Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo940811
#1507453
Hej
Jag funderar på att köpa en SIM-korts tjofräs till min V70 som enligt manualen skall installeras i handskfacket. Är det bara "plug-and-play" eller behövs någon extra kabel och/eller installation av mjukvara för att det skall fungera?
av Doomis
#1507574
Frågan jag ställer mig är vad du ska ha ett SIM kort till? Den måste vara inkopplad till en telefonenhet. Antingen har man blutooth handsfree installerat i bilen eller så har man en telefonenhet(PHM) den har nämligen SIM kortshållare för att fungera.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1507577
Jag funderade lite i samma riktning. Om det finns inbyggd telefon borde det redan finnas en SIM-hållare. Om det inte finns en sådan telefon har man ingen nytta av SIM-kortet heller.
För övrigt kan man ha både Bluetooth och inbyggd telefon, om man ville.
av Doomis
#1507614
Tjo! Är du helt säker på att man kan ha BPM och PHM samtidigt?
På Sensus-bilar IAM och PHM, men före Sensus är jag osäker på att man kan ha båda systemen samtidigt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1507636
Enligt instruktionsboken finns det till och med ett särskilt menyval för att byta mellan telefonerna då.
Att det tydligen finns stöd för det innebär inte att någon verkligen köpte det.
av Doomis
#1507722
Intressant nog hittade även jag den infon men inte tidigare än 2011. Misstänker starkt att det valet kom till med den nya CEMstrukturen i så fall.
Men det var roliga nyheter att man kan köra med båda samtidigt, det visste jag inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1507730
Jag tittade på just årsmodell 2011, eftersom det är den som det gäller i den här tråden.
Frågan kvarstår: Vad ska det vara för nytta med det här SIM-kortet i den här bilen?
av Doomis
#1508862
nope, det gick inte at ha dem samtidigt.
Däremot fanns det(eller finns beroende på hur man ser det) ett tredjeparts blåtands tillbehör likt ACU från 2007 till 2011 som man kunde installera om man hade PHM istället för BPM.

Bild

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]