Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508508
Tjena!

Jag ska installera en hög till lågnivå adapter i min v70 2009 med high performance sound.

Jag undrar, ska jag koppla den till utgången vid original steget, eller kontakten vid passagerar sidan?

Finna det någon som kan färgkoderna?

Mvh
#1508525
Närmaste koppling är väl lämpligast. Att tänka på är ju att ljudet går digitalt till slutsteg, så kör med en bra variant av lågnivåadapter så du minskar störningen. Tvinna kablarna du tillför.

+ Höger fram=Violet-Svart.
- Höger Fram=Gul-Svart.

+ Vänster fram=Grön-Svart.
- Vänster fram=Grå-Svart.

+ Höger bak=Violet-Röd.
- Höger bak=Gul-Röd.

+ Vänster bak=Grön-Röd.
- Vänster bak=Grå-Röd.

(+ Center=Grön.)
(- Center=Grå.)
#1508539
Lättaste är att köpa ett adapterkablage och koppla in kablage på ISO-kontakterna som ansluts i tröskeln, då gör man ingen åverkan på bilens kablage, syns inte och kan lätt demontera allt om man vill. Jag löder ihop egna kablage när jag monterar med speedwire och ISO-kontakter, då använder man standard ISO-färger ifrån kontakterna.

Använd också en bra aktiv omvandlare med auto-remote ifrån högnivån då du minimerar risken för störningar osv. En passiv som Biltemas ska du ALDRIG använda den skickar oren signal och distar allra helst i basområdet, har bytt ut på 3st Volvos med HP-systemet för att det strulat och låtit illa. Använd omvandlare ifrån bra märken som DD Audio, DLS, Helix, ESX m.fl.
Sedan så ska du tänka på att alltid använda framkanalerna till framsystem och sub, signalen ifrån bakkanalerna använder man endast om du ska mata densamma med nytt slusteg. De bakre kanalerna är signaldämpade, spelar ca 40-50% gentemot framkanalerna och de är delade i basregistret så får inte med djupaste basen. Sedan ligger även bilens parksignaler, BT-ljud ifrån mobilen osv. i samma signal.

https://fatmancustoms.se/produkt/match- ... erkablage/
Bilagor
IMG_2376 (1).JPG
IMG_2376 (1).JPG (3.18 MiB) Visad 810 gånger
IMG_2366 (1).JPG
IMG_2366 (1).JPG (6.32 MiB) Visad 810 gånger
#1508623
Om man är lite seriös så är det bäst är att plocka den digitala lågnivåsignalen innan det switchade klass D förstärkaren som inte har någon högre ljudkvalitet. Plocka högnivå är rätt bedrövlig kvalitet efter förstärkaren.

https://12volt-shop.com/en/4682-volvo-m ... aj3aqs6s14
#1508653
Håller med, bästa är att plocka MOST signalen om man har originalsteg med t.ex. en HELIX SDMI25 så man slipper högnivån, men då måste man köra eftermarknadsslutsteg på alla högtalare, en del vill ju bara in med en sub.
Jag brukar installera DSP istället så har man radio/handsfree på högnivå och kan streama med BT direkt in i DSPn. Då blir det ännu bättre iom att man inte streamar genom original mediasystemet, switchningen mellan systemen är blixtsnabb om t.ex. parksensorerna går in.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]