Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509121
kvillebäck skrev:Har du låst bilen och larmat av efter startproblemen kom? Annars prova det.
Yes, testat massa olika varianter. Testat olika nycklar, låst upp / låst mer än 5 ggr innan start, nyckel längre bort än 10 m, låst med panelen, låst/låst upp med dörrlåset manuellt osv.
#1509477
Ok, idag tog jag hjälp av farsan, gammal volvoarbetare med mycket erfarenhet och vi kom fram till att det högst troligt är bränslepumpen som gett sig eller av någon anledning inte pumpar fram bränsle. Häromdan fick jag ju fram lite diesel när jag tog loss returslangen, men det var nog bara lite som låg kvar i filtret eller så, för när vi nu tog loss In-slangen som kommer från tanken in i bränslefiltret så kom det inget alls när vi försökte starta.

Åkte och köpte mig en bränsleblåsa för att testa att pumpa fram manuellt (läste om nån som gjort så efter filterbyte då bilen inte startade) och lyckades efter många minuters pumpande få fram en stadig ström bränsle. Men trots det så vill bilen inte starta när vi kopplade på slangen igen.

Så om ingen har några mer tips på vad jag kan testa så blir det nog till att lämna på verkstad för byte. Denna modellen hade tyvärr inte bränslepumpen tillgänglig vid sätena, utan verkar vara så att man måste ner med tanken för att byta och det har jag inte möjlighet att göra.

Btw, finns det fler reläer än de som sitter i motorrummet? Finns det ett dedikerat bränslepumpsrelä jag kan testa? Säkringen ser bra ut för övrigt.
#1509479
Hmm.. efter lite mer googlande blir jag osäker på om denna modell har bränslepump i tanken? Någon som vet säkert? Verkar vara nån högtryckspump i motorn som drar upp bränslet. Se här t.ex (handlar förvisso om en V50):
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=173411
"There is NO pump in the tank , you have to use a hand bleeder pump at the fuel filter inlet pipe to prime the system .
The engine will never start under its own steam drawing fuel from the tank when there is air in the system ..."

Ska ge mig på att pumpa mer på returslangen igen imorn och se om jag kan få igenom bränslet, kanske lika förbannat är så att det är massa luft i systemet som gör att det inte startar.
#1509491
Jag har haft nere min tank men jag har en 1.6D. Den har ingen pump i tanken. Sugslangen i tanken har ett minimalt hål så den sätts fort igen om det är skit i tanken.

Jag uppfattade det som att du beskrev problemet som om det gick"trögt att suga genom pumpen"

Gör om sugtestet och kontrollera var det går trögt. Även igensatt retur till tanken ställer till problem.
#1510098
Fick till slut igenom bränsle på returslangen, men gjorde ingen skillnad. Försökte även bogsera igång bilen flera gånger, men händer inget. Motorn går typ om växel ligger i, men går inte att gasa, händer liksom inget.

Så, bogserade bort bilen till en Mekonomenverkstad i onsdags, men de kunde inte heller lösa problemet sa dom igår, de fattade typ inte alls varför den inte startar och uppenbarligen hade de inte rätt datorer för att jobba med Volvo då de inte kunde kolla datorn ordentligt, eller återställa. Synd att de inte sa det direkt när jag beskrev problemet och att jag trodde det var fel på datorn i bilen, menmen. Så 1000 kr för arbetskostnad och bilen bogseras idag vidare till en annan verkstad som ska ha sådana verktyg/datorer.

Så kan ju iallafall konstatera att detta var nog inget jag kunde lösa på egen hand.

Uppdaterar när jag vet vad problemet var så att OM någon annan lyckas med samma bedrift så kanske de hittar denna tråd.
#1510104
Varför betalar du för detta?
Kan dom inte fixa felet ska dom inte ha betalt heller. Är ju en fin affärsidé lämna in bilen till mig, hämta om 2 två timmar, tyvärr inget fel hittat men jag vill ha 1500 för felsökning

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1510140
Mitt sista förslag är att byta bränsletrycksregulator. vanligtvis brukar bilen stanna någon gång först utan felkoder för att sedan hoppa igång som om inget någonsin varit fel.

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... .1000002.0
eller snabbare
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 7&_sacat=0

Kolla numret noga innan beställning.

Den är inte så svår att byta men det är lite trångt. Man ser heller inte något så det får göras med fingertoppskänsla. Det är lätt att tappa bort packningen då man aldrig ser den.
#1510226
kvillebäck skrev:Mitt sista förslag är att byta bränsletrycksregulator. vanligtvis brukar bilen stanna någon gång först utan felkoder för att sedan hoppa igång som om inget någonsin varit fel.

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... .1000002.0
eller snabbare
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 7&_sacat=0

Kolla numret noga innan beställning.

Den är inte så svår att byta men det är lite trångt. Man ser heller inte något så det får göras med fingertoppskänsla. Det är lätt att tappa bort packningen då man aldrig ser den.
Tack för tipset, men den är redan på verkstan nu. Får se vad de kommer fram till.
#1510227
Cox skrev:Varför betalar du för detta?
Kan dom inte fixa felet ska dom inte ha betalt heller. Är ju en fin affärsidé lämna in bilen till mig, hämta om 2 två timmar, tyvärr inget fel hittat men jag vill ha 1500 för felsökning

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Håller fullständigt med, men nu lämnade jag in den med tanken att de skulle lösa problemet. Klart att det känns förjävligt, men de har trots allt lagt arbetstid, så vad ska man säga? Verkstäder tar ju betalt för felsökning trots allt. Ska höra mig för lite im "regler" kring sånt här, för det är ju jävligt trist som du säger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]