Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508824
Har ju inte varit några problem att lägga oändligt med kablar till Finland, Norge. England, Danmark, Tyskland och Polen.

Dessutom slipper man ju förhandla med 10.000 markägare om vi ska bygga kraftledningar på land istället från norra Sverige
Användarvisningsbild
av poseidon
#1508856
Det borde va bättre men miljöprövning och tillstånd tar nog ändå flera år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508909
Karlshamnsverket igång sedan en vecka Sedan en vecka tillbaka har oljekraftverket i Karlshamn varit igång och 70 000 liter olja eldas upp varje timme.
Användarvisningsbild
av GustavE
#1508919
Hahaha såg också att Karlshamnsverket var igång. Tänk vad det motsvarar i bilåkande. Bilåkande som gröna politiker vill få oss att känna skam över. Det motsvarar ju närmare 140 000 dieselbilsmil, i timmen! Gröna politiker har alltså bedrivit en politik som gör elpriset så högt att det är lönsamt att starta Karlshamnsverket. Per dygn blir det alltså 3 360 000 dieselbilsmil! Hur många dieselbilsmil körs det en normal dag i Sverige? Gröna politikerna säger att man måste dra sitt strå till stacken. Här "kör Samhället" 3,3 miljoner mil i onödan per dag (jag vet att Uniper är privat och bla bla bla, men från början var det samhällsägt och det är politiska beslut som gör det lönsamt att köra detta reservkraftverk). Undra vilka som ska skämmas? Koldioxiden struntar jag i men hur blir närmiljön runt en skorsten (som egentligen bara ska användas i reservsituationer) som bränner 70000 liter olja i timmen. Vad har dom för rening?

Ännu mer OnT än ovan:
Slogs nytt prisrekord på el idag. Elområde 4 imorgon 5,70 kr. I ett 26 grader varmt augusti, helt fantastiskt. Undra vad priset blir i ett minus 26 grader kallt februari?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1508923
@GustavE, Tänkte nog exakt detsamma men tappade orken på hela spektaklet. Snart är det ju val och det fiskas i alla hål nu ;-) https://moderaterna.se/nyhet/elpriskrisen/
Användarvisningsbild
av GustavE
#1508952
Ja kunde vi få ett likadant högkostnadsskydd som Norge vore det ganska lugnt. Norska staten betalar 90 procent av elpriset som är över 70 öre. I och för sig blir det med 30 kr per kWh i Elområde 4 ca 4-5 kr ändå. Men får hoppas vi slipper 30 kr.

Borde inte vara någon fara ekonomiskt för staten i alla fall då Vattenfall troligen producerar långt över hälften av den svenska elen? Synd bara att dom övriga, ibland tyvärr privata utländska företag, ska tjäna så mycket på ett felaktigt utformat elhandelssystem.

Tänk om det fungerade likadant på bilmarknaden, att den dyrast sålda bilen sätter priset.
- Hej jag ska köpa en XC40, den där för 329 900:-
- (bilförsäljaren) ja visst det går alldeles utmärkt, sålde nyss en Volvo Embla fullutrustad för 1499 000:-, så det blir priset det även för din XC40, grattis till en bra affär.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1508965
Hur vanligt är det egentligen att man har fast pris på sitt elavtal?
Jag har det, betalar 61,50 öre/kWh och har två år kvar på den bindningstiden.
av Lövet
#1508967
fjohan82 skrev:Hur vanligt är det egentligen att man har fast pris på sitt elavtal?
Jag har det, betalar 61,50 öre/kWh och har två år kvar på den bindningstiden.
Just nu går det i princip inte teckna fasta avtal så det lär bli ovanligare med tiden. Jag hade turen att hinna binda mitt i februari vilket var väldigt bra med facit i hand.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1508971
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Hur vanligt är det egentligen att man har fast pris på sitt elavtal?
Jag har det, betalar 61,50 öre/kWh och har två år kvar på den bindningstiden.
Just nu går det i princip inte teckna fasta avtal så det lär bli ovanligare med tiden. Jag hade turen att hinna binda mitt i februari vilket var väldigt bra med facit i hand.
Betalar 77 öre/kWh inkl moms i elområde 4. Har drygt 2 är kvar på mitt fastpris avtal. Totalpris inklusive ALlT 1.46 kr/kWh. Inte världens bästa avtal när jag tecknade det, men nu känns det bra. Tycker ändå att det är åt hel-vete!
Användarvisningsbild
av Derank
#1508972
här är det då inga problem att binda upp till 60mån, och vi har då haft fast så länge jag minnas. och det kommer att gå att binda i framtiden ochså, tro inget annat
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 231

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?