Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508867
Tack!
Båda förslagen har relevans men...
Fjädern till original nyckeln höll bara lite längre än fjädern till "kina skalet".
Dock har båda nycklarna tappat lite funktionalitet av samma orsak - (fjädern har gått av.).
Kanske "kina höljet" hade fungerat bättre/längre, om nyckelskalet hade limmats, efter transpondern och nyckelbladet hade flyttats från original nyckeln?
V70nyburjaren skrev:Köp en ny original?
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... d/1035678/
Denna produkt verkar komma som en enhet. (osäkert hur enkelt/svårt det är att flytta blad, transponder samt få kretskort och nyckelkropp att passa från den gamla nyckeln?)
Om man inte lyckas flytta befintliga delar, krävs det att man åker förbi en "nyckelsmed" och slipar till bladet, samt en omprogrammering av bilen?
Kanske har detta förslag en längre hållbarhet? (= ny nyckel) Men varför skulle fjädern hålla längre i denna enhet?
vjohnj skrev:Ring/maila valfri skrot. Dom har garanterat original till volvo som du kan köpa.
(Hur använd är fjädern som trycker ut nyckelbladet? dvs. hur lång livslängd kommer detta förslag få, innan fjädern ger upp igen, även på denna nyckel?)
När jag förra gången flyttade "allt" från original nycklarna, var enda möjligheten att bryta sönder den (vilket medförde att det inte längre fanns någon väg tillbaka.)

Båda förslagen medför att nuvarande reservnyckel förmodligen blir oanvändbar.
Vilken utrustning krävs för att programmera in dessa "nya" nycklar till bilen?

Det tredje alternativet är att köpa ett nytt hölje igen och flytta "allt" igen ()
Skruvat säljer ett hölje för 239kr + 69kr (frakt)
https://www.skruvat.se/Nyckel-P288952.a ... qcEALw_wcB
eller från CD-on för 125kr (med frakt) - https://cdon.se/fordon/bilnyckel-skal-t ... 5XEALw_wcB
#1509132
Tack för alla förslag och idéer.

Fråga .:
Vilket lim kan användas? (som rejält fäster på plasten)
Snabblim kändes spontant lite "risky" - men är kanske enda lösningen? - Batteriluckan är dock onödig att limma :oops:
Nyckeln består av två delar .:
  • - En del med elektronik (batteri, kretskort och knappar)
  • - Den andra delen med fjäder, nyckelblad och stöldtagg.
Hinner man inte trycka ihop dessa två delar, innan snabblimmet torkar, har man misslyckas och ett nytt skal måste införskaffas...

Bakgrund .:
Under körning, blir det små vibrationer, och tyngden av nyckelkroppen (skalet kretskort batteri) medför att skalet vill dela sig...
(förmodligen ännu värre om annat hänger i bilnyckeln)

Utmaningen - Om inte skalet sitter ihop (är limmat) -
Uppstår främst när bilen ska startas, en ganska stor vridande kraft i hela nyckelhållaren, som vill dela skalet.

Under denna resa, tryckte jag ihop nyckelskalet under startmomentet, samt fick trycka ihop nyckeln med jämna mellanrum - kanske för varje 50-100km. (det sa "klick" i stort sett varje gång...)
På slutet kunde den även vilja dela sig i fickan, vid t.ex. promenad.
För att behålla fjäder och allt till en hållbarare lösning har utförts, trycktes även då skalet ihop, med jämna mellanrum.
Det fungerade - men fick tänka/känna på nyckeln "hela tiden"...

Lösning .:
Att följa informationen i filmen samt limma skalet.
- Då kommer det nog att bli bra.
(Bara att spänna fjädern 2 varv, är i sig en utmaning.)

Jag trodde att det var fjädern som gått av efter bara 1,5-2år, och funderade hur man enkelt skulle öppna skalet för fjäderbyte när den gått av. (men det är omöjligt - Skalet måste limmas i vilket fall som helst.)
Väntar nu till reservnyckeln är i närheten innan limning utförs. (Även den nyckeln har ett "Kina skal".)

Tack så länge!
#1510216
Hur gick det?


Bild 1
Visar vilka delar som ingår i den främre delen av nyckeln.
Delen som inte är lös, är taggen som finns i det lilla locket.
mini 1 - alla delar för Nyckelbladet.png
mini 1 - alla delar för Nyckelbladet.png (89.53 KiB) Visad 403 gånger


Bild 2
Visar placering av de olika delarna
Lyfter några utmaningar och lösningar
  • 1a och 1b visar att tappen (som ska hålla ihop nyckeln har gått av - vilket försvagar en lösning.
  • 2. För att böjda brickan ska hållas på plats när locket vänds, "kletades" den fast med lite smör.
    Vet ej hur det är tänkt att brickan ska vändas. (ger lite olika känsla)
  • 3. Visar var taggen finns - undvik att limma fast den - (ifall nyckelhöljet skall bytas igen)
  • 4. Visar att den lite tjockare delen av tryckknappen, ska vara vänd - snett bakåt, som på bild. (viktigt för funktionen)
  • 5. Vridfjädern ska vändas som på bild. (skall senare spännas med 1,5-2 varv.)
  • 6. Viktigt att brickan inte ligger på plasten som senare ska centrera nyckelbladet.
mini 2 - Upplägg - nyckel innan limning.png
mini 2 - Upplägg - nyckel innan limning.png (236.42 KiB) Visad 403 gånger



Bild 3
För att hålla nyckelbladet på plats, när fjädern ska spännas. - låstes bladet med ett gummiband runt hela nyckehuset.
mini 3 - Nyckelblad med gummiband.png
mini 3 - Nyckelblad med gummiband.png (53.16 KiB) Visad 403 gånger


Bild 4
Nu lades limklickar (i detta fall Karlssons klister) på valda ställen. (försökte undvika lim runt taggen)
Efter detta var allt förberett för att vrida toppen ca 1,5-2 varv motsols.
Inte helt enkelt eftersom "toppen" inte vill vridas och vinklar sig gärna. Lätt att smeta lim på oönskade ställen.
Men med lite envishet lyckades toppen vridas drygt 1,5 varv, och få det hela fästet att börja greppa.
Nu gällde det att få hålet i nyckelbladet att passa plasttappen (där brickan är placerad)
Fick hjälpa till och justera bladet med en liten skruvmejsel.
När hålet i nyckelbladet sjunker in i tappen, var det bara att trycka ihop hela toppen.
(spände ihop den limmade toppen med ett gummiband - skulle lagt något mer på locket. Det hade förmodligen höjt trycket på locket på ett bättre sätt.
mini 4 - upplägg för att spänna fjädern.png
mini 4 - upplägg för att spänna fjädern.png (60.63 KiB) Visad 403 gånger


Bild 5
Detta blev slutresultatet. På bilden syns lim som pressats ut (och ännu inte tagits bort)
mini 5 - färdiglimmad nyckel.png
mini 5 - färdiglimmad nyckel.png (62.07 KiB) Visad 403 gånger


Resultatet blev väldigt bra (till en början)
Men skulle varit ännu mer noggrann med att limma kanten på "bladsidan" eftersom tappen på locket redan gått sönder. Nu kan det inträffa att locket/skarven glappar - dock väldigt lite - Men tillräckligt för att nyckelbladet inte låser sig som tänkt. (Trycks toppen på nyckeln ihop fungerar låsningen ett tag till som tänkt).

Just nu ser jag ingen annan lösning än att börja med ett nytt "kina-" skal och limma direkt...
Om val av lim blev bra - får framtiden utvisa. (från det att limmet applicerades, och till locket var på plats, samt skulle torka, tog det troligen 60-90 sekunder - Förutsätter att alla verktyg och hjälpmedel är på plats)
#1510222
Karlssons klister har en härdningstid på nästan en vecka, billiga epoxy lim från Biltema till exempel har betydligt kortare härdningstid som oftast är mindre än 24 timmar. Det viktiga med lim är att det genomhärdar innan man belastar fogen.

Samma som med färg, de flesta tror att köksfärg är klar när det "torkat" dagen efter, men egentligen brukar det ca 28 dagar som regel innan färgen är genomtorr och redo för tung belastning.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]