Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1512743
Hej

Hoppas jag postat på rätt ställe i detta forum...

Jag funderar på att köpa en beg. XC90 T8 Inscription hybrid. Antingen en -20 eller -19. Jag har läst på lite grand (Googlat) och vad jag förstått, så var det en Facelift på -20 med bl.a. en ny konkav grill, men egentligen inte så mycket mer, vilket jag tycker verkar lite underligt (antar det var betydligt mer saker som uppdaterades).

Avseende samma modell och samma miltal, så skiljer det ca 50-80.000 kr mellan -20 & -19 (enligt Blocket).

Jag tänker som så; det är värt lägga till extra pengar på en -20 - OM den har betydligt bättre och snyggare uppdateringar än en -19, men jag kan f.n. inte förstå skillnaden.

Är det någon här som har tid och lust att förklara vad skillnaden är mellan en -20 & -19 (förutom den konkava grillen), så är jag mycket tacksam för alla svar (och förhoppningsvis finns andra som är intresserade av den infon).

Tack på förhand!

Hälsningar Christian Sjöberg
Göteborg
Tel: 0707-193145
#1512748
Faceliften var inte stor. Den stora skillnaden som du säger är grillen. Vill minnas att man flyttade ner den adaptiva farthållaren i grillen med faceliften och satte in värmeslingor för att frosta av. Vissa paket kan också ha ändrats.

Annars tror jag inte det var så mycket mer.
#1512827
Till 2020 kom ett större batteri, dock alldeles för litet för bilen. Ytterligare ett nytt batteri kom till sena 2022. Nu funkar det att använda xc90 t8 i vardagskörning och det byttes även elmotor till en som klarar bilen bättre. Kolla om du kan stretcha budgeten lite.
#1512848
SundanceKid skrev:Till 2020 kom ett större batteri, dock alldeles för litet för bilen. Ytterligare ett nytt batteri kom till sena 2022. Nu funkar det att använda xc90 t8 i vardagskörning och det byttes även elmotor till en som klarar bilen bättre. Kolla om du kan stretcha budgeten lite.
"lite"

Billigaste T8 på blocket just nu: 700tkr (MY20)
En ny XC90 med uppdaterade drivlinan: 900tkr.
Det är inte "lite" budgeten måste stratchas ;-)
#1512872
Godkväll och tack igen för svaren!

Jag ska betala bilen själv och tycker att omkring 700.000 kr är max för min ekonomi.

Detta gäller då en välskött år -20 XC90 T8 Inscription med omkring 5.000 mil (+/- 500 mil).

Om jag förstår ovan svar korrekt, så är en viktig skillnad mellan år -19, -20 & -22 att batteriet blivit bättre? Alltså på en -19 (eller äldre), så är batteriet att anse som nästan undermåligt, men på en -20 så blev det bättre, men först nu år 2022, så är det att betrakta som acceptabelt…

Vad jag läst om batteriutvecklingen för hybridbilar (och rena elbilar), så går utvecklingen fort och batterierna blir avsevärt bättre - inom bara 1 års tid. Inte bara bättre, utan även lättare och billigare att tillverka.

Nåväl; en helt ny XC90 T8 av typ Inscription-utrustning med tonade bakrutor och brun nappa-skinnkädsel, kostar nu (vad jag kan få fram);
972.600 kr
Och då ingår ändå INTE:
- Stänkskydd fram & bak
- Bowers & Wilkins ljudsystem
- Luftfjädring
- Dragkrok
- Och självklart inga vinterhjul

Jag uppskattar ovan 5 st. nämnda tillbehör till ett merpris om ca 90.000 kr.

Då hamnar slutsumman för en ny sådan XC90 på omkring MINST 1.050.000 kr (troligtvis mer).

Att jämföra med en likvärdig beg. XC90 (med samma utrustningsnivå) av årsmodell -20 för omkring 700.000 kr.

Hälsningar Christian Sjöberg
#1512875
COCS skrev:Godkväll och tack igen för svaren!

Jag ska betala bilen själv och tycker att omkring 700.000 kr är max för min ekonomi.

Detta gäller då en välskött år -20 XC90 T8 Inscription med omkring 5.000 mil (+/- 500 mil).

Om jag förstår ovan svar korrekt, så är en viktig skillnad mellan år -19, -20 & -22 att batteriet blivit bättre? Alltså på en -19 (eller äldre), så är batteriet att anse som nästan undermåligt, men på en -20 så blev det bättre, men först nu år 2022, så är det att betrakta som acceptabelt…

Vad jag läst om batteriutvecklingen för hybridbilar (och rena elbilar), så går utvecklingen fort och batterierna blir avsevärt bättre - inom bara 1 års tid. Inte bara bättre, utan även lättare och billigare att tillverka.

Nåväl; en helt ny XC90 T8 av typ Inscription-utrustning med tonade bakrutor och brun nappa-skinnkädsel, kostar nu (vad jag kan få fram);
972.600 kr
Och då ingår ändå INTE:
- Stänkskydd fram & bak
- Bowers & Wilkins ljudsystem
- Luftfjädring
- Dragkrok
- Och självklart inga vinterhjul

Jag uppskattar ovan 5 st. nämnda tillbehör till ett merpris om ca 90.000 kr.

Då hamnar slutsumman för en ny sådan XC90 på omkring MINST 1.050.000 kr (troligtvis mer).

Att jämföra med en likvärdig beg. XC90 (med samma utrustningsnivå) av årsmodell -20 för omkring 700.000 kr.

Hälsningar Christian Sjöberg
Helt korrekt!
med det uppdaterade batteriet i en -20 så kommer du väl runt 3.5 mil under bra förhållanden. Batteriet innan ca 3 mil. Med det nya runt 6-6.5.
Säkerställ att det är det uppdaterade batteriet du tittar på provkör.

B&W är ett nice ljudsystem. H/K är också bra. 360 kameran ett måste på en så stor bil (i min värld). Ventilerade stolar med massage är också trevligt ;-)
#1512884
Finns möjlighet att ”hyra” en XC90 Recharge (Plug-in hybrid) sprillans ny också med Care by Volvo. Om du skulle kunna tänka dig det. Då får du det stora 18.8 kWh hybridbatteriet med den starka 145 hk elmotorn för fin räckvidd på el. Är dock en 8-9 mån leveranstid f.n. Kolla vad som ingår för utrustning, förmodligen ingår vinterdäck i hyran men dragkrok får man lägga till några hundringar per mån i hyra.
Modellår 2020-2022 early har hybridbatteri på 11.6 kWh och 87 hk elmotor. Har det i min V90 Recharge MY22 early. Räckvidden är inte mycket hälsa hem om men några mil kommer man (runt 40 km, på vintern betydligt kortare). En XC90 med samma batteri kommer än kortare på el då den är tyngre och högre (mer luftmotstånd) osv. En beg. MY22 late eller nyare har det stora hybridbatteriet på 18.8 kWh.
Du får väl se på ditt körmönster om du anser du nån nytta av den korta räckvidden på el i en XC90 med 11,6 kWh hybridbatteri. Var noga kolla en beg. att den har rätt storlek på hybridbatteri så du inte köper en med än mindre än 11.6 kWh, räckvidden på el blir ju rätt kort med mindre hybridbatteri än så.
I handboken kan det stå under rubriken Hybridbatteri, sen Specifikationer för hybridbatteri hur stort det är, det gör det t.ex. i handboken till XC90 Recharge MY22 early (11.6 kWh):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

XC90 Recharge (Plug-in hybrid) MY22 late (18.8 kWh hybridbatteri):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

XC90 Twin Engine MY20 early (11.6 kWh hybridbatteri):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

XC90 Twin Engine MY19 late (11.4 kWh hybridbatteri):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]