Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1512361
Det var ju nån som påstod att det gick att backa mjukvaran numera, då är det väl bara gå tillbaka till innan OTA, jag är dok tveksam till om det verkligen går, för det har i princip aldrig gått på n Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
#1512369
Derank skrev: lör 17 sep 2022, 13:18 Det var ju nån som påstod att det gick att backa mjukvaran numera, då är det väl bara gå tillbaka till innan OTA, jag är dok tveksam till om det verkligen går, för det har i princip aldrig gått på n Volvo.
Jag har för mig jag läst här på detta forum att nån hade fått sin mjukvara backad till en äldre version. Om det inte gäller längre är det ett rätt osmidigt system tycker jag nog. Man måste väl ändå ta i beräkning att en viss mjukvaruversion kan ställa till strul i vissa Volvobilar. Det kommer ju nya årsmodeller och det är olika utrustning i bilarna som mjukvaran i åtminstone ett senare skede kan visa sig få problem med. Har det funkat med en viss äldre version i en viss Volvo är det väl logiskt att man vid senare uppdatering om man får strul kan backa till senast fungerande. Å andra sidan om Volvo gjorde sig av med det nya (Google) infotainmentsystemet där det tycks som folk ibland får problem vid mjukvaruuppdateringar kanske lugnet kan lägra sig igen. Inte har det väl varit sånt strul med Volvos egna infotainment (Sensus) vid uppdateringar?
Användarvisningsbild
av Derank
#1512399
Sensus har väl knappt haft några uppdateringar vad jag vet., den enda jag känner till är från 2012 då sensus uppgraderades till 3,0. Fanns nån tidigare ochså som åtgärdade svart skärm.
Användarvisningsbild
av bem
#1512411
Derank skrev: lör 17 sep 2022, 21:54 Sensus har väl knappt haft några uppdateringar vad jag vet., den enda jag känner till är från 2012 då sensus uppgraderades till 3,0. Fanns nån tidigare ochså som åtgärdade svart skärm.
Jag kollade på XC90 2016-2022 som har Volvos egna Sensus infotainment och det fanns 15 st uppdateringar från okt. 2020 till sept. 2022.
https://www.volvocars.com/se/support/so ... 90/2021w46
Sensus-bilar har ju inte uppdateringsmöjlighet OTA (over the air) så kanske därför vi inte läser om nåt strul efter uppdatering av mjukvaran, den sker via VIDA hos en Volvoverkstad, troligen oftast i samband med service.
Jag inbillar mig att Volvos mjukvaruavd. kan få Sensus mjukvaran bättre anpassad och mindre buggig för de råder mer om och kan mer om den än Google systemets skrymslen och vrår.
Användarvisningsbild
av Derank
#1512473
Jag tänket på de älldre fram till 2017-2018 sedan blev det ju ett annan infotaimensystemn med bla tuchskärm och där verkar det ju vara betydligt mer uppdateringar. Jag trodde det var det älldre systemet han menade. Ser nu att kategorin är bilar från 2018 och framåt., sorry
av Stefan62
#1512971
Jag har beskrivit ett mjukvarufel i en annan tråd och igår var jag hos Bilia där man backade mjukvaran 3 versioner, dvs till samma version som gällde då bilen levererades. Teknikern meddelade också att all OTA stoppats tillsvidare då det varit alltför mycket strul.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]