Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1512914
Jag köpte min 245:a för ungefär ett år sedan och den hade då den mycket slitna originalrutan kvar. Jag åkte då till en av de större glaskedjorna och fick den bytt mot en ny. De ville dock inte montera min rutlist då den var för sliten. Ok, fixade fram en fräsch begagnad list, fick den monterad efter mycket om och men, de pajade ett antal clips och listen släppte efter en vecka.

Jag ledsnade, åkte till en lokal firma istället, och de rekommenderade mig att istället montera den nya rutan som kom -90. Jag höll med om rimligheten i det, och betalde då för en till ny ruta.

Ett par månader senare är det nu otätt, rutan skallrar vid vissa varvtal och bilen är allmänt tröttsam att åka i pga allt oväsen. Det blir tyst/tystare om man lägger handen på rutan.

Min fråga då, är det något speciellt med rutbyte på 240, en "förlorad konst" om man bara jobbar med moderna bilar? Jag har extremt svårt att se hur det ska kunna vara en svårighet att göra detta rätt.
av panth0n
#1512950
Nu vet jag i och för sig inte exakt hur processen skiljer sig mellan en 240 och en 940, men jag bytte för ett par år sedan ut orgrutan hos Nybergs bil (alltså volvoåf) och det har inte varit några som helst problem sedan dess. Låter som man fuskat i ditt fall. Jag skulle åkt tillbaka och ifrågasatt jobbet om jag vore du.
av bönan
#1512959
Nej, jag har fått rutan bytt både på farsans 940, min gamla 940 och min nuvarande 960 och det har aldrig varit några problem. Men att två olika firmor inte ska klara av en 240 känns ofattbart.

Ringde och förhörde mig idag och ska få det tittat på av firman i nästa vecka.
av rd350
#1512965
Har rutan släppt så är den fellimmad. Viktigt är att få bort alla butyltejpsrester innan man limmar med pur-lim. Rengöringen kan ta lika lång tid som resten av bytet.... Lägger man dit den nyare typen av ruta så aka det bli bra. Man måste dock tänka på att tejpa "flärpen" på prydnadslisten med tunn butyl mot karossen, annars får du en visselpipa av fartvinden.
av bönan
#1513618
Den hade släppt i hela ovankanten. Firman står för ny ruta och lovar att vara noggranna vid monteringen. Finns hopp iaf.

Nu hittade en polare till mig en tysk återf&[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]