Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av huebner
#1507413
Hej!
Vill gärna har en värdering på en svart Volvo 245 88a som har gått 19500 mil.
Förra godkända besiktningen var 2018 sen har bilen bara stått
Bilen blev är underkänd på besiktningen i augusti 2022 med följande fel

1 VINDRUTETORKARE (3.4), UR FUNKTION 2 (motorn är bränd pga lagret påden ena torkararm trögt)
2 BROMSKRAFTFÖRDELNING (1.2.1), BAK, BROMSVERKAN OJÄMN 2
3 STOPPLYKTA (4.3), HÖGER, UR FUNKTION (EN) 2X
4 HJULBROMS (1.1), BAK VÄNSTER, ANLIGGNING 2
5 RESERVHJULSLÅDA (6.1.5), BAK VÄNSTER, ROSTSKADAD 2
6 REFLEX (4.8), VÄNSTER, SKADAD 2X
7 DÄCK (5.2.3), SLITET/SKADAT, KORD SYNLIG 2
Bra att veta:
LÄNKARM (5.3.3), FRAM, BÅDA SIDOR, ROSTANGREPP

Koppling är helt kass på bilen, bränslepumpen skar vid den korta provkörningen och de går inte att köra bilen från platsen utan måste hämtas på släp.
Sen är det rostangrepp under kanterna på hjulhusen samt rostangrepp på baklyktan..

Gav ett bud på 2000 kr som ägaren så nej till och kom med flera olika bud upp till 4000 kr och men ägaren vill tydligen behålla bilen och låta den står och rosta upp istället.. Mitt sista bud var 5000 kr och jag fick ett stort Nej som svar och ett arg blick tillbaka

och då lämnade jag plasten och då så ägaren bakom ryggen på mig, kom tillbaka när du har 90.000 kr i handen! :-o

Hur mycket tycker ni själva bilen är värd?
av huebner
#1507434
Håller helt klart med att bilen är värd max 3000 kr. Ägaren kan behålla skitbilen istället. Finns bättre bilar att köpa..

Tack för er goda råd...
av StoraB
#1507947
Du skriver inget om inredning som skinn, elrutor, elspeglar ex. Är den i orört originalskick osv. Detta har stor betydelse för priset. + 245 har ofta ett högre pris än 244.
Användarvisningsbild
av Derank
#1508009
orört orginalskick spelar knappast nån roll i detta fall då det är en rosthög som verkar stått stilla och packat ihop totalt.

Hade det varit en fin bil i orginalskick hade förmodligen ägaren tagit vara på den bättre.

Skrotbil som man i bästa fall kan köpa för att ha som reservdelsbil.
av huebner
#1508858
StoraB skrev:Du skriver inget om inredning som skinn, elrutor, elspeglar ex. Är den i orört originalskick osv. Detta har stor betydelse för priset. + 245 har ofta ett högre pris än 244.
De är en helt vanligt DL modell med ljusbrun tygklädsel, ingen elvärme på stolarna, manuella backspeglar, trasigt AC som är inte konverterad till R134a samt en Finlandia skyport som läcker inte vatten.
av S80_140HK
#1510054
Tycker det är intressant med prisutvecklingen på 200-serien, den är både välkommen och ibland horribel. Att någon ens tror att en bil i det beskrivna skicket är värd 90k, då har man nog suttit och drömt lite för mycket vid bilwebs auktioner....

För min egen del så skulle jag kunna ge upp till 30k för en 244/245 av senare årgång i vettigt bruksskick (=ingen eller väldigt lite rost) utan speciell utrustning.... Om jag ska ge mer pengar än så bör bilen vara i väldigt bra skick med utrustning utöver det vanliga sniket.

Det vi kan konstatera är att tiden då man kunde få en komplett 240 för 500kr definitivt är förbi.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen