Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1509157
Jag har en Volvo 740 turbo automat från 1990 som står i kallgarage året runt.

Tar ut den varje sommar för några bilturer.

Nu kärvar solenoiden på startmotorn, behöver ofta knacka på den några gånger med en skiftnyckel för att den ska slå till.

Sedan snurrar själva startmotorn bra och bilen startar direkt. Det verkar vara originalstartmotorn som sitter där.

Räcker det att ta loss den och fetta in allt ordenterligt?

Eller är det bättre att byta ut den helt?

Går det att få tag i äkta Boschtillverkade startmotorer eller är allt Kinakopior idag?
#1509175
Om du "bara" renoverar startmotorn, så tvätta allt inuti först. Gammalt fett härdar om det inte får röra på sig. Och runt kolen blandas det med koldamm och blir möjligen ännu hårdare.
Det finns en film på YouTube. Rickards garage heter kanalen. Leta upp den och sök hur man renoverar en startmotor. Har du inte jobbat med en startmotor förr så lovar jag att det är värdefulla kunskaper som han visar upp.

Jag letade upp länken:
#1509194
Ja det var ju en riktigt bra film.

Undrar vilken typ av fett som är bäst att använda?

Alternativet kan ju vara att köpa en renoverad utbytesstartmotor, verkar kosta runt 1500:-

Fast jag kan ju prova att renovera själv först, detta är ju endast en entusiastbil, så den kan ju stå ett tag.

Har dock ingen svarv, men det kanske går att polera upp rotorn lite med fin smärgelduk?
#1509195
Man kan beställa nya kol, sedan ta isär allt och fetta in. Jag körde på kullagerfett på tub och regjorde med smärjeduk. Funkade fint efter det
#1509241
Om du byter kolen måste kollektorn svarvas. Den måste vara jämn och rund så dom nya kolen får jämn anliggning. Annars dlir det gnistbildning och det kan bränna sönder kollektorn ganska snabbt

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]