Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508629
Hej,

Försökt googla mig runt men har inte riktigt fått något svar kring detta… så testar här :-)

Hjälper brorsan att koppla in lite ljud till hans V70, är själv inte superkunnig i detta område så vänder mig till forumet, alla svar uppskattas!

Han har ”Base” ljudsystemet!

Kommit så långt att jag ska koppla in Bit Ten DSP:en i kontaktstycket vid passagerardörren/listen. Men förstår inte riktigt vilka kablar det är som jag ska skarva ihop? Var ju massa kablar till kontaktstycket som följde med… men är väl att jag ska ha Remote + och - samt ström + och - och sen en högsignal från någon högtalare? Eller måste man skarva på alla 4 dörrhögtalare också?

Tanken är att behålla originalhögtalare i dörrar + ”högtalarplanka” (4st högtalare) samt baslåda om det är möjligt att spela alla samtidigt? Eller tänker jag fel?

Någon som har erfarenhet av just det här? Alla svar uppskattas!

Mvh
#1508649
Du kan kolla idenna tråd för vilka kablar du ska koppl ain dig på:
viewtopic.php?f=56&t=170575

Du kopplar in dig på kabelstammen i tröskeln med adapterkablage och drar kablar ifrån högnivån bak till skuffen sedan monterar du DSP och slutsteg i skuffen. Remote får du ifrån DSPn när den känner av signal ifrån högnivån, + och jord till DSPn tar du ifrån samma ställe där du kopplar in slutstegen. Signalen tar du ifrån framkanalerna men jag skulle skippat planka och bytt ut originalhögtalarna i främst framdörrarna, dämpat dom och koppla slutsteg på dom, då får du ljudet framifrån.
#1508657
Okej, tack för svar! :-)

Gjorde en simpel skiss för att se om jag tänkt rätt? Se bild!

La även in en bild på kontakten som medföljde till DSP:en. Se bild!

Blir det rätt om jag kopplar in det så som jag har skissat?

Och resterande kablar täcker jag bara för utan att koppla in dem någonstans?

Sen kablarna som går från kabelstammen bak till DSP, behövs det några speciella kablar eller räcker det med bara en vanlig kabel i liknande tjocklek?

Mvh
Bilagor
Skärmavbild 2022-08-14 kl. 11.50.16.png
Skärmavbild 2022-08-14 kl. 11.50.16.png (68.77 KiB) Visad 1334 gånger
IMG_9613.jpg
IMG_9613.jpg (193.5 KiB) Visad 1334 gånger
#1508661
Japp det ser rätt ut.

Dessa färger är det du ska in på i originalkablaget:
Vänster fram+ = Grön med Svart streck
Vänster fram- = Grå med Svart streck
Höger fram+ = Lila med svart streck
Höger fram- = Gul med Svart streck

Vänster bak+ = Grön med Rött streck
Vänster bak- = Grå med Rött streck
Höger bak+ = Lila med Rött streck
Höger bak- = Gul med Rött streck

Använder du adapterkablage med ISO-färger är det dessa som även stämmer överens med DSPns kabelfärger:
GRÖN/GRÖN – Vänster Bak +
GRÖN/SVART – Vänster Bak -
VIT/VIT – Vänster Fram +
VIT/SVART - Vänster Fram -
GRÅ/GRÅ – Höger Fram +
GRÅ/SVART Höger Fram -
LILA/LILA – Höger Bak +
LILA/SVART Höger Bak –

Som kabel bak till DSPn så brukar jag använda 5 el. 9-polig Speedwire för den är smidig att använda men du kan använda vilka högtalarkablar som helst 0,75-1mm2 räcker gott.
https://cdbilradio.se/kablar-och-monter ... s-metervis
Bilagor
IMG_2365.JPG
IMG_2365.JPG (6.8 MiB) Visad 1326 gånger
#1509376
Sådär, en liten uppdatering. Beställde en sån SpeedWire som du länkade. Och skarvade på kontaktstycket.

Allting lirar som det ska (nästan)! Så det var ju skönt! Tack så mycket för hjälpen! :-)

Har bara ett problem. Jag kan inte få att både baslåda och högtalar plankan spelar samtidigt. Om jag bara har baslåda inkopplad till DSP:n så spelar originalhögtalarna i dörrarna och baslåda!

Kopplar jag in högtalarplankan så spelar endast högtalarplankan (inte o dörrarna) och ingen baslåda… misstänker att det kan ha något med kanaler att göra (????)

På DSP:n finns det Front L R, Rear L R samt SUB. Testat lite olika kombinationer men får inte det att lira…

Båda slutstegen är helt separat från varandra. Måste man koppla ihop dom på något sätt?

Något som vet hur man ska göra?

Finns det möjlighet att både spela originalhögtalarna i dörrarna + planka + baslåda eller är dörrarna uteslutna?

Mvh


Edit:

Skulle en sån här lösa problemet?

https://www.brl.se/sv/artiklar/rcayl2f.html
#1509402
@Sebste, Hur har du kopplat in stegen i DSPn och inställningarna, kan du visa med kort?
Du ska få signalerna ut till samtliga lågnivåer och tyvärr är jag inte så bevandrad i just Audisons mjukvara på DSPen så måste du mappa alla ingångar och högnivåingångars signal till resp. lågnivåutgång så DSPn vet var signalen ska routas.
Om du inte har det så börja med att ladda ner nyaste mjukvaran och firmwaren om du inte redan gjort det. Kör sedan I/O Conf.Wizard och konfigurera in/utgångarna och högtalare. Master Input Type ska väl vara satt som "FL+FR+RL+RF" iom att du tar in 4 kanaler.

Helixs DSPer som jag föredrar att använda är väldigt pedagogisk och lätt att mappa ingångssignalerna, ofta är det här som man missar att göra rätt inställningar när man inte får ut signalerna till stegen. Nedan visar jag exempel på hur min mappning ser ut där jag blandar fram/bakkanalerna till slutsteget till bakdörrarna för att få fullregistersignal samt även parksignaler. Till subben så ger jag båda lågnivåutgångarna L/R signal för att få monosignal i bägge kanalerna. När jag streamar BT till DSPn så har jag mappat den digitala ingången på liknande sätt men då är det ju bara en L/R signal.
Logiken på Audison bör vara liknande annars vet ju inte DSPn var den ska skicka signalerna.
Bilagor
Helix.jpg
Helix.jpg (103.43 KiB) Visad 1073 gånger
#1509628
Okej, tack för infon. Har tyvärr inga bilder på mig just nu. Har inte hunnit kolla på bilen ännu...

Men pratade med brorsan och han sa att han fått hjälp av en kompis som har lite koll på ljud. Så dom hade fått det att spela! Dom hade testat lite olika portar för RCA utgångarna som jag uppfattade det!

Så jag låter dom ta hand om det!


Men jag uppskattar hjälpen och det var skönt att lyckas koppla ihop DSP:en, för det kändes som det största problemet! :-)

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]