NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509528
Sådär nu är sem över och dax att ta itu med problemet med v50 som regenererar tätt samt inte får upp nått laddtryck som motsv begärt laddtryck.
En tanke som slog mig här om dagen: Skulle de kunna vara så att EGR ventilen inte är riktigt stängd utan laddtrycket "sipprar" ut de3n vägen vid gaspådrag? För visst skall väl EGR vara stängd vid acceleration eller tänker jag fel där?
#1509532
Exakt så är det. Jag har haft ganska många problem med EGR på min men inte just det.
Inte alltid som felen sätter en felkod men är det ett mekaniskt fel som sot som hindrar den från att stänga så är det nog möjligt att du hittar felet där.
Vid varje service brukar Volvokillen "initiera" EGR så den skall göra jobbet rätt. Vad som egentligen händer vet jag inte men en GISSNING är att man lär den var ändlägena är. Varför detta skulle behövas göras om vet jag inte.

Jag brukar limma packningen på flänsen med packningssilikon innan jag sätter tillbaka den pga. urdum konstruktion.
Engångsklämma mot EGR-kylaren får jag inte tillbaka men jag gissar att du har ett verktyg för det. Ditt garage verkar inte sakna något :-)
#1510671
Vad mera exact är eller fyller dessa 2 "spjällhus" för funktion? och skulle de ev kunna failera och orsaka att laddtrycket inte byggs upp efter det av ECM begärda?
gpy 1.jpg
gpy 1.jpg (721.13 KiB) Visad 944 gånger
gpy 2.jpg
gpy 2.jpg (1.08 MiB) Visad 944 gånger
#1511210
Spännande det sitter alltså två spjäll på d4164t.

Huvudspjället är väl bara öppet när motorn ska startas/är igång. för att sen strypa luftentillförseln när man stänger av. (Minska bränsletryck, stänga av spridare, slå igen spjället. Sen är motorn stannad)
Varför man har ett till spjäll som tar inkommande före intercoolern har jag inte en aning om.

Tror inte det skulle skapa fallet för ditt laddtryck om inte den där plasthöljet är trasigt nånstans. Har du undersökt det?
På D4162T sitter klumpen med o-ringar, men det kanske inte den där gör.
#1512873
Pettersson76 skrev:Tryckgivare laddtryck
Avses "Tryckgivare" laddtryckssensor dvs
desire vs real turbo boost.jpg
desire vs real turbo boost.jpg (3.04 MiB) Visad 652 gånger
grön kurva så stämmer ju diagrammet med de prestanda som motorn uppvisar dvs helt lågt(obefintligt) vrid innan ca 2000 rpm. Begärt laddtryck från ECM är blå kurva. Tänker att då visar ju sensorn det tryck som verkligen råder dvs alldeles för lågt.

Egr vetil är bytt på Meca verkstad för knappt 1000 mil sedan ca, med addaptering. Jag ringde och frågade hur de hade gjort, däremot kunde de inte säga vad som stod på arbetsorden mer än "- Byte EGR" och innan dess "-Byte Turbo"
#1513291
Har du olja i intercoolern? Läcker pcv? Ser lite fuktig ut på bilden.

Har du vakuum-läckage i bromsservot? Som gör att EGR inte kan styras, de sitter väl på samma Y-koppling.

Hur ser bränsletrycket ut? Längesen filterbyte?
#1513390
Jag fattar inte att inte ECM sätter felkod på för lågt laddtryck. Den här bilden är från en precis likadan bil fast en årsmodell 2008 och där finns det skapligt med bottenvrid. Jämför den här bilderna
desire vs real turbo boost 2010 inget vrid.jpg
desire vs real turbo boost 2010 inget vrid.jpg (4.63 MiB) Visad 510 gånger
V50 2008 laddtryck vs ECM begärt laddtryck och förklara hur ECM kan undgå att sätta felkod för lågt laddtryck? Ang: Har du vakuum-läckage i bromsservot? Som gör att EGR inte kan styras, de sitter väl på samma Y-koppling. = Svar vid avstängd motor håller vaccumet i flera dagar, dvs inget läck som går att se eller höra. Stabil tomg går bra, utom just mellan 1200 - 2100 på normal eller hög växel Över 2100 rpm skjuter bilen på precis som den andra ( 2008:an) Enda felkoder som dyker upp är för DPF [attachment=0]felkod 23sept 22 KBT887.jpg
Bilagor
felkod 23sept 22 KBT887.jpg
felkod 23sept 22 KBT887.jpg (2.03 MiB) Visad 510 gånger
V50 2008 laddtryck vs ECM begärt.jpg
V50 2008 laddtryck vs ECM begärt.jpg (3.93 MiB) Visad 510 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]