NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V50 1.8f(B4184 S8) från 2006, ca 26kmil, som tyvärr är avställd på grund av för höga avgasvärden. Avgasvärderna ser bra ut på tomgång men sticker iväg ordentligt vid förhöjd tomgång, 2500varv. (Jag har inte siffrorna här nu, kan leta reda på dem om intressant)

Jag skulle vilja rådfråga er erfarna lite. Jag har gjort en del enklare testning och skulle innan jag ger mig an en större demontering alt. skrotning, alt. reservdelsbilsförsäljning vilja höra om mina resonemang går ihop, om jag har missat någonting uppenbart samt om mina tankar om nästa steg känns rimliga. Bilen går allt detta till trots helt okej och är fin i övrigt, så vore skönt att få till en lösning på detta.

Innan besiktning så hade vi problem med hög oljeförbrukning och att motorn varvade i tid och otid. Varvningen löste vi genom att byta ut PCV-ventil och tillhörande slang, som var spräckt längst med nästan hela längden, så en massiv vakumläcka vilket förklarar varvningen.

Jag ser felet i datan väldigt tydligt när jag gör följande:
* Varmkör motorn så att den går in i closed loop
* På tomgång så ligger LTFT visserligen lågt, ca -8%, men stabilt. STFT oscielerar med O2-värdet(sensor 1) mellan ca 0.1 och 0.8. O2(sensor 2) ligger stabilt så katen verkar fungera fint.
* När jag gasar(stillastående) till ca 2500 varv så sticker först O2 i taket och STFT går ner mot -30%+, sedan så stabiliserar sig O2 igen någorlunda men ligger fortfarande off.
* När jag ligger still här så spottar bilen stora ängder avgaser, stora vita moln. Det kommer också sotig vätska ur avgasröret.
* Det intressanta är när jag hastigt slutar gasa, STFT går då sakta tillbaka mot 0%, men de första sekundrarna, när STFT fortfarande ligger mellan -30% och -20% ca så hostar och skakar bilen och jag tycker mig höra och känna misständningar<br/>

Andra saker som inte riktigt stämmer:
* Det blåser ur oljepåfyllningshålet och ur vevhusets insug från luftboxen(det filtret är ganska oljigt dessutom). Det varken blåser eller suger ur oljestickans hål. Detta trots att vi bytt PCV-ventil och slang.
* Jag har sedan bilen köptes för ca ett år sedan haft en hög oljeförbrukning, ca 1l/100 mil(0.5 anses tydligen vara normalt på denna motor)
* Jag får inga felkoder via någon OBD2-utrustning, den säger "allt ser fint ut, tuta och kör!"

Jag har kollat:
* Det första jag gjorde var att kolla med två verkstäder, de sa båda: "köp en ny/begagnad, dyr, eventuellt mindre trasig, motor, det ordnar vi". Nah...
* Jag har kollat igenom luftsidan hela vägen från insug, filter, gasspjäll till grenrörstryck, slangar osv, så jag är ganska säker på att motorn får tillräckligt mycket syre för bra förbränning. MAP-sensorn rapporterar ca 34kPa vid tomgång och ca 101kPa vid avstängd motor, så MAP-sensorn verkar fungera.
* Bytt och undersökt tändstift, de är alla jämnsotiga, det är tydligt att motorn går rikt.
* Kylarvätskenivån verkar inte minska över tid utan ligger på en jämn, bra nivå. Jag ser heller inga bubblor eller gas i behållaren. Heller ingen avgaslukt, men det är svårt att säga säkert...
* Komptestat alla fyra cylindrar, jämna värden över alla fyra både vid torr och våt. ca 16.5 torra och 18 våta.
* Kollat igenom och mätt upp ett antal relevanta sensorer, MAP, O2 osv, de verkar vara i okej skick. Har ingen MAF
* Har nyligen kollat över EGR-ventil, vid gott skick och verkar fungera bra, inte igensatt eller klibbig.

Jag har inte kollat:
* Jag har inte kollar insprutningsmunstycken eller bränsletryck/flöde, men misstänker inte att de är bovarna i dramat.
* Har inte mätt HC eller dyl i kylarvätskebehållare.
* Har inte testat att blåsa genom vevhuset för att kolla efter stopp i systemet innanför PCV-ventil/oljefälla, det står på tur.
* Säkert en hel del annat som borde testas?

Jag misstänker att problemet kan vara:
* Motorn går uppenbarligen rikt, både vid tomgång och vid förhöjd tomgång, motorn lyckas korrigera för felet vid tomgång och avgaserna ser fina ut, så verkar inte vara fallet vid förhöjd tomgång.
* Antagande: När varvtalet ökar så ökar vevhustrycket och olja trycks antingen genom en dålig packning eller genom en igensatt vevhusventilation antingen direkt in i cylindrarna genom en trasig (topplocks)packing(mindre troligt då alla cylindrar verkar vara "jämnbrända") eller in i insugsgrenröret för förbränning. Osäker på det specifika förloppet här...
* Det höga trycket kan bero antingen på att vevhuset är igensatt eller att cylindrarna är så pass slitna så att det produceras (för) stora mängder blow-by.
* Det skulle förklara varför motorn när jag gasar trots minskande STFT fortsatt går rikt och att när jag slutar gasa helt plötsligt går fattigt och börja misstända, motorn får varken olja då övertrycket minskat eller bränsle då STFT ligger lågt.

Mina tankar om nästa steg:
* Jag skulle vilja börja med att montera loss insugsgrenröret, PCV-ventilen och oljefällan för att sedan blåsa igenom vevhuset och se om det går fritt hela vägen från oljefällan till oljepåfyllningen eller om det är stopp någonstans vilket kan orsaka övertrycket. Jag vet att det ligger ett fint undertryck i insugsgrenröret så om dessa kanaler är fria så borde övertrycket i vevhuset ventileras bort den vägen...?
* Om felet kvarstår efter det testet så misstänker jag antingen en eller flera blåsta packningar eller slitna cylindrar, då är det antingen skroten eller motorlyften och en demontering som gäller... ?

Jag tror och hoppas att detta ger en bra bild av vad jag står inför, jag tänkte höra om:
* Har jag missat något uppenbart test som jag borde göra innan jag spenderar onödigt mycket tid med detta?
* Går det att tolka mina resultat på något annat sätt än vad jag har gjort?
* Finns det andra förklaringar till detta beteende?
* Jag är osäker på vad specifikt som skulle kunna orsaka oljeläckage, PCV-ventil, trasig packning etc. Har ni några tankar?

Fråga gärna om något är otydligt!

Ha en go vecka!
knorversen
@freddan Jag har inte kollat bränslefilter, jag tänker att om bränslefiltret vore igensatt t ex, så borde jag få ett minskat flöde och en fattig blandning som följd? Kan det gå sönder och orsaka tryckregleringsfel => övertryck i bränsleledningar => ökad insprutning?

Jag får inga felkoder och luftfiltret ser fint ut, jag har även testat att koppla bort slangen mellan gasspjäll och luftbox utan skillnad, möjligtvis lite lägre vakum i grenröret vilken jag antar implicerar att filtret är lite tätt, men som sagt samma fel uppstår även helt utan.

@kvillebäck Bra fångat, jag inser att jag uttrycker mig otydligt här, det är vevhusfiltret, ett litet svampfilter som sitter under det stora filtret i luftboxen som är lite oljigt, det vanliga filtret ser fint ut och byttes för inte allt för länge sedan.

Jag misstänker att luftsidan är okej, det skulle kunna vara att den sprutar in för mycket bränsle, men misstänker ändå oljeinträngning. Det jag är osäker på är vad som skulle kunna orsaka att olja tränger in, om det är slitna kolvringar eller om det är en trasig topp/annan packning eller om det är vevhusventilationen som är igensatt?

Kan jag testa någonting redan nu som hjälper mig att identifiera var oljeinträngning sker? (Utöver att blåsa igenom vevhuset som står näst på tur) Om det är kolvringarna t ex, kan jag bekräfta det på något smart sätt?
Jag skulle gissa på att du inte får för mycket bränsle, snarare att verklig luftmängd som verkligen når motorn (eller ja, o2 sensorerna bl.a.) är mindre än uppmätt p.g.a övertrycket.
Jag lyckas däremot inte lista ut varför eller vad det kan orsakas av :-D

Övertryck kan inte skapas utan undertryck, om det då kommer från insugssidan kan ju förklara fenomenet med kompensering på LTFT. Jag är dålig på F-motorerna i sig så ta inte min spekulation här mer än som en idé till vidare undersökning ;-)

PCV och de bitarna har ju en förmåga att orsaka en hel del oreda
Vevhusventilationen har två funktioner. Ventilera vevhusgaser och separera ut oljan från vevhusgaserna och återföra oljan till oljetråget. När man säger att vevhuset är tätt är det oftast oljefällan som inte fungerar/är tät, då separeras inte oljan ut utan åker med vevhusgaserna till insuget. Dessa slangar är oftast ganska små och det krävs tryck i motorn för att få igenom oljan till insuget. Så även om man byter/rengör vevhusventilationen men inte byter oljefälla samt ser till att röret under oljefällan går fritt ner i oljetråget så kan man fortfarande få tryck i vevhuset.

Missade att följa upp här så gör det nu om någon i framtiden står inför en liknande situation.

Vi har ingen tidigare motormekvana men jag och min fru gav oss ändå an utmaningen att montera ur och ner motorn hemma i lägenheten. Så fort motorn var isär och cylinderloppen och kolvringarna var synliga så var det tydligt att det var där problemet låg, ordentligt glansigt. Så vi honade om cylindrarna, bytte kolvringar, lager och alla relevanta packningar och monterade ihop och i motorn igen. Besiktningsmannen var glad med resultatet(nybilsvärden uppmätta på besiktningen) och den har inte druckit knappt någon olja trots närmre 1000 körda mil. :-D

Spräckt PCV-slang, blås ur oljepåfyllning samt STFT-beteendet som jag observerade stämmer alla mycket väl överens med slitna cylinderlopp/kolvringar. Väldigt skönt att ha lyckats koppla ihop hela förloppet!

Tack för bra tankar och ideer! :)

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]