Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507898
kvillebäck skrev:Det var inget litet söl! Svårt att säga var det kommer från. Ibland virvlar det runt lite i motorrummet. Skulle tittat närmare på:
1. slangen över generatorn
2. Spjällhuset och anslutningar samt O-ringar där olika givare sitter.


Kan mycket väl vara något annat som läcker men alltid en början. Tvätta rent och kolla efter varje körning var det börjar. Använd en spegel eller filma med telefonen.

Tyvärr tror jag inte det är därför du har problem men kanske.
Körde en sväng idag och kollade hPa på DPF vid 4000 rpm:

På 2ans växel: ca 135
På 3ans växel : mellan 180-199

Säger det dig något?
#1508159
Hmm.. googlade runt lite och hittade en del info om DPF sensorn som jag bytte för ca 2 veckor sedan. Måste uppenbarligen "reset" den också på något sätt: "once replaced if the sensor is not adapted/programmed to the vehicle, the ecu will think the old sensor is still fitted, if not fitted correctly can cause further issues and cause your DPF to block."

Verkar inte kunna göra det med mitt diagnosverktyg. Någon som vet något sätt utan att inköpa fler verktyg?
#1508186
Haha... nu har jag gjort det värre. Nu startar inte bilen.

Som sagt så läste jag lite om att "reset" dpf sensor, och hittade en guide för hur man gör en reset på hela ECU.

Så lossade batterikablarna, kopplade samman dom i 5 min, (inte själva batteriet utan kablarna), Nästa steg bort med säkring för ECU, vilket jag inte hittade i manualen så tog bort för motorstyrenhet och hoppades att det var rätt. Gjorde troligtvis det stora misstaget att starta bilen och det märktes att den inte gick som den skulle. Startade, men lät inget bra. Ok, så tillbaka med säkring.

Nu vill bilen alltså inte starta. Den kör startmotorn och försöker starta som vanligt, men kommer liksom aldrig igång.

läste runt lite och har testat att låsa/låsa upp dörrar ett gäng gånger. testat att koppla bort och koppla på batteriet igen.

testade även att starta med startkablar från min andra bil men det gör ingen skillnad, den startar ändå inte utan vrider bara.

Hoho.. klart jag ska göra det värre. :)
#1508435
Laddar batteriet mellan testerna nu eftersom det blir svagare när jag försöker starta..

Enda som typ funkar är att stå och starta startgas i luftintag samtidigt som min fru försöker dra igång bilen, då startar motorn etc, men så fort jag slutar spraya startgas så dör bilen, så funkar ju egentligen inte.
#1508955
Uppdatering:

- Kopplade loss returslangen till bränslet och körde startmotorn, och diesel kommer ut. Kan jag då utesluta att det är bränslesystemet som felar? Det kan väl inte vara fel på bränslefiltret heller då väl?

- Kan det vara så att vevaxelgivaren blivit knasig när jag körde bilen kort utan motorstyrenhetens säkring? Kan det vara så att den då inte "låter" bilen starta? Borde jag inte få felkod på det då?

- Har kollat alla säkringar i motorrummet och relevanta inne i bilen. Inga brända.
#1508996
Att utesluta fel i bränslesystemet är nog inte så lätt. Däremot kan man nog säga att du får bränsle igenom filtret.
Det kan vara bränsletryckssensorn på dieselpumpen som kläggat igen och därför inte ger signal att bränsletrycket är tillräckligt för start.
Att givare går sönder för att man kör utan motorstyrenhet skulle jag inte hålla för troligt. Däremot kan de gå sönder i alla fall.
#1509074
kvillebäck skrev:Att utesluta fel i bränslesystemet är nog inte så lätt. Däremot kan man nog säga att du får bränsle igenom filtret.
Det kan vara bränsletryckssensorn på dieselpumpen som kläggat igen och därför inte ger signal att bränsletrycket är tillräckligt för start.
Att givare går sönder för att man kör utan motorstyrenhet skulle jag inte hålla för troligt. Däremot kan de gå sönder i alla fall.
Kan vara så, men sjuk timing isåfall. Allt blev ju knas efter att jag drog säkring för ECM och startade bilen ELLER för att jag försökte nolla systemet med batteriurkoppling etc.

Innan det har jag aldrig haft minsta startproblem eller liknande vad jag kan minnas.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!