Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag tror inte att det är möjligt men vill ändå ställa frågan.
Om det blir så att man köper en 'äldre" T8 som är uttagen innan uppdateringen 2022, kan man göra ngt i framtiden, batteribyte etc, för att så den nya räckvidden?

Någon som gjort ngt? Dyrt?
Är det mer som skiljer på T8-orna än batteri?
Lönt att satsa på en 4mils räckvidd T8?
Är det ngt som talar för en äldre version eller bara emot...?

Tack
Om det är lönt med 4 mils räckvidd eller ej kan bara du avgöra.

Räcker 4 mils räckvidd till 90% av din dagliga körning?
Om ja, så har du väldigt lite fördelar med det nya batteriet sett till vad det kostar extra.
Fast begagnat är nästan lika dyrt som nytt idag. Så då handlar det om du kan vänta 19-20 månader på en bil.
perhall skrev:Det är 6-8 mån på en ny T8... inte 19.

Det är inte bara batteriet som är nytt utan elmotorer, motormodifieringar, styrning etc. Kostar flera hundra tusen att bygga om...
Vart får du 6-8 månader ifrån?
CBV har 17-19 månader.
Min ÅF sa senaste för ett par veckor sedan att det är så lång väntetid om man beställer ny (inte CBV). Gäller då V60 såklart.
Lockis skrev:
perhall skrev:Det är 6-8 mån på en ny T8... inte 19.

Det är inte bara batteriet som är nytt utan elmotorer, motormodifieringar, styrning etc. Kostar flera hundra tusen att bygga om...
Vart får du 6-8 månader ifrån?
CBV har 17-19 månader.
Min ÅF sa senaste för ett par veckor sedan att det är så lång väntetid om man beställer ny (inte CBV). Gäller då V60 såklart.
Eftersom du inte skrev V60 visste jag inte att du menade det. XC60 är 6-8 månader. V60 är 17-19 och var nyss ännu längre.
TACK
Jag ville bara få lite fakta.

Jag vill uppdatera mig, alltså byta till en XC60, V60, S90 med minst samma utrustning jag har idag. Och det är nästan omöjligt att hitta.
Kollar mest på B6, B5 motorer men även lite på T8 om det är ok räckvid.

Jag fortsätter leta efter de uppgifter jag har nu.
👍
Denna har ju mycket utrustning.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /104019954

Eller är den för dyr?

Mvh
Per
Hade i och för sig varit väldigt käckt om det hade gått lägga på ett batterilager till på en Volvo Recharge (laddhybrid) som bara har 2 lager. Tvivlar det går lägga på ett tredje batterilager på befintligt hybridbatteri.

Den S90 som länkades till har 65 kW (87 hk) elmotor och därmed bara 11,6 kWh hybridbatteri. Man kan se det lätt på Transportstyrelsens hemsida, sökning efter fordon på registreringsnr, se under Tekniska data, Motor och Miljö, rad "Effekt, max (för elmotor)". Jag är 100% säker för jag har en V90 Recharge med 65 kW elmotor.
Det skall vara 107 kW elmotor (143 hk), då är det det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh med 3 batterilager. Det är det på Volvo Recharge laddhybrider MY22 late eller senare.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
GATUPLAN skrev: ons 28 sep 2022, 15:52 TACK
Jag ville bara få lite fakta.

Jag vill uppdatera mig, alltså byta till en XC60, V60, S90 med minst samma utrustning jag har idag. Och det är nästan omöjligt att hitta.
Kollar mest på B6, B5 motorer men även lite på T8 om det är ok räckvid.

Jag fortsätter leta efter de uppgifter jag har nu.
👍
Jag hade satsat på en T6 recharge med massa utrustning i. Då sparar du dessutom en del pengar jämfört med T8.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte