Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joerikss
#1512620
Jag var idag och hjälpte min kollega med hans bil som havererade när han var på väg till jobbet. När han svängde ut i en kurva small det till som fan och han svängde in på närmaste busshållplats, när han gick ut och kollade på höger framdäck visade det sig att alla 5 hjulbultar hade gått av och bilen stod och lutade på aliminium fäljen med bromsskivan. (Hjulet satt fast med muttrar)

Hur är det ens möjligt?

Bilder:
https://imgur.com/a/ouu1g31
av dieselkenneth
#1512634
Troligen för hårt dragna. Rätt fälgar? V40 12mm bult v70 14mm bult. Rätt kona på bult/mutter? Svårt att säga med bilderna, osannoligt men har konan tagit i bromsskivan innan hjulet har varit helt åtdraget kan nog bultarna skjuvas av.
av rosefors
#1512636
Sjukt intressant! Vågar inte riktigt ge mig på en gissning men det är värt att notera att även skruven som håller bromsskivan verkar va av. Det man vill veta är om den har gått av vid samma tillfälle eller om den redan var av tidigare.

Åtminstone fyra av bulten ser ut att ha gått av vid ungefär samma tillfälle, eller nära varandra i tid. Hade varit intressant med bättre närbild på brottsytan på samtliga bultar.

Är bulten OEM volvohjulbult?

Är resterna av bultarna som sitter i lösa/enkla att skruva ut eller har dom nypt?
av rosefors
#1512646
dieselkenneth skrev:V40 har hjulmuttrar
Aha. Isåfall är nästa fråga om hjullagret blivit bytt och isåfall till vilket fabrikat.

Dock är jag undrande till att detta är resultatet av att muttrarna skulle varit för hårt dragna. Det där ser inte ut att vara ett dragbrott. Snarare brott på grund av böjning vilket isåfall pekar mot för löst dragna.
av rosefors
#1512649
Och för att utveckla varför det troligen inte är för hårt dragna muttrar som är orsaken:

OEM hjulbult och pinpult ska bara hållfasthetsklass 10.9 med plastisk deformation innan brott. Det innebär att det ska bildas en avsmalnande hals innan bult går av, vilket inte verkar vara fallet här.

Skjutningsbrott ser heller inte ut sådär.

Det som är kvar är rimligen att muttrarna lossnat och hjulet suttit löst, eller att pinbulten varit av en kvalisort som inte hör hemma där.
av Malmstroem
#1512652
Det är helt korrekt att det inte räcker att dra för hårt en gång.

Däremot kan du få problem om du drar rejält över sträckgränsen gång efter gång.

Visst kan det vara materialfel, eller något annat — men min gissning är muttrar som över tid dragits för hårt för många gånger.
av Erik Å
#1512654
joerikss skrev: mån 19 sep 2022, 20:33 ..Hur är det ens möjligt?
Enkelt, det finns verkstäder som drar fast hjulmuttrarna med mutterknack utan momentbegränsning.
Har själv råkat ut för det hos en välrenommerad däckfirma.
Rost i brottytan (ser ut att finnas på nedersta bulten) tyder på att sprickan funnits där ett bra tag. Sånt brukar haveriutredare leta efter :-)
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]