Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
#1508689
Om fläkten går på fullt oavsett hur reglaget står och den även går med bilen avstängd, är det fläktmotståndet som har gett upp eller kan det vara något annat.
Bilen är en 850 - 94.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508696
ECC eller manuell fläkt?
av volvo94
#1508697
Jag är en manuell, med ac om det har någon betydelse. Det är ju skjutreglaget som det ej händer något med när man skjuter på det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508706
ECC, dvs dom med steglös hastighet, har inget fläktmotstånd - dom har ett effektsteg. Till skillnad mot motståndet - som sitter på modeller med fasta fläkt-hastigheter, så fungerar fläkten inte öht. när effektmotståndet är kasst.

Låter mer som det är något fel på fläkten eller kablaget till denne som gör att den får konstant ström. Koppla ur kontakten till fläkten och mät kablaget, det ska inte vara någon spänning där med tändningen avstängt. Är det det får du gräva vidare i kablaget och jobba dig bakåt tills du hittar vart spänningen kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508716
Vad jag kan se i kopplingsschemat så har faktiskt fläkten konstant ström och jordas genom effektsteget, så jag antar att ett trasigt effektsteg som jordar fläkten skulle kunna ge detta symptom
av volvo94
#1508723
Lucif3r skrev: sön 14 aug 2022, 18:22 ECC, dvs dom med steglös hastighet, har inget fläktmotstånd - dom har ett effektsteg. Till skillnad mot motståndet - som sitter på modeller med fasta fläkt-hastigheter, så fungerar fläkten inte öht. när effektmotståndet är kasst.

Låter mer som det är något fel på fläkten eller kablaget till denne som gör att den får konstant ström. Koppla ur kontakten till fläkten och mät kablaget, det ska inte vara någon spänning där med tändningen avstängt. Är det det får du gräva vidare i kablaget och jobba dig bakåt tills du hittar vart spänningen kommer ifrån.
Okej, jag får söka lite verkar det som.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]