- mån 08 aug 2022, 12:10
#1507848
Första dragbilen för husvagn var en V70 2.5FT R-Design MY11.
En trevlig husvagnsdragare med nivåreglering.
Den såldes efter att har kört fast med husvagnen ett par gånger.
Istället inhandlades en XC70 D4 awd Sport MY16 utan nivåreglering.
Och visst är det skillnad.
Jag saknar absolut nivåregleringen.
Men det var i princip omöjligt att hitta en XC70 -16 med nivåreglering när jag letade.
Så nu ligger det fjädrar och nivomater som skulle monteras, dock passar inte nivomaterna pga M16 bult istället för M14 som sitter på dom vanliga dämparna.
Trotts att flertalet sa att på MY16 är det samma diameter.
Men det är en annan historia.
Sen är det en otrolig skillnad på vilken vagn du har.
Vår första var en Hobby 560 kmfe 2006 1600kg totalvikt och fullbredd med stabiliseringsdrag.
Enkelaxel.
Denna var väldigt vinglig i sidled, trots byte av stötdämpare etc.
Men inget gungande "upp och ner".
Vår nuvarande Knaus 580 QS SS 2016, 1700kg totalvikt och fullbredd.
Enkelaxel med stabiliseringsdrag.
Denna är väldigt stabil i sidled, men guppar desto mer upp och ned.
Har testat diverse kultryck.
Så det är inte svart och vit.
Utan varje vagn är mer eller mindre unik i sina egenskaper.
En trevlig husvagnsdragare med nivåreglering.
Den såldes efter att har kört fast med husvagnen ett par gånger.
Istället inhandlades en XC70 D4 awd Sport MY16 utan nivåreglering.
Och visst är det skillnad.
Jag saknar absolut nivåregleringen.
Men det var i princip omöjligt att hitta en XC70 -16 med nivåreglering när jag letade.
Så nu ligger det fjädrar och nivomater som skulle monteras, dock passar inte nivomaterna pga M16 bult istället för M14 som sitter på dom vanliga dämparna.
Trotts att flertalet sa att på MY16 är det samma diameter.
Men det är en annan historia.
Sen är det en otrolig skillnad på vilken vagn du har.
Vår första var en Hobby 560 kmfe 2006 1600kg totalvikt och fullbredd med stabiliseringsdrag.
Enkelaxel.
Denna var väldigt vinglig i sidled, trots byte av stötdämpare etc.
Men inget gungande "upp och ner".
Vår nuvarande Knaus 580 QS SS 2016, 1700kg totalvikt och fullbredd.
Enkelaxel med stabiliseringsdrag.
Denna är väldigt stabil i sidled, men guppar desto mer upp och ned.
Har testat diverse kultryck.
Så det är inte svart och vit.
Utan varje vagn är mer eller mindre unik i sina egenskaper.
Att styla en BMW, är som att sminka en gris!
Den såg man inte, sa han som backade över katten.
Den såg man inte, sa han som backade över katten.