Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ErikWg
#1512612
Hej, har efter mycket kliande i huvudet vänt mig hit.
Har nyligen köpt mig en 740 från 91 med lite småfix.

Tar info först
B230F med regina system, dvs ingen LMM.
Bytt lambdasond av tidigare ägare, 2 vit 1 svart kabel
Motortempgivare bytt av tidigare ägare, bytt kablar i kontakt samt 5cm ner då dom var dåliga.

Problem:
Vid start vandrar den i gång och svarar inte på gasen, gör den det så dör den om man inte ger mer gas. Helt orkeslös om man ska köra iväg men efter en minut eller så så går den som den ska.
Dör den så är den hemskt svårstartad.
Lambdalampan lyser konstant även efter den varit strömlös, kommer direkt vid start.
I övrigt går den som den ska, inte några som helst konstigheter vid långkörning eller runt på samhället.

Många trådar jag läst har sagt att man ska läsa av dosan. Min har något knas med sig då den bara blinkar i rask takt vid avläsning på stift 6. Går inte göra något annat. På bränslestift får jag kod 123, motortempgivare, därefter jag gjorde om kablarna. Har efter det inte lyckats radera då den ballar.

Symptomen har ni där så hoppas jag kan få ytligare rådgivning bortom felkodsdosan.

Har en fundering om det kan vara tomgångsventil eller insugspackning men känns inte helt som det då det enbart är vid kallstart.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512624
Lambda lampa är inte riktigt rätt ord, felkods eller motorstörningslampa är ett mer rättvisande namn. Den lyser när något är fel i avgasreningen så lambdasondens signaler inte räcker till för en korrekt bränsle/luft blandning.
Felkodsdosan har flera funktioner, inte bara att läsa ut felkoder. Du kan bl.a kontrollera funktionen på vissa delar, bl.a vevaxelgivare, gasspjällskontakten m.m. Felkoderna är kontrollfunktion 1, kontroll av t.ex vevaxelgivaren görs i kontrollfunktion 2 och så finns en kontrollfunktion 3 där du kan kontrollera t.ex spridarna, tomgångsventil m.m. Eftersom lysdioder blinkar snabbt är dosan i kontrollfunktion 2, så om du t.ex vrider gasspjället ska du få en "felkod" om allt är rätt. Du måste "nolla" felkodsdosan i alla "hål", ofta kan man koppla bort batteriet en stund. Men det kan ju vara något fel om den inte sluta blinka efter att batteriet varit bortkopplad. Om inte felkoderna som finns nollas tror boxarna att felen i vissa fall bli kvar.
av ErikWg
#1512625
Hmm det kan förklara varför spridarna tickade när den blickande. Men hur ska jag nolla felkoderna, går det att byta funktion på dosan eller menar du att jag ska köra i stift 1?
Användarvisningsbild
av Kloge
#1512628
Kontrollera kabelstammen på motorn. Inte ovanligt att med åren och motorns värme blir kablarna spröda och spricker. Då jordar kabeln och diverse fenomen uppstår
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512661
Fotade den sida som berör "diagnostik boxen". Det kan vara lite svårt att "få till det" med sekunderna. Jag trycker ner knappen räknar till 8. Tänds i inte lampan så gör jag om det tills lampan tänds. När lampan tänds räknar jag till 4, trycker ner knappen och räknar till 8. Då ska felkoderna i det hålet vara nollat. Då trycker jag ner knappen igen, räknar till 4 släpper knappen och då ska de vlsa "felkod" 1-1-1. D.v.s ingen felkod.
IMG_20220920_072128.jpg
IMG_20220920_072128.jpg (2.3 MiB) Visad 1253 gånger
av ErikWg
#1512939
Har ägnat en kväll till att skruva och har bytt insugspackning, båda tempgivarna under insuget samt rengjort tomgångsventil och flamfälla. Kollat kabelstammen och den såg bra ut.

Kanon en stund men sen kom lampan igen, jävlades ett tag med diagnostikboxen men fick tillsist fram 3-2-1 dvs signal till kallstartsventil. Någon som har lite erfarenhet vad det kan vara då Google inte sa mig mycket. Har även aningen låg tomgång, 400-500rpm men går jämt och fint.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512975
Inte alla modeller har kallstartventil, och är inte säker på hur den fungerar på modeller med Bendix styrsystem. På Bosch ska inte kallstartventil fungera förrän vid cirka -12° så det ska inte ha någon betydelse vid dom temperaturer vi har nu. Men, dom kan ibland läcka lite så det droppar bensin hela tiden. Och det märks ju mest på tomgång. Plocka ur spridaren och "kör" på starten, den ska vara helt torr. Med resarvation.... Vid varm motor ska det i alla fall inte komma något.
Hittade detta på en annan hemsida
3-2-1 signal till kallstartventil kortsluten till jord eller frånvarande.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2987906
av ErikWg
#1518772
Tänkte uppdatera lite för den som eventuellt har samma bekymmer. Nu går bilen betydligt bättre på alla fronter. Radar upp det jag gjort som löste det för mig.

Rengjorde tomgångsventilen och kontakter - löste tomgången.

Bytte tändstift då stiftet på cylinder 1 enbart gängade halvvägs pga en helicoil som satt på stiftet, säkert bra.

Bytte fördelarlock samt rotor, full med fukt, olja och spån - löste startproblem

Bytte insugspackning mot block.

Däremot kommer lambdalampan på tomgång och vet ej varför.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518795
Om lampan lyser ska det finnas felkod. Regina har ingen LMM uan trycksenor som känner undertryck i insuget kolla slangen till den. Den sitter på torpedväggen någonstans vid bromsservon.
Jag köpte tätningar till fördelaren på www.trodo.se en liten P-box och 2 st O-ringar
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]