Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505371
Hej!
Då var det dags att köra hem Doris från Spanien och bilen har gått fint efter tidigare turbostrul.
En liten road tripp i spanien på 8 tim i 140 km/tim bekräftade även detta och dessutom i 40 gradig värme.
Bilen packad och klar så påbörjar vi resan och har 320 mil framför oss.
Ut på motorvägen och och då kommer motorservice erfodras☹️
Återställde felkoder
44B0 Egr position faulty signal
6720 Egr control flow to high
4490 position sensor to high.
Jag tycket även att jag såg något med syremätare
Med ett vaktel ägg under gasfoten så verkar bilen rulla på fint i 140 . Nu är det bara 319 mil kvar😃
Vissa backar i Spanien är brutala och viss stress när det är reduserad effekt men ändå helt ok fart om det är rak väg
Återställning av felkoder gjordes under färd och jag har nog rekord i återställning🤪
vi kunde dock stå på bra på autobahn ordentligt och gav upp återställning till slut.
När jag kom hem då gjorde jag rent EGR men samma fel var men inte helt dödstrött men bara slö.
Bränsleförbrukninng snitt 0,57 under dessa förhållande är helt ok och låg i 140 hela tiden.
Vad tror ni ?
Bara att byta EGR eller är det något annat som kan spöka.
Bilagor
9C699598-A17B-4FA4-B289-5F1F07ABE7CE.jpeg
9C699598-A17B-4FA4-B289-5F1F07ABE7CE.jpeg (2.79 MiB) Visad 1210 gånger
#1505755
EGR inköpt från skroten. Montering av denna är inte helt smärtfri. Nu försvann larmen från EGR.
Ett kärt gsmmalt problem dök upp. Lågt turbotryck. Jsg får palla upp bilen och kolla på alla rör se då det är tätt
Går det att sprsya med såpvatten?
#1505893
tori skrev: ons 20 jul 2022, 16:54 EGR inköpt från skroten. Montering av denna är inte helt smärtfri. Nu försvann larmen från EGR.
Ett kärt gsmmalt problem dök upp. Lågt turbotryck. Jsg får palla upp bilen och kolla på alla rör se då det är tätt
Går det att sprsya med såpvatten?

Kolla tryckrören och resonanslåda under motorn.

Hör av dig om du hittar fel, min v70 2,4d är också slö, man får inget turbotryck ibland, har bytt tryckröret och lådan men lika trött ändå, det konstiga är att Ibland går bilen helt klockrent och lika pigg som den var 2007 , för att sedan bli trött
#1506002
Hej!
Jag körde upp bilen på på några trägårdsplattor som jag staplade som trappa.
Lossade plastkåpan och alla rör och andlutningar var som väntat helt i nyskick. Bosch i Spanien hade gjort ett ordentligt jobb.
Jag sprajade med såpvatten när motorn varvades men inga bubblor någon stans.
Det läcker aningen vid virvelspjällets arm som går ut i topplocket. Jag ska prova ned att lite häftmassa eller liknande och se om det kan hjälpa.
Jsg har även bokat tid på verkstad.
Något triggar lågt turbotryck och verkstan får kolla på det.
#1506159
tori skrev: fre 22 jul 2022, 19:18 Hej!
Jag körde upp bilen på på några trägårdsplattor som jag staplade som trappa.
Lossade plastkåpan och alla rör och andlutningar var som väntat helt i nyskick. Bosch i Spanien hade gjort ett ordentligt jobb.
Jag sprajade med såpvatten när motorn varvades men inga bubblor någon stans.
Det läcker aningen vid virvelspjällets arm som går ut i topplocket. Jag ska prova ned att lite häftmassa eller liknande och se om det kan hjälpa.
Jsg har även bokat tid på verkstad.
Något triggar lågt turbotryck och verkstan får kolla på det.
Typsikt, uppdatera gärna om du hittar felet.

Jag börjar misstänka täppt partikelfilter på min kärra, men har inte fått upp felkoder på sotfilter, du kan inte råka ha det?
#1507744
Hej!
Jag sprajade in rengörning i partickelfilter men det verkar inte vara stopp i mitt fall så jag lämnade in bilen för felsökning.
Ja har inget limp mode längre men turbon tappar orken vid 3000 rpm och rycker.
Om jag ligger på 2000 rpm och gasar normalt drar den fint förbi 3000 rpm. Skumt.
Felsökning på verkstad visar att det är tätt och turbon laddar men jag får högt och lågt turbotryck.
De mistänker att turbon vid hård last inte levererar det den ska mär den blir varm och belastad.
Jag slet ut turbon en fradsgkväll och blev lika utmattad som efter en förlossning. Beundransvärt av er som jobbar med sådant här dagligen.
Allt som tillhörde turbon såg helt och fint ut.
Jag plockade isär turbon och blev förvånad hur rent allt var samt att flärparna öppnar och stängde fint. Dessa regleras av elektriska ställdonet. Inget fel som syntes här heller.
Inget glapp i turbon heller.
Jag tänker prova med att sätta in en annan turbo för att se om det blir samma fel.
Är det skroten som gäller eller finns det utbytes eller liknande.
Bilen har väl inget större värde så man vill ju inte lägga ut förmycket på den.
Bilagor
226A42AB-89D6-49EB-8D70-567FCC95ED5F.jpeg
226A42AB-89D6-49EB-8D70-567FCC95ED5F.jpeg (4.78 MiB) Visad 687 gånger
C1E11872-A1BB-4306-BAB7-B8D52EAA8D29.jpeg
C1E11872-A1BB-4306-BAB7-B8D52EAA8D29.jpeg (3.27 MiB) Visad 687 gånger
#1508699
En begagnad turbo med tillhörande elektriskt ställdon inhandlades. Det kändes som turbon rullade lättare samt hade mindre spel/toleran i sig.
Monteringen var lätt och allt gick smidigt.
Ny olja och glykol fylldes på.
Provkörningen var spännande och skulle det vara samma fel så var det bara att gå vidare i felsökningen.
Bilen gick så fint och det kändes som motorn var helt ny och laddningen var jämn och fin utan några överaskningar.
Jag parkerade bilen och tog en titt under bilen.
Det pissade olja från plastlådan under tråget.
Fan också!!
Returröret hade jag slarvat med vid monteringen.
Den fyrkantiga oringen hade hamnat på tvären så det blev ingen tätning och oringen var förstöd.
Jag tätade med tätningsmassa så länge tills jag fått ny oring och även packningen till ojan på turbon.
Alltid är det något som händer när man grejar.
Men felet verkar vara hittat och den motorn har en härlig karaktär som jag gillar.
Snart kör jag ner den till Spanien igen.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]