Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509096
Den första bilen får ju bara dra 800kg, undrar varför den har blivit nedklassad...
Den andra verkar mer korrekt om jag inte läser helt fel.

Max släpvagnsvikt 
800 kg

Max släpvikt, obromsad 
700 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 
2700 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 
1600 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 
2350 kg



Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B

Denna vikt är fastställd utifrån körkortsbehörighet B, där föraren får framföra en fordonskombination (totalvikter för fordon plus släp) på högst 3500 kg. Den uppgift som anges här är därför beräknad 3500 kg minus fordonets totalvikt.

Förare med körkortsbehörighet B får alltså aldrig dra ett släp med en totalvikt som överstiger denna vikt. Observera att oavsett vilken vikt som står i detta fält får släpet aldrig lastas så att bruttovikten (tjänstevikt plus last vid färd) överstiger den vikt som anges i fältet för Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra. Dessa vikter är de vikter som tillverkaren har angivit att fordonet klarar av att dra. Läs mer om att dra släp med personbil. 


Sen har ju ingen av bilarna dragkrok, men det går ju att eftermontera... :-)
#1509109
Om bilen inte är reggad med krok kan det stå lite vad som helst på vikterna... V70in stod det typ 1230kg på, efter krokmontering och reggnign står det givetvis 1600kg som det ska.
Nu är ju visserligen V70in lite udda iom. att den är importerad, men likväl ett testamente att det kan stå lite allt möjligt :P

Dragvikterna kan ju kanske skilja för att det fanns/finns typ förstärningssatser som tillval. T ex 7/940 har/hade ju det, i flera steg - 1600kg, 1800kg och 1900kg. Min gamla 945a(och nuvarande 944a) var/är reggade för 1600kg, nuvarande 945a är reggad för 1800kg...

Det bästa borde väl dock vara att titta på krokar i efterhand och se vilka som finns att köpa till bilmodellen i fråga. Sen köper man antingen en bil utan krok och monterar den krok man vill ha, eller byter ut kroken som sitter på bilen och reggar om.
#1509192
fjohan skrev:

Den första bilen får ju bara dra 800kg, undrar varför den har blivit nedklassad...
Den andra verkar mer korrekt om jag inte läser helt fel.

Tror inte den är nedklassad. Min är identisk, av samma årsmodell och har samma siffror.
Jag skulle tro att skillnaden uppstår vid montering av draget. Kanske pga "eftermontering" av drag hos handlare som har monterat ett eftermarknadsdrag med andra begränsningar.
#1509196
Fast en så ny bil behöver väl inte registreringsbesiktigas när man monterar dragkrok? Det är ju bara att montera så gäller vikten i regbeviset sedan.
#1509236
frasse4 skrev:Fast en så ny bil behöver väl inte registreringsbesiktigas när man monterar dragkrok? Det är ju bara att montera så gäller vikten i regbeviset sedan.
Njae, man lär fortfarande in och regga den, där dom kontrollerar att kroken är typgodkänd och rätt monterad.... Det sistnämnda går väl argumentera iofs... När jag reggade min så tittade dom bara på typ-pappret som måste vara med kroken och kollade skylten på kroken... Det var allt :p Dom river ju inte isär halva bilen för att kontrollera att ev. balkförstärkningar sitter där dom ska :-D
Det kostar några hundringar extra, och kan göras vid nästa ordinarie besiktning.

Görs montering på verkstad kan säkert verkstaden regga den direkt där innan du får tilbaka bilen dock. Och i dom fallen är det ju inget kunden direkt märker/"vet om".

edit; och den rad som ändras i regbeviset är "kopplingsanordning 1:", som är blank på bilar utan krok, och "kula" på bilar med krok(fast krok iaf, löstagbar krok kanske det står annat på? ingen aning faktiskt, alla mina nu totalt 4 bilar har haft fast krok...)
#1509239
Ja på äldre bilar som inte är EU-typgodkända. Annars gäller https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
#1509269
Men då känns det ju ännu viktigare att det står rätt siffra från början. Eller?

Många regnummer säger 1300kg, men vissa 1500kg, samma modell. Kan jag få siffran 1300kg ändrad till 1500kg i samband med att dragkroken monteras, eller kommer det aldrig gå att få den siffran ändrad?
#1509272
bjn skrev:
fjohan82 skrev: ons 17 aug 2022, 13:29
Du får gärna länka två bilar som det skiljer vikt på, lättare att försöka förstå då...
Här har vi två V50 1.6D med 500kg skillnad i släpvagnsvikt.

NRX735
DXT071
Bilarna har olika tjänstevikt, det kan påverka. Varför det är så vet jag inte.
#1509309
Det skiljer ett tiotal kilo på nästan alla bilar av samma model jag kollat på. Jag kan inte se något system/samband. Men varför skulle det göra att en bil har 1300 och en annan 1500? Och i mitt exempel här, 1300kg eller 800kg?

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]