:an gick inte att lägga i stillastående. Kan inte påminna mig om att mina äldre bilar hade denna begränsning. Synpunkter på denna variant av byte?

Sist. Funderar på att nolla adaptionen. En ägare på bilen tidigare och bilen växlar bra. Dock en liten skillnad jmf min gamla 2012 och undrar om det finns några negativa aspekter i en nollställning? Den blir väl nollad till startvärdet och får lära sig på nytt hur föraren kör? Bilen har gått nästan 17000 mil
av skarj
#1525119
Om det endast är den adaptiv delen man nollar, vilket är min gissning, borde det väl hur som helst ske över tid, alltså en stegvis omställning till ditt körsätt. Men någon annan kan säkert svara bättre på ven en "nollning" innebär, själv vet jag inte om jag är så imponerad att lådan ska lära sig något beteende, känns väl överlag som det borde gå att optimera en växling som sedan ligger kvar, alternativt ha en knapp för tex vinter och eller sport, har inte förstått det fina med att lådan ska ändra hur den beter sig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1525136
Anledningen till att den växlar annorlunda är euro 6. Det är en helt annan uppförande på de euro6 bilar jag kört, mot euro 5.
Jag har en euro 6 (-16) och andrabilen här är en -13 så jag var väldigt fundersam först.

Har du inte några problem eller bytt nåt behöver du inte adaptera.
av KalleJ
#1525138
Växellådan adapterar sig själv övertid, ser ingen anledning att nolla adaptionen på lådan vid oljebyte om inte lådan uppförsig konstigt. Gör den det hade jag åkt till Volvo och frågat om de har nyare mjukvara till växellådan.
av Tood
#1525416
Tack för svar. Euro 6 vs Euro 5 är nog orsaken. Nolla oljeräknaren, något man behöver? Den räknar väl bara antal cykler över 150grader vilket inte borde hända om man inte drar tungt?

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]