Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1512887
Just nu är det en bra kampanj på Volvo XC90 Ultimate Dark Edition. Denna ska vara fullsmockad..
Se länken nedan.

https://bilbolaget.nu/erbjudanden/volvo-xc90/
COCS skrev: ons 21 sep 2022, 23:05 Godkväll och tack igen för svaren!

Jag ska betala bilen själv och tycker att omkring 700.000 kr är max för min ekonomi.

Detta gäller då en välskött år -20 XC90 T8 Inscription med omkring 5.000 mil (+/- 500 mil).

Om jag förstår ovan svar korrekt, så är en viktig skillnad mellan år -19, -20 & -22 att batteriet blivit bättre? Alltså på en -19 (eller äldre), så är batteriet att anse som nästan undermåligt, men på en -20 så blev det bättre, men först nu år 2022, så är det att betrakta som acceptabelt…

Vad jag läst om batteriutvecklingen för hybridbilar (och rena elbilar), så går utvecklingen fort och batterierna blir avsevärt bättre - inom bara 1 års tid. Inte bara bättre, utan även lättare och billigare att tillverka.

Nåväl; en helt ny XC90 T8 av typ Inscription-utrustning med tonade bakrutor och brun nappa-skinnkädsel, kostar nu (vad jag kan få fram);
972.600 kr
Och då ingår ändå INTE:
- Stänkskydd fram & bak
- Bowers & Wilkins ljudsystem
- Luftfjädring
- Dragkrok
- Och självklart inga vinterhjul

Jag uppskattar ovan 5 st. nämnda tillbehör till ett merpris om ca 90.000 kr.

Då hamnar slutsumman för en ny sådan XC90 på omkring MINST 1.050.000 kr (troligtvis mer).

Att jämföra med en likvärdig beg. XC90 (med samma utrustningsnivå) av årsmodell -20 för omkring 700.000 kr.

Hälsningar Christian Sjöberg
#1512903
Jag trodde inte det va så stor prisskillnad på en 20 eller 22 så jag förstår ditt val. När jag tänker efter så betalade jag över miljonen för min jag fick ut sent i våras och det va utan vinterdäck men annars valde jag till allt som gick.
Troligen kommer du kunna göra en bra affär på begagnat snart då ekonomin står på ruinens brant.
#1512962
Har läst allt och är mycket tacksam för all info!

Jag kör oftast bara ca 3 mil om dagen, så tror det kommer funka bra med en XC90 -20.

Dessutom...
1)
Elen är dyr sedan ett bra tag tillbaks, så spelar rent kostnadsmässigt sett ingen större roll, men känns ändå betydligt bättre att tanka el istället för bensin eller Diesel.
2)
Skatten på en XC90 laddhybrid är bara omkring 1000 kr per år - att jämföra med en XC90 bensin eller Diesel som väl är ca 8-12000 kr (taget ur mitt minne = ej säker).

Jag vill avslutningsvis tillägga att jag skäms lite grand att köpa en stor XC90, eftersom jag inte kör så mycket. Men nu är jag 57 år och vill gärna köpa en nyare bil som är större och bekvämare än de andra bilar jag haft - dessutom behöver jag ett stort lastutrymme, så någon form av större kombi-bil behöver jag i vilket fall...

Hälsningar Christian
#1512976
Christian,
Även om V90 inte är lika stor som en XC90 så har den hyfsat stort lastutrymme i alla fall. Det kan jag nog gå i god för eftersom jag kör en V90 Recharge MY22 själv sen 1 år. En V90 T8 (eller T6) MY22 late med stora 18,8 kWh batteriet och starkare 145 hk elmotorn finns nog inom din budget. Att det garanterat är en MY22 late som har 107 kW elmotor (=145 hk) jämfört med de tidigare som har 65 kW (=87 hk) det kan man se på Transportstyrelsens hemsida, Sök på fordon med registreringsnr, under Motor och Miljö, Effekt, max (för elmotor). Där skall det stå 107 kW om man vill ha en bil med 145 hk elmotor som har Hybridbatteri på 18,8 kWh. Kan vara bra kolla sånt rent generellt när man kollar på laddhybrider i skarven mellan mindre/större hybridbatteri.
Exempel V90 T8 MY22 late (R-Design, dragkrok, B&W värstingstereo, 360-graderskamera, HUD, Luftfjädring, årsskatt 360 kr osv) med stora hybridbatteriet:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... /103901992

Ett räckviddstest av V90 (T6) Recharge MY22 late med stora hybridbatteriet:


Lycka till med bilvalet vilken bil det än blir.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1512983
COCS skrev:Har läst allt och är mycket tacksam för all info!

Jag kör oftast bara ca 3 mil om dagen, så tror det kommer funka bra med en XC90 -20.

Dessutom...
1)
Elen är dyr sedan ett bra tag tillbaks, så spelar rent kostnadsmässigt sett ingen större roll, men känns ändå betydligt bättre att tanka el istället för bensin eller Diesel.
2)
Skatten på en XC90 laddhybrid är bara omkring 1000 kr per år - att jämföra med en XC90 bensin eller Diesel som väl är ca 8-12000 kr (taget ur mitt minne = ej säker).

Jag vill avslutningsvis tillägga att jag skäms lite grand att köpa en stor XC90, eftersom jag inte kör så mycket. Men nu är jag 57 år och vill gärna köpa en nyare bil som är större och bekvämare än de andra bilar jag haft - dessutom behöver jag ett stort lastutrymme, så någon form av större kombi-bil behöver jag i vilket fall...

Hälsningar Christian
Har inte en XC90 T8 samma som andra hybrider? avgift på 360 kr om året sen inget mer?
Jag kör hybrid sedan 1.5 år tillbaka. Nu när elen blivit dyrare är den också dyrare att köra på el, men ändå billigare än bensin/diesel.
Jag laddar min bil enbart när det är som billigast och har Tibber som elleverantör. Så har alltid halva priset på laddningen till bilen. Då min bil förbrukar lika mycket el som mitt hushåll så känns det som en bra affär, även om det kanske blir lite dyrare att köra tvättmaskinen mitt på dagen :-)
#1513075
Beträffande skatt på en XC90 av årsmodell 2020, så har jag ikväll kollat några sådana bilar på Blocket och därefter kollat respektive bils regnr på Transportstyrelsen för att se skatten.

Så här ser det ut:

XC90 B5 bensin (EWF34G) 11326 kr
XC90 B5 bensin (NLS21Z) 11326 kr
XC90 B5 bensin (ZUL51A) 12182 kr *
* Att skatten är dyrare på ZUL51A beror kanske på att den har 22-tums fälgar. Verkar konstigt, men det är enda skillnaden jag kan se på teknisk data.

XC90 B5 Diesel (år 2020) verkar nästan alla ligga på 8121 kr (t.ex. TUS97F).
- - - - -
Men underligt är att samma modell och årsmodell (2020) med samma tekniska specifikationer (av XC90 B5 Diesel) förekommer med betydligt högre skatt och det har jag ingen aning om varför, se exempel nedan!
- FDJ677 = 11857 kr
- GLT97A = 11134 kr
- XBK29L = 11013 kr

Avslutningsvis, så tycks skatten på samtliga XC90 T8 av årsmodell 2020 ligga på 360 kr (alla jag har kollat regnr på). Det är ju ett väldigt bra pris!

Hälsningar Christian
#1513759
Jag glömde tyvärr skriva ett svar till det inlägg som skrevs av;
bem
beträffande att ett billigare alternativ till XC90 kan vara en V90 med bra lastutrymme...

Min kommentar till detta är att; jag sedan år 2004 haft 6 st. stora premium kombi-bilar - av olika fabrikat - liknande V90 i standard. Jag har varit ganska eller mycket nöjd med samtliga, men absolut mest nöjd har jag varit med Mercedes E 220 kombi. Därmed inte sagt att Mercedes E-klass är den bästa bilen, men min känsla är ändå att dessa Mercedes E-klass är i absolut toppklass avseende kvalitet, komfort, säkerhet och en fantastisk tillförlitlighet.

Nu är det så att jag är mycket irriterad och trött på att dagens kombi-bilar är så låga i insteg (mycket lägre än t.ex. på 90-talet) och lägre blir dom. Jag vill kliva in och sitta högre upp och därför känns en Volvo XC-xx (någonting) som ett bra intressant alternativ. ELLER varför inte en helt NY Toyota RAV4 - med massor av utrustning och 10-års garanti - som kostar NY ca 200.000 kr mindre än en 2-3 år gammal XC90...

Jag är snart 58 år och haft körkort sedan jag var 18 år och två veckor. Jag var under många år fanatisk BMW-ägare. Arbetade för Volvo i Tyskland många år under slutet av 80-talet och början av 90-talet, men hade endast BMW 5-, 6- & 7-serie (ägde inte en enda Volvo under alla dessa år). Körde ca 3500 mil varje år. Till slut tröttnade jag dock på de höga kostnader som BMW då hade och jag köpte min pappas nästan nya S80 och ett par år efter (oktober 2003) köpte jag en helt ny S80, som jag har kvar än idag - som en bra andrabil. Den har bara gått drygt 6600 mil sedan ny och fungerar utmärkt!

Hälsningar Christian Sjöberg
#1513766
Håller med angående lågt insteg i v90. Haft 2st V90 R-design T8 och T5 båda fullutrustade och helt grymma bilar!
Men XC90 är bättre och skönare på alla punkter. Lätt att ta sig i och ur.
Bilen sänker sig när du parkerat så det blir perfekt insteg.
Bagaget är stooort.
Kvalitetskänslan är högre än V90, känns mer ihopskruvad och tyst.
Tror inte det finns nån punkt där Xc90 är sämre.
Min bil är en fullutrustad XC90 T8 R-design uttagen i maj i år.
B&W är även långt bättre i XC90 än V90. Uppgraderingen från de gula konerna till silvriga är också en anledning att köpa en senare XC90.
Och även här i Volvoland så är Xc90 inte jättevanlig på villaparkeringarna så det är lite kul. Aningen dyr för de som verkligen behöver den.
Kan verkligen rekommendera XC90.
#1513778
COCS skrev: tor 29 sep 2022, 21:53 ....
Nu är det så att jag är mycket irriterad och trött på att dagens kombi-bilar är så låga i insteg (mycket lägre än t.ex. på 90-talet) och lägre blir dom. Jag vill kliva in och sitta högre upp och därför känns en Volvo XC-xx (någonting) som ett bra intressant alternativ. ELLER varför inte en helt NY Toyota RAV4 - med massor av utrustning och 10-års garanti - som kostar NY ca 200.000 kr mindre än en 2-3 år gammal XC90...
...

Hälsningar Christian Sjöberg
Jag håller med att en V90 konstigt nog är i lägsta laget att sätta sig i.
Morsan (89 år) kan med nöd och näppe sätta sig och ta sig upp från passagerarsätet i min V90. Men vi har en extra ca 5 cm sittdyna då för henne, annars går det inte trots sätet i högsta läget.

XC60 och XC90 är därvidlag bättre.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]