Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1505720
Ok att huven skall bort ser jag , fan på tidigare varianter så fanns det en spärr å då stod den rakt upp...
Ställer till det endel att det är en "4 hjuling o dubbelturbo trångt som fan...
av oldtimersmc
#1506884
Funderar på att släppa ner hela drivlinan på backen sen lossa växellådan för att sedan lyfta ut motorn uppåt (tror att det blir lättare än att försöka ta ut paketet uppåt då jag även har en vinkelväxel som sticker ut ca 40 cm mot torpedväggen till).
Problemet med att släppa ner motorn verkar vara att man inte har någonstans att fästa motoroket då övre motorfästet på höger sida (sett frå förarplats) sticker ut väldigt mycket åt höger verkar bli till att sänka ner med hjälp av domkraft.

Fan va allt tar tid när man måste ligga ute på gården och sen jobbar som en slav med mitt riktiga jobb.

Fattar inte hur fan man skall klura ut var att skall sitta när man skall montera den nya.
Köpte en ny motor (7500 mil) från Mechaskroten i strängnäs men de verkar ha svårt att få tummen ur, lovar o lovar men ingen verkstad. funkar inte för mig...
av oldtimersmc
#1507000
Skall testa att rycka fördelningslådan så jag kan ta det uppåt men skulle helst ha ett "Bra" tag på vänstersida utan motorfästet som man brukar använda (vill neråt först)
av oldtimersmc
#1507108
Ok då har vi beställt ett extra motorlyftögla till högersidan. Vill lyfta ner motor o "lådor" för att separera dem därnere på backen. för att sen lyfta ur endast motorn för bytet för då kan jag skruva dit allt som jag kommer åt ordentilgt på den nya motorn...
av oldtimersmc
#1507820
Väntar på min nya motor nu , den gamla hänger i snabelkranen (har både tagit ner hela paketet på backen och lyckats lyfta ur rubbet upp skall bara separera automaten från motorn bökigt att vrida på veven när man inte har muttern.
Sen så skall man ju komma ihåg var alla pryttlar skall sitta.
Lär ta sin tid.

Iaf automatlådeoljan var mörkbrun och den har inte varit med längre än typ 10k så BYT OLJA oaktat vad volvo skriver!!! Väntar på att Merca Skroten skall leva upp till ngt (motorn va skickad i Torsdags)...
Användarvisningsbild
av StefanN
#1507822
oldtimersmc skrev:Sen så skall man ju komma ihåg var alla pryttlar skall sitta.
Ta mycket kort med mobilen, man tycker man ska komma ihåg men det är alltid bra att ha sen.
av oldtimersmc
#1507932
jo mycke kort men fan man ligger på backen och får vrida sig som en orm o känna sig för för att kunna skruva och jag ligger ute inte lätt att fota då men ok jag har fotat en del :-)
av oldtimersmc
#1508349
I morgon så kommer min nya motor! Beställde 8/7 så den är välkommen
nu så skall den nya "kläs på" så mycket som möjligt . skall försöka att klura ut var alla kontakter skall sitta mm lär ta sin tid fan vilket projekt dels utdragen tid och sedan stå ute i ur o skur.
Skall när jag har hängt i motorn och riggat Subframe försöka få in den i garaget Wincha eller ngt lär ta tid innan jag får ihop rubbet.

Vore bra om det fanns någonstans däg man kunde kolla vart alla sladdar går.
av oldtimersmc
#1508354
FYI så går det som Dommi skrev aldeles utmärkt att lyfta motor både med och utan växellåda uppåt och deråt det senare kräver att man plockar bort subframe och då skall ni veta att jag ligger på backen lyckades med att lyfta ur hela motor o växellådpaketet uppåt med snabel ensam och utan att ta bort huven men det var verkligen på håret...
av berrabus
#1508356
oldtimersmc skrev:I morgon så kommer min nya motor! Beställde 8/7 så den är välkommen
nu så skall den nya "kläs på" så mycket som möjligt . skall försöka att klura ut var alla kontakter skall sitta mm lär ta sin tid fan vilket projekt dels utdragen tid och sedan stå ute i ur o skur.
Skall när jag har hängt i motorn och riggat Subframe försöka få in den i garaget Wincha eller ngt lär ta tid innan jag får ihop rubbet.

Vore bra om det fanns någonstans däg man kunde kolla vart alla sladdar går.
För ett 15-tal år sedan hade jag en Audi TT cab med +350hk där jag lyckades smälta en kolv. Rev ur motorn helt själv och plockade isär allt för borrning av blocket, plana toppen och byta alla lager.
Varje kabel/slang som lossades markerades med en bit tejp som numrerades i samma ordning som de togs bort samt kort togs på där den satt. Ja det tog lite extra tid men när allt skulle moteras var det busenkelt att dels hitta var den skulle sitta men även i vilken ordning det skulle monteras :-)
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]