Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1508126
Bakom/under tändspolen ett vitt kontaktstycke med 2 vita kablar, och en svart kabet (från sonden) i en "gummitutte". Det brukar inte bli bra att skarva, nya bra lambdasonder kosstar inte så mycket pengar numera, jag köpte en ny Bosch på Trodo för strax över 1000 kr.
#1508220
Ser att på de flesta websidor finns Lamdasonder placerade före katten på mitt regnummer.
På min bilmodell sitter den i katten och uttaget från biltema anpassade är det också så.
Förmodar att en före katten sond inte passar med tanke på kablarna, utan måste köpa den till katten....
#1508241
På B230F sitter lambdasonden precis efter grenröret i avgasröret fram t.o.m 1988 års modell. På B230F från och med 1988 års modell sitter den i katalysatorn. Alltså just 1988 års modell fanns båda utföranden. I dom flesta fall benämns dom senare modellerna 1988B, men undantag finns. Det är olika generationer på styrsystemen men en del delar är gemensamma. T.ex är det samma lambdasond, men olika längd på kablen. Kolla på LMM, slutar original nummer på 007 är det den tidigare. Senare modell (sonden i katen) slutar på 016
På B230FT sitter den alltid vid grenröret.
#1508309
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:På B230FT sitter den alltid vid grenröret.
Ingen turbo har sonden på grenröret
Jag skrev vid grenröret. Till skillnad från senare modeller som har den katen.....
Men, det är bra du håller koll. Ibland går det för fort när jag skriver... :-) :-)
#1508687
Om jag skall dra lamdasondens kabel hela vägen till bakom/under tändspolen samma väg som den gamla istället för att skarva (har kapat den redan vid sonden) går väl kablarna under plastkåpan mot dörren ? Eller under mattan under sätet ? Sedan skall den igenom torpedväggen på något sätt ?
Någon med erfarenhet på det ?
Tänkte ev, köpa biltemas sond också . Bra eller dåligt ?
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]