Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikal
#1509083
För några dagar sedan drog jag släp med bilen och lade märke till ett vinande, trodde det var något missljud från fläkten och tänkte inte mer på det.
Påvägen hem från jobbet idag börjar det vina ordentligt vid gaspådrag och efter ett tag slirar växellådan något extremt, händer nästan inget vid fullt gaspådrag.

Känns ju spontant som att växellådan gett upp, ska ringa Volvo i veckan.
Men jag hittar ingenting på nätet om växellådor som gett upp på nya gen XC90/V90, har jag bara haft riktig jävla otur eller är det något annat som strular?

Bilen ifråga har rullat 13 000 mil..
#1509156
Det är många D5:or där Powerpulse inte längre fungerar. Oftast märker inte ägaren det. Det normala felet är att det tar något längre tid innan effekten kommer. Ingen stor katastrof. Det brukar inte vina och tjuta för att Powerpulse inte fungerar, och du märker heller inte någon lägre toppeffekt.

Jag håller också på turbon med felbeskrivningen. Det kan naturligtvis visa sig vara någonting helt annat.

Själva växellådan verkar hålla ihop hyfsat. Jag har inte hört om speciellt mycket fel på nyare AW-lådor.
av Erikal
#1509480
TommyP86 skrev: ons 17 aug 2022, 23:25 Säker på att det slirar? Rätt många som fått byta turboaggregat annars.
Tack till dig och övriga, har provat köra lite mer och är också övertygad om att det är turbon nu. Bilen har dessutom börjat dricka olja :)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]