Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1512762
Så ska renovera en Volvo 850 Kombi. Förra ägaren har inte kört den mycket på senaste, men har gjort ett antal val med sin bil som jag ifrågasätter.

Det är ingen originalstereo i. Ljudet kan jag inte kalla för ljud direkt, inget normalt med det. Ägaren har en väldigt skum enhet som jag inte kan hitta på internet, en SRS surround decoder. Radio out går in i den som sedan går ut till högtalarna. Antingen är högtalarna spräckta eller så har han kopplat det fel, jag misstänker nu det senare.

Så egentligen ska bilen, som jag förstår, ha samtliga kablar i två anslutningar: 14 stift och 10 stift. Snubben har kapat dessa och anslutit dem till två 14 stifts adaptrar, hona-hona, sedan förlängt kablarna till "förstärkaren/skumma enheten".

Jag hittade denna länk på internet: https://www.the12volt.com/installbay/st ... /2227.html som förklarar sladdarnas färger. Det kanske inte är rätt men jag har inget annat att gå på.

Jag har tagit en bild på monstret. Som exempel, den röda kabeln i mitten, går som +12v in till förstärkaren. Denna går från en gul-brun kabel som delas, till stift 11 och den röda kabeln. Stift 11 går sedan till blaupunkt radion. Man antar att detta är ström. Grejen är att den gulbruna kabeln inte är 12v utan left rear enligt sidan. På samma sätt är andra kablar helt fel (tex en högtalarutgång går till två helt olika högtalares pluspoler). Är det något jag missförstår eller var karlen färgblind?

Har ni tips på hur jag ska lösa detta?

Bild

https://i.ibb.co/bNxJjDt/20220920-194353.jpg
#1512809
För att en standard-stereo ska fungera krävs +12V(2st, en konstant och en tändning, tändning kan dock kopplas till konstant också om man vill men då måste man komma ihåg att stänga av stereon manuellt) och jord.... That's it.
Sen vill man säkert gärna ha högtalare också. Dessa kablar kan du leta reda på med hjälp av ett AA-batteri eller liknande. "dutta" dom misstänkta kablarna på batteriet och lyssa efter ett "pop"-ljud ur en högtalare.

Det bör även gå att skruva ur varje högtalare ur dörrarna och kolla färgerna på kablarna vid högtalaren, då jag är tämligen säker på att färgerna där är domsamma som vid stereon.
#1512881
Tack för tipset. Tror tyvärr att det blir svårare än vad jag trodde. Jag lyckades hitta bakhögtalarnas sladdar med multimeter och hörde dem spraka med ett 4v batteri, men hur jag än försökte hittade jag ingen sluten krets för framhögtalarna. Han har delat samma kanal till dash och dörr men på vilket sätt kan jag inte reda ut.

Vill helst slippa det men måste kanske öppna upp dörrarna för att utreda.
#1512944
Kanske detta kan hjälpa lite
20220922_195413.jpg
20220922_195413.jpg (73.94 KiB) Visad 862 gånger
20220922_195459.jpg
20220922_195459.jpg (43.84 KiB) Visad 862 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]