Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Angel0
#1509129
Har ett trasigt virvelspjäll, som varit defekt under ett tag. Kör som vanligt utan att märka något speciellt under körningen och nu till min fråga? Är det värt att köpa nytt virvelspjäll och byta ut det, eller påverkar det inte motorn allt för mkt negativt? Min V70 (Classic 2008) har gått 37500 och verkstaden vill ha ca 8000 kr för arbete+material
av SAM
#1509154
Hej!
Problemet med att byta hela virvelspjället är förmodligen demonteringen av spridarna.
Om spridarna inte lossar utan att gå sönder lär inte 8000:- räcka.
På min 2008 Classic byttes bara plastkulan mot en metallkula men den bilen hade bara gått knappt 20 000 mil.
På din bil kanske hela spjället komplett måste bytas.
Delen kostade 40:- på Biltema + ett par droppar Loctite, en m3 mutter och en svetstråd.
Den fattige mannens lösning håller idag 2 år senare.
Jag försökte lägga upp bilder men körde i diket pga taskig datamognad.
Om någon kan ge mig en utförlig instruktion kan jag göra ett nytt försök.
Lycka till!
Sam
Användarvisningsbild
av MartinS
#1509169
Välj bara lägg till filer och sedan lägger du in länken till filerna i ditt inlägg. Det vore intressant att se hur du löste det SAM
av SAM
#1509198
Hej!
Gör ett nytt försök att beskriva en lösning på virvelspjällsproblematiken. Eftersom bilderna är tagna ute i dålig sikt så blir det en lång förklarande text.
Länken från Biltema är 87-244 M5. Länkens gänga behöver ändras till M3. Kan ske på två sätt: Svarva ner och gänga M3 eller kapa tappen med gänga och borra i mitten och gänga i och Loctita en 3 mm skruv som kapas till lämplig längd. Problemet är att virvelspjällets hävarm som nya kulan skall sitta på går i en smal korridor. Därav måste flänsen på nya kulan kapas ner så att man får plats med gängade stången som muttern sedan monteras på. Om jag minns rätt så hade jag bara plats för 8.3 mm gängad stång. Flänsen på kulan blev om jag minns rätt bara ett par mm för att det inte skulle gå emot "tunneln" på andra sidan. Måtten kan säkert variera från motor till motor. Allt handlar om att få plats i "tunneln". Viktigt med Loctite på muttern då nylockmutter inte får plats. Mycket trångt när muttern skall monteras! Om man använder original plastarm mellan motor och virvelspjäll säkerställer man rätt längd och att slitaget blir i armens kulskålar och inte på kulorna. Armen passar på nya kulan utan modifiering. Noga att nya kulan hamnar i exakt samma position som gamla plastkulan. Återmontera motor och tempgivare i omvänd ordning.
Detta är en billig lösning. Beroende på miltal och slitage hamnar man förmodligen med tiden i byte av komplett virvelspjäll.
Jag har förmodligen missat att beskriva någon detalj men frågan är fri!
Lycka till!
Sam

download/file.php?mode=view&id=39084 Förberedelser: Demont motor, tempgivarkabel och bädda så inget kommer in i kåpan.
download/file.php?mode=view&id=39087 Såga av plastkulan.Fila till en jämn yta. OBS! Håll i hävarmen med tång så att den inte går av.
download/file.php?mode=view&id=39089 Bocka till 2,5 mm svetstråd. Bocka och spetsa änden. Värm!
download/file.php?mode=view&id=39090 Gör hål i mitten där plastkulan suttit. Du kan behöva värma tråden flera gånger. Förstora hålet till 3mm.
download/file.php?mode=view&id=39091 Nya kulan klar för montering
av Oaritchi45
#1509263
I min 2,4D -06 misstänker jag också att virvelspjället är kasst. Först märkte jag att armen släppt från kulan och att antingen kulan eller hålet i armen är utnött då den inte fäster bra. Däremot brydde jag mig inte om att byta eller modifiera något då jag även märkte att ”flärpen” som armen fäster i är väldigt lös. Den går att vicka på utan något motstånd, som om den släppt från spjället invändigt.

Även om spjället gått sönder invändigt på min så märker åtminstone inte jag något konstigt med bilens gång. Har relativt normal förbrukning och inga felkoder. Därför har jag varit tveksam till att ens bry mig mer om detta. Mitt spjäll kanske har gått av i rätt läge för att inte orsaka problem? Däremot vet jag inte om det orsakar onormalt slitage eller kan leda till andra problem att ignorera ett defekt virvelspjäll.
av glock40sw
#1509295
Tvärtemot för några andra märker jag att bilen blir slöare och törstigare när virvelspjället är ur funktion ,fast skillnaden är inte så stor ,men märkbar. Hittills har jag löst saken på enklaste sett. Köpte en ny länkarm ,eftersom både kula och armen måste vara lika slitna . Borrade hål genom armen vid slitsen och skruvade pytteliten skruv i hålen som pressade slitsen smalare och fick länken kompensera kulans slitage.

Detta höll över två år innan jag fick spänna skruven lite till och det var nästan ett år sedan.
Den här "flärpen" ska inte ha nämnvärt motstånd för att detta plastkonstruktion kan hålla år efter år och mil efter mil ,som den faktiskt gör.
av Oaritchi45
#1509417
glock40sw skrev: fre 19 aug 2022, 14:30 Tvärtemot för några andra märker jag att bilen blir slöare och törstigare när virvelspjället är ur funktion ,fast skillnaden är inte så stor ,men märkbar. Hittills har jag löst saken på enklaste sett. Köpte en ny länkarm ,eftersom både kula och armen måste vara lika slitna . Borrade hål genom armen vid slitsen och skruvade pytteliten skruv i hålen som pressade slitsen smalare och fick länken kompensera kulans slitage.

Detta höll över två år innan jag fick spänna skruven lite till och det var nästan ett år sedan.
Den här "flärpen" ska inte ha nämnvärt motstånd för att detta plastkonstruktion kan hålla år efter år och mil efter mil ,som den faktiskt gör.
På min är motståndet verkligen noll, flärpen känns helt lös. Det kanske går att testa funktionen på något sätt för att veta säkert om det är trasigt eller ej. Bör man tydligt höra skillnad på motorgång om man tar loss plastarmen och öppnar/stänger spjället manuellt med motorn igång?

Verkar också som att vissa får felkoder på virvelspjället men jag fick ingen felkod när plastarmen hade lossnat.

Jag har även hört skilda uppfattningar om att ifall plastarmen lossnar så behöver spjället kalibreras med vida, medan andra menar att det sker automatiskt efter ett visst antal starter/stopp av motorn. Vad är korrekt egentligen? Skiljer det sig på årsmodeller?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1509422
Min arm hade lossnat, då hade jag felkod. Efter att jag reparerat den och nollat felkoden har den inte kommit tillbaka, så den verkar ju lösa det hela själv.

Jag har också absolut noll motstånd i armen, helt lealös...

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]