Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1506099
sicnarf skrev:Vad anser ni om tätningsskum? Funkar det att laga däck med punkteringshål?
Vad gäller spikhål kan det vara osäkert, men på en bil som stått med platta däck funkade det kanon. Eller om man monterar gamla däck på gamla fälgar, också kanon... :-D
Hittade ett spik i ett framhjul på frugans Passat för många år sedan. Såg det av en händele när vi lastat bilen och skulle åka till Skurup för att flyga på semester. Det läckte ingenting och jag funderade på att låta det vara. Men, drog ur det och fyllde i en flaska skum. Snurrade på däcket och lät det sedan stå med hålet neråt. Det "pyste" fortfarande efter en kvart så jag körde en runda (någon mil), men det läckte fortfarande. Körde då till en kompis som har en bilverkstad och han pluggade det utifrån och det blev tätt. Hela veckan i Grekland tänkte jag på att jag skulle få lägga på reserven när vi kom hem, men där var luft i alla 4 hjulen. Och där luft hela den säsongen, nästa vår blev det 4 nya däck. Och då såg man hela kletet inne i däcket. Det var jämt spritt i hela däcket och fortfarande kletigt, så inte kan jag tänka mig att det skulle kunna bli obalans av sprayen. Det är nog själva skadan och e.v pluggen (framför allt dom man sätter inifrån) som orsakar obalans. Dom pluggarna är ju betydligt större.
Användarvisningsbild
av sewen
#1506147
lennarte skrev:Det är nog själva skadan och e.v pluggen (framför allt dom man sätter inifrån) som orsakar obalans. Dom pluggarna är ju betydligt större.
Fast fixar och donar man med att kränga av däcket, borra ur, sen plugga, limma och tillbaka med däcket så ser man även till att balansera hjulet?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1506157
sewen skrev:
lennarte skrev:Det är nog själva skadan och e.v pluggen (framför allt dom man sätter inifrån) som orsakar obalans. Dom pluggarna är ju betydligt större.
Fast fixar och donar man med att kränga av däcket, borra ur, sen plugga, limma och tillbaka med däcket så ser man även till att balansera hjulet?
Ja de balanserar med, brukar fråga för säkerhets skull
Användarvisningsbild
av sewen
#1509142
sewen skrev: Även min köptes hos volvo-återförsäljare (Lidbil). Var 3-4 månader sedan. Ringde och de sa utan knot att de skulle ersätta mig kostnaden för borttagandet av låsbultarna. Mer begär jag inte. Alla kan ju göra småmissar. Dock hade de ju nån checklista för selektbilar som jag fick se. Osäker på om låsnyckel stod med där eller om det bara var kompressor/lagningskitt/reservhjul.
Återkoppling 2:
Idag dubbelkollade jag om Lidbil satt in de pengar jag lagt ut för borttagandet av hjulbultarna. Icke trots påminnelse för 2 veckor sedan. Kontonumret fick de för en månad sedan.

Vad än värre är att när jag fick punka ringde jag volvo on call som sa att jag inte hade nåt assistansavtal. Bilen är en Selekt-bil så då ingår det i 24 månader. Enl Volvo så är det handlaren som ska aktivera det men antagligen missat det. Ska försöka få tag på dom men fick inget svar när jag ringde den jag haft kontakt med senaste månaden (själva säljaren jag köpte bilen av har slutat).
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1509150
@sewen, Buss på gökarna igen och begär svar på att de mottagit ditt mail omgående :)

Hade med en miss med att assistansen ej var aktiverad men ringde de den gången så löste de samma dag

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]