Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1508633
GustavE skrev: lör 13 aug 2022, 03:08 Igår när jag lyssnade på nyheterna på radion blev jag nästan vänsterpartist :-D .

Jag fick höra det bästa jag hört sen jag konfirmerades!

Vänsterpartiet hade kommit med ett förslag som hette Sverigepriser. Det gick ut på att dom jäkla tyskarna skulle få betala ett högre pris. Och vi här hemma skulle få betala normala priser. Det är väl inget att fundera på. Det är bara för riksdagen att sammanträda med det samma och införa detta omedelbart!

Dom som säger att vi inte kan kapa kablarna till Tyskland eftersom vi själva måste importera vid några få tillfällen. Här har vi lösningen. Vi kan gärna betala det dyra priset som Tyskland, med Vänsterpartiets förslag, får betala. Vid dom korta stunderna vi importerar.

Sen får Tyskland betala det så gott som hela tiden då dom konstant snyltar på den fina elen som våra förfäder kämpat så in i helvete för att vi skulle få gott om pålitlig billig el.

Bara vid bygget av Harsprånget, Sveriges största vattenkraftverk, dog 10 arbetare. Dom dog inte för att vi skulle skicka elen till Tyskland och samtidigt ruinera den egna befolkningen.
Vänsterpartiet är alltså nationalister!

Tänk att det verkar finnas fler än 1 parti som tänker på medborgarna i Sverige.

Dock som ni övriga konstaterar så strider det mot EU. Men jag gissar att andra (mindre fega) länder kommer med liknande förslag snart.
Frankrike, som normalt, exporterar mycket el lär resonera liknande när de får ordning på kylan av deras kärnkraftverk.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508640
Igår blev det (enligt Expressen) nytt rekord på skillnaden i elpris. Priset på kW var 13000 % dyrare i område 4 än i område 1. 4,47 kr i område 4 mot 3,4 öre i område 1
Användarvisningsbild
av Funk
#1508643
poseidon skrev:

Det finns rätt mycket skatteintäkter i Sverige att fördela annorlunda än vad man gör idag.

SIDA får 50 Miljarder, SVT/SR får 9 Miljarder årligen. Ta hälften och ge till oss medborgare i Sverige istället.
Som jag skrev: "Hos oss gissar jag att skatter hade fått höjas, eller att något annat fått stryka på foten."
Vad man väljer skiljer, du har dina prioriteringar vilka jag antar är dom du nämnt, jag kanske har andra.

/Thomas
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1508672
Eu är samarbete (man hjälper varandra och ser till gruppens bästa), och VPK är väl inte nationalister, då hade sista bokstaven varit ett N

Om folk tror något annat än att ett sverige i olika typer av samarbeten är svagare än ensamt, så bör man nog tänka om.

Sida däremot, antar jag vi kommer få höra mer om under hösten, med tanke på vilken oreda som lär finnas under locket i den grytan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1508702
Nej, man kan inte alltid få som man vill utan kompromisser och eftergifter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508722
lennarte skrev: sön 14 aug 2022, 09:07 Igår blev det (enligt Expressen) nytt rekord på skillnaden i elpris. Priset på kW var 13000 % dyrare i område 4 än i område 1. 4,47 kr i område 4 mot 3,4 öre i område 1
Ett bevis på hur sjukt svårt det verkar vara att flytta el.

Vilka varor har man kunnat köpa in och sedan sälja 150 mil därifrån med 13000 % i vinst.

Tänk om man kunnat köpa bensin för 3.40 kr/l i norra Sverige och sedan sälja för 447 kr/l i södra Sverige. Hur många företag hade inte börjat transportera bensin då.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1508727
Vi får vara glada att det är svårt att överföra el. Annars hade väl ännu större del av svenska produktionen försvunnit ut i Europa till "bästa" marknadspris
.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1508794
Varför köper ingen en sjökabel av NKT High Voltage i Karlskrona och slänger i den mellan Skellefteå och Oskarshamn och tjänar sjuka pengar i vinst på varje kWh man överför.
I medel har ju det ju varit 1000% i prisskillnad.

Det kan ju inte vara fel att ha 1000% i vinstmarginal på det man säljer.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1508807
VolvoB20 skrev: mån 15 aug 2022, 13:32 Varför köper ingen en sjökabel av NKT High Voltage i Karlskrona och slänger i den mellan Skellefteå och Oskarshamn och tjänar sjuka pengar i vinst på varje kWh man överför.
I medel har ju det ju varit 1000% i prisskillnad.

Det kan ju inte vara fel att ha 1000% i vinstmarginal på det man säljer.
Sannolikt krävs det tillstånd och miljöprövningar och så slutar det med att det är någon Tångsimpa som hotas å så läggs allt ner.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 231

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]