Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507786
Du kan skruva bort den och köra på starten, det får inte läcka det minsta lilla. Det har ingen betydelse om motorn är varm eller kall, den ska inte fungera förrän under c:a -12°
#1507873
Uppdatering:
Har testat att byta lmm mot en jag vet fungerar. Ingen som helst skillnad. Har undersökt avgassystemet och det verkar inte vara igentäppt. Däremot verkar det som att problemet uppstår när motorn når drift temperatur. Går bra kall tycker jag. Hittar inte på någon kallstartsventil? Den ska väl se ut som på bilden?
B7C2A500-A8A6-4FA9-AE5B-479437E0818D.jpeg
B7C2A500-A8A6-4FA9-AE5B-479437E0818D.jpeg (42.68 KiB) Visad 508 gånger
Tacksam för svar
//Ville
#1507889
Inte alla modeller har det, men jag är (nästan) 100 på att du ska ha det. Sitter i så fall på undersidan på insuget.
Har du kollat på temperaturgivaren till motorstyrningen? Ska vara blå givare. Svart passar, men funkar inte.
#1507948
Kollat på mina elschema (Volvos stora 740/760) som gäller från -82 till -88, och även dom nya modellerna som kom -88 (-88B och -89). Där finns inget om kallstart ventil, men jag vet att det fanns vid denna tid, bl.a B200F med Renix tändsystem och Bosch LU-Jetronic lnsprutning (360) hade det. Detta tändsystem fanns (eller liknande) vid denna även på 240 med LH-Jetronic insprutning (aldrig på 740), kanske bara dom som hade den extra spridaren.....????? Någon kanske vet mer....
Tilllbaka till din bil, hur ser tändstiften ut, fungerar Lambdasonden, gamla tändkablar, Hallgivaren i fördelaren, tändförstärkaren????? Jordkablarna på insuget och jordpunkterna för tändförstärkaren, boxarna m.m. Säkringarna vid batteriet brukar ärga ordentligt, även dom andra (dörrstolpen) brukar må bra av en rengöring. Om du har Renex tändsystem (4-kantig tändspole) så börja med att kolla på den, den var ingen höjdare....
#1507977
Jag har alldeles nyligen skruvat på en 240 med B230F och LH 2.2 den var en -89a o hade kallstartsventil (som läckte som ett såll)
Min 940 -91 med B230FB hade det oxå, numera ombyggd till 92 o framåts utförande av mig och är sålunda slopad.
Har stött på dessa ventiler på så gott som alla -80 tals Volvomotorer med insprutning.
//Ch
#1507989
Chris72 skrev:Har stött på dessa ventiler på så gott som alla -80 tals Volvomotorer med insprutning.
Jag har också fått den uppfattningen att det skulle vara vanligare med kallstartventilen än utan. Dock har jag ingen på min 745-a. Men den är ju lite speciell. Jag har ju 16V motorn.
#1508107
lennarte skrev: tis 09 aug 2022, 08:11 Kollat på mina elschema (Volvos stora 740/760) som gäller från -82 till -88, och även dom nya modellerna som kom -88 (-88B och -89). Där finns inget om kallstart ventil, men jag vet att det fanns vid denna tid, bl.a B200F med Renix tändsystem och Bosch LU-Jetronic lnsprutning (360) hade det. Detta tändsystem fanns (eller liknande) vid denna även på 240 med LH-Jetronic insprutning (aldrig på 740), kanske bara dom som hade den extra spridaren.....????? Någon kanske vet mer....
Tilllbaka till din bil, hur ser tändstiften ut, fungerar Lambdasonden, gamla tändkablar, Hallgivaren i fördelaren, tändförstärkaren????? Jordkablarna på insuget och jordpunkterna för tändförstärkaren, boxarna m.m. Säkringarna vid batteriet brukar ärga ordentligt, även dom andra (dörrstolpen) brukar må bra av en rengöring. Om du har Renex tändsystem (4-kantig tändspole) så börja med att kolla på den, den var ingen höjdare....
Kan skicka bild på insuget nästa gång jag håller på med bilen så får ni själva bedöma ifall et sitter kallstartsventil eller ej :) Tändstiften är sotiga och luktar bensin. Lambasonden är uppmätt, men kablarna dragna till den är inte toppen, skulle möjligen kunna glappa (förra ägaren bytte lambdasonden). Har mätt upp hallgivaren - den är ok. Tändförstäkare har jag inte hittar på. Brukar sitta vid batteriet på framskrämen? Kollat lite grann på jordpunkter och säkringar, men skulle inte skada att göra rent och ev byta några jordkablar. Kan tillägga att jag har en Chrysler tändbox, står iallafall usa på den och vill minnas att det var Chrysler som gjorde dem.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]