- tor 22 sep 2022, 13:41
#1512914
Jag köpte min 245:a för ungefär ett år sedan och den hade då den mycket slitna originalrutan kvar. Jag åkte då till en av de större glaskedjorna och fick den bytt mot en ny. De ville dock inte montera min rutlist då den var för sliten. Ok, fixade fram en fräsch begagnad list, fick den monterad efter mycket om och men, de pajade ett antal clips och listen släppte efter en vecka.
Jag ledsnade, åkte till en lokal firma istället, och de rekommenderade mig att istället montera den nya rutan som kom -90. Jag höll med om rimligheten i det, och betalde då för en till ny ruta.
Ett par månader senare är det nu otätt, rutan skallrar vid vissa varvtal och bilen är allmänt tröttsam att åka i pga allt oväsen. Det blir tyst/tystare om man lägger handen på rutan.
Min fråga då, är det något speciellt med rutbyte på 240, en "förlorad konst" om man bara jobbar med moderna bilar? Jag har extremt svårt att se hur det ska kunna vara en svårighet att göra detta rätt.
Jag ledsnade, åkte till en lokal firma istället, och de rekommenderade mig att istället montera den nya rutan som kom -90. Jag höll med om rimligheten i det, och betalde då för en till ny ruta.
Ett par månader senare är det nu otätt, rutan skallrar vid vissa varvtal och bilen är allmänt tröttsam att åka i pga allt oväsen. Det blir tyst/tystare om man lägger handen på rutan.
Min fråga då, är det något speciellt med rutbyte på 240, en "förlorad konst" om man bara jobbar med moderna bilar? Jag har extremt svårt att se hur det ska kunna vara en svårighet att göra detta rätt.
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97