Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1507955
Självkörande Volvobilar:
https://group.volvocars.com/company/inn ... mous-drive
Notera bilden/videon med den sovande damen i bilen, om du bläddrar ner lite på sidan.
Själv kör jag så lite bil numera att en självkörande bil inte är av nåt värde för mig. Men det finns förstås folk som är villiga att betala för att få en självkörande bil, om/när det ev. kommer ut såna på våra vägar.
Kanske man ser glimt av självkörning i Volvos nuvarande bilar med bl.a. Pilot Assist och Lane Keeping Aid aktiverat. Har det i min Volvo. Så länge man är medveten om deras begränsningar kan de underlätta körningen. Men steget till att åka t.ex. i en Volvo och samtidigt sova i bilen medan bilen kör tror jag ligger väldigt långt bort. Jag sover hellre i en vanlig säng och kör bilen själv, men det beror främst på att jag föredrar sova i en säng som står still, och köra bil tycker jag är kul.
Man undrar ju lite hur det går med en person sovande i bilen om bilen krockar (låt oss anta det är den andra bilen som kör på din bil). Du liggande med fötterna i åkriktningen... finns det säkerhetsbälte för sånt?
Jag är lite tveksam till att människorna som programmerar mjukvaran i självkörande bilar kan designa sådan mjukvara som kan täcka in alla tänkbara situationer en bil skall klara sig igenom under t.ex. en lång färd, kanske i mörker, kanske i regn eller snöfall osv. Och så skall alla sensorer få nödvändiga data samt fungera, hela tiden.
Ni har säkert råkat ut för att navigatorn leder dig rakt åt helv... t.ex. vid vägbyggen och liknande tillfälliga ändringar i vägsträckningen när man skall ta sig vidare via orange skyltning om tillfällig vägtrafikomläggning, stora som små. Det gäller den självkörande bilen har all sådan information eller kan själv lista ut såna här ändringar i realtid.
Vi får se om/när det kommer ut självkörande bilar på allmän väg. Jag kommer inte skaffa nån självkörande bil, eller betala extra för det, men det hindrar ju inte att idén som sådan kan bidra till att göra bilkörningen(åkning) säkrare.
av Lövet
#1507971
bem skrev:Jag är lite tveksam till att människorna som programmerar mjukvaran i självkörande bilar kan designa sådan mjukvara som kan täcka in alla tänkbara situationer en bil skall klara sig igenom under t.ex. en lång färd, kanske i mörker, kanske i regn eller snöfall osv. Och så skall alla sensorer få nödvändiga data samt fungera, hela tiden.
Det är inte riktigt så man gör. Programvaran lär sig själv, det är ganska imponerande hur det är fungerar. I princip gissar programvaran många gånger och den del som gissar fel stängs av. Den del som har rätt får vara kvar. Sen upprepar man det en oändlig massa gånger. Ungefär så, väldigt förenklat.

Men jag delar din skepsis ändå. Så länge inte programvaran lär sig tolka ansiktssuttryck osv förstår jag inte hur den ska klara av stadstrafik. Landsväg och motorväg, absolut. Men även fotgängare baserar beslut på förarens ansiktsuttryck osv. När det inte sitter någon där, vågar man lita på att bilen stannar?
Användarvisningsbild
av bem
#1507984
Lövet skrev: tis 09 aug 2022, 13:27
bem skrev:Jag är lite tveksam till att människorna som programmerar mjukvaran i självkörande bilar kan designa sådan mjukvara som kan täcka in alla tänkbara situationer en bil skall klara sig igenom under t.ex. en lång färd, kanske i mörker, kanske i regn eller snöfall osv. Och så skall alla sensorer få nödvändiga data samt fungera, hela tiden.
Det är inte riktigt så man gör. Programvaran lär sig själv, det är ganska imponerande hur det är fungerar. I princip gissar programvaran många gånger och den del som gissar fel stängs av. Den del som har rätt får vara kvar. Sen upprepar man det en oändlig massa gånger. Ungefär så, väldigt förenklat.

Men jag delar din skepsis ändå. Så länge inte programvaran lär sig tolka ansiktssuttryck osv förstår jag inte hur den ska klara av stadstrafik. Landsväg och motorväg, absolut. Men även fotgängare baserar beslut på förarens ansiktsuttryck osv. När det inte sitter någon där, vågar man lita på att bilen stannar?
OK, då förstår jag. Mjukvaran måsta vara väldigt fiffig, och kunna lära sig själv som du säger. Ibland undrar jag varför en vanlig bilist skulle vilja åka i ett självkörande fordon. För transport av varor, och för viss persontrafik som t.ex. buss- och taxitrafik i städer, affärsresor m.m. förstår jag behovet. Men om jag ser till min egen körning som vanlig privatbilist ser jag inget behov, fastän jag försöker tänka efter. Förbättrat förarstöd ja det tycker jag absolut är bra, men helt självkörande bil för egen del nej.
Tycker ju det är kul att köra bil och då skulle det kännas lite konstigt låta bilen köra åt mig. :-)
Jag hoppas bilar i framtiden säljs med olika nivåer av förarstöd där den mest avancerade kan bli självkörande bilar, så de som inte önskar självkörande bil kan få det (och betala lite mindre). För min del får biltillverkarna eller den som säljer ny bil gärna ha prenumeration på olika mjukvarupaket så att de som har behov av självkörande bil kan prenumerera på den tjänsten och betala för den ev. med komplettering av viss hårdvara.
Det här med självkörande bilar kommer väl bli accepterat först om det visar sig att ytterst få olyckor han härledas till fel på självkörande bilar. Bilprovningens kontroll på självkörande bilar i framtiden lär nog bli rigorösa. ;-)
Sen när bilen har några år på nacken kanske den är mindre lämplig att använda som självkörande, jag får aningar om att allt i bilen bör vara rätt fräscht för att man skall kunna lite på allt i bilen som skall hålla den på vägen och ta bilen från A till B på ett helt säkert vis autonomt, självkörande. T.ex. elektronik åldras ju som bekant. Mjukvaran får ju inte innehålla nån bugg som kan äventyra bilåkningen och medtrafikanter. Just utvecklandet av mjukvaran och framför allt testningen av den föreställer jag mig kommer bli en avsevärd del av kostnaden för framtidens självkörande bilar (om det blir av, vilket det nog blir som det verkar). Gud förbjude en "hackare" kan hacka sig in i mjukvaran i en självkörande bil och hitta på nåt djävulskap medan bilen kör.
Volvo skriver t.ex. på sin sida om Autonomous Drive:
"It will take a few more years to introduce fully autonomous cars."
Framgår inte när de skrev det men 2018 tog ju Volvo fram konceptbilen c360 så det kanske var då de skapade Autonomous Drive informationen jag citerade.
Man kan undra om man behöver ett körkort för att vara "förare" in en självkörande bil? Bilen skall ju klara av allt som normalt sett en förare gör när föraren kör. Om inte föraren behöver "köra" och bilen måste kunna alla trafikregler och vägtrafikskyltar så...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508053
Machine-learning via neural networking är en relativt ny teknik, men en teknik som är extremt potent och som bara kommer bli bättre med tiden.
Det är i princip exakt vad det låter som, "maskinen" är självlärande antingen via direkt input(dvs, i den här diskutionen - någon kör bilen) eller med hjälp av data från andra maskiner uppkopplade till nätverket, eller (det vanligaste) en kombination av dom båda.
Det är ett system som drar ner på utveckliningstiden herrejösses-mycket, samtidigt som det (i princip) hela tiden bara blir bättre och mer avancerat. Helt av sig självt. Ju fler "maskiner" som finns ute och samlar data, desto fortfare blir utvecklingen "klar"(till en nivå där det anses tillräckligt bra och stabilt att börja sälja).
Och nej, det är ingen risk att vi hamnar i någon sci-fi film alá terminator ;-) Inte pga. bil-AI iaf :-D

Personligen kommer det dröja bra många decenier innan jag sätter mig i en bil utan förare dock... Trots att jag förstår hur mjukvaran fungerar(eller kanske just därför?) tycker jag det är totalt idiotiskt att helt förlita sig på sådan teknologi.
Troligen, och förhoppningsvis, kommer bilar inte bli värre än flygplan. Flygplan kan ju både starta, flyga och landa helt av sig själva, men ändå krävs (utbildade)pilot(er) OM något går fel. Det är just det där OM'et som är problemet... En mjukvara kommer aldrig vara helt felfri, hårdvaror kan krasha/låsa sig osv... Det är ett otäckt scenario om man inte har någon i fysisk kontrol över fordonet...
av Erik Å
#1508059
Lucif3r skrev: ons 10 aug 2022, 03:56 Machine-learning via neural networking är en relativt ny teknik, men en teknik som är extremt potent och som bara kommer bli bättre med tiden..
Ny? Neurala nätverk höll vi på med på Autoliv 1997.. Det tog något år innan vi landade och insåg teknikens begränsningar. I vårt fall att man funktionen faktiskt blev sämre ju mer träningsdata man använde för att trimma nätverket... Plus att man per definition aldrig kan förutse hur det neurala nätverket kommer att bete sig i olika (i detta fall säkerhetskritiska) situationer.
Sen är förmodligen självkörande bilar som bygger på 2D-bildigenkänning en återvändsgränd. Det kommer att krävas 3D-mätdata, annars kan man inte skilja på en affisch som visar en människa och en faktisk dito.
Lidar är på gång men det kommer att krävas mycket mycket mer datorkraft för att analysera 3d-data.. Radar ger för låg upplösning.
Ett av de största problemen med självkörande bilar är att de inte kan nödstoppa om de får syn på något som inte går att identifiera. Så kan man göra på självkörande gruvtruckar, bussar som går mellan flygplatsterminaler osv. Men ute på motorvägen är det ingen bra ide att stanna :-/ Lika lite som man kan kasta över problemet i knät på föraren. Det finns exempel på flyghaverier där precis detta har hänt. Automatiken fallerar och besättningen är inte tillräckligt uppdaterad för att ögonblickligen kunna lösa problemet och det hela slutar med katastrof.
Precis som Volvo själva konstaterade efter något års utveckling: -"Självkörande bilar var svårare än vi trodde"..
Nu riskerar Tesla ut att förlora sin försäljningslicens i Kalifornien pga att de felaktivt marknadsför att deras bilar klarar att köra själv medan det när det kommer till kritan hela tiden måste övervakas av föraren.
Användarvisningsbild
av bem
#1508092
Om låt oss säga en personbil som kör autonomt ändå måste övervaks under färd, vad kan då vitsen vara? Både föraren, och bilens system för autonom körning, måste ha korrekt info hela tiden. Föraren för att kunna vidta lämpliga åtgärder om bilen gör nåt ”galet”.
Sen kanske ett autonomt system kan anse den gör rätt men föraren ser nåt galet är på väg att hända, då gäller det att systemet låter föraren ta helt manuell kontroll för att ges möjlighet reda ut situationen. Jag kommer tänka på en viss flygplanstyp från ett amerikanskt företag som fick flygförbud efter några totalhaverier för några år sedan.
Att en självkörande bil kör i diket, säg på grund av nån mjuk- eller hårdvarumiss, kan vara en sak men sen finns ju även risken andra bilister blir påkörda av felande självkörande bil.
Det är både spännande och problematiskt med självkörande fordon. Jag gissar det inte det blir vanligt på våra vägar under min livstid, åtminstone inte för privatbilismen.
av mattiasv60
#1508387
bem skrev: ... men sen finns ju även risken andra bilister blir påkörda av felande självkörande bil..
Ja, och den risken är påfallande redan idag - med icke-självkörande bilar.
200-300 personer dör årligen och runt 30000 skadas inom ramen för trafikförsäkringen - så icke-självkörande bilar är inte speciellt bra heller...
Användarvisningsbild
av bem
#1508388
mattiasv60 skrev: fre 12 aug 2022, 08:35
bem skrev: ... men sen finns ju även risken andra bilister blir påkörda av felande självkörande bil..
Ja, och den risken är påfallande redan idag - med icke-självkörande bilar.
200-300 personer dör årligen och runt 30000 skadas inom ramen för trafikförsäkringen - så icke-självkörande bilar är inte speciellt bra heller...
Så länge människor ”styr” någon farkost är det oundvikligt bl.a mänskliga faktorn kan bidra till en olycka. Men jag tror nog att jag skulle känna det mer olustigt (om jag överlevde) att bli påkörd av en självkörande bil.
Jag har kört bil i snart 43 år vid det här laget och aldrig blivit påkörd av nån medtrafikant. Vet inte hur många mil jag kört totalt men låt oss säga 2000 mil per år i snitt, det blir 86 000 mil.
Jag har kanske haft lite tur.
Tror nog jag personligen litar lite mer på en människa bakom ratten med de fel och brister vi har, som har ett omdöme (må vara mer eller mindre bra) än elektronik, mjukvara osv som inte har det på samma sätt.
Vi får se den dagen självkörande bilar börjar rulla på våra vägar hur det blir med olycksstatestiken där självkörande bilar anses orsakat olyckan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508397
Det är nu i höst 53 år sedan jag tog körkort (lätt motorcykel) och 51 år för bil. Sedan tog jag körkort för tungt slät 2013. Det sista tycker jag var väldigt viktigt för jag fick "läsa in" hela Teoriboken. Det tycker jag var det bästa med det.
Under alla dessa år har jag varit med om en svårara olycka (1972}, de var kompisen som skrotade sin Saab 96 -64 mot en gigantisk gran. Jag slog ut vindrutan (härdat glas var det då) med ansiktet (fanns inga bälten på den tiden) och blödde som en "nyslaktad gris". Det blev ambulans till Falkenberg där dom stoppade blodflödet, sedan ambulans till Halmstad där dom sydde ihop mitt ansikte med 100-tals stygn. Det blev riktigt bra och jag klarade synen på båda ögonen, men det visste dom inte förren svullnaden gått ner så jag kunde öppna ögonen. Det blev inga "men" att tala om och idag syns nästan ingenting. Det enda som felar är att jag inte kan "blinka" med höger öga. Kan blinka med båda och med vänster, men inte enbart höger.
Har alltid änvänt bälte sedan dess....
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]