Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507758
Erik Å skrev: lör 06 aug 2022, 07:47
Statsminister skrev: fre 05 aug 2022, 14:26 Bytte givare på kopplingspedalen, den som satt verkar va död. Fick tag på en som mäter 250 ohm vid helt intryckt och 2000 i utdraget läge. Borde vara hel? Fortfarande ingen farthållare som fungerar. Vid fel på bromsar/abs borde väl abs lampan lysa?
Resistansen verkar vara ok, felkod dyker upp när max resistans blir över 2500 ohm eller så pga slitage. läs denna tråd sid 4:
viewtopic.php?t=148228&start=30
Vad jag minns så tänds ETS-lampan när givaren är sliten. Sen lär det finnas en separat brytare på bromspedalen som kopplar ur farthållaren, kolla att den är ok. Fel sätter nog ingen felkod utan får farthållaren att tro att man trycker på bromsen..
Edit: volvo släppte en uppgraderad mjukvara för många år sen där larmgränsen för hög resistans var höjd..
Okej, så nu har jag varit hos en kompis och läst ut felkoder. Låg en gammal felkod för kopplingsgivaren som raderades och kom ej tillbaka då jag bytt den! Dock ligger ett fel på bromspedalgivare, tror det stod orimlig, eller felaktig signal bromsgivare? Bromsljus fungerar dock och inget abs larm ...

Programmet snappade även upp samtliga knappar för farthållare, så inget fel på den. Idéer?
#1507768
Erik Å skrev: sön 07 aug 2022, 18:17 Farthållaren har en egen brytare vid bromspedalen, den delar inte brytare med bromsljuset. Där har du nog felet om det dessutom finns en felkod..
Är du säker på det? På en 2003? Hittar inget alls på nätet om en sådan givare
#1507793
Umm.. kollar i Haynes. Det verkar vara 1 st tvåpolig brytare. Den andra polen används till automatlåda. Då är det nog bara en brytare.
Men något skumt måste det vara med den eftersom farthållaren har satt felkod på orimlig signal. Vad som nu kan menas med det..
#1507823
Erik Å skrev: sön 07 aug 2022, 22:32 Umm.. kollar i Haynes. Det verkar vara 1 st tvåpolig brytare. Den andra polen används till automatlåda. Då är det nog bara en brytare.
Men något skumt måste det vara med den eftersom farthållaren har satt felkod på orimlig signal. Vad som nu kan menas med det..
Jag testar att byta "brake pedal position sensor" i motor utrymmet, bara jag klurar ut vad tusan jag kan få tag på en ny! Vad jag kan läsa mig fram till så går den relativt ofta sönder, och då går inte farthållaren. Brytaren på pedalstället skall tydligen bara sköta bromsljuset.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]