Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1507802
Tjena har haft problem under mitt ägande av bilen att växlarna inte riktigt vill gå i, vill helst "skorra" i växlarna om man är lite för snabb på att växla. Känns ju som att kopplingen inte kopplar ur till 100%, ungefär som att kopplingen har slitits ner. Är en hydraulisk koppling så det är ju inte så smidigt som på tidigare modeller med vajer koppling att justera slaglängden. Har försökt att lufta på olika sett men de blir ingen skillnad.

Kan även tilläga att kopplingen värkar då vara tillräckligt fräsch för den slirar då inte på nån växel.
lådan värkar helt ok också förutom problemet ovan, även bytt olja i lådan och inget oroväckande fanns i oljan.

Är det bara att kanske prova stoppa en distans mellan armen och slavcylindern och se om de blir bättre? :angelo:

Mvh Halvar
#1507821
På 7/900 med hydraulisk kopplingsmanövrering är konstruktionen automatiskt justerbar. Så du kan inte göra någonting för att justera den. Dock kan du kolla så pedalen inte har slitage i bussning och till stången till huvudcylindern. Om du mäter slaglängden på kopplingsarmen ska den röra sig c:a 15 mm (vet ej exakt), så var det på min när den slutade helt att frikoppla p.g.a att beläggen på lamellen släppte från nitarna och lagt sig på varandra. Det kan vara luft i systemet, men då "tar" pedalen längre ner. Mer troligt är att lamellen "trögar" på axeln till växellådan. Ett bra test är: motorn på tomgång, växel i friläge. Trampa ner pedalen och lägg i backen, hur lång tid tar det innan du kan "lägga i" backen utan skrap?
#1507980
lennarte skrev:På 7/900 med hydraulisk kopplingsmanövrering är konstruktionen automatiskt justerbar. Så du kan inte göra någonting för att justera den. Dock kan du kolla så pedalen inte har slitage i bussning och till stången till huvudcylindern. Om du mäter slaglängden på kopplingsarmen ska den röra sig c:a 15 mm (vet ej exakt), så var det på min när den slutade helt att frikoppla p.g.a att beläggen på lamellen släppte från nitarna och lagt sig på varandra. Det kan vara luft i systemet, men då "tar" pedalen längre ner. Mer troligt är att lamellen "trögar" på axeln till växellådan. Ett bra test är: motorn på tomgång, växel i friläge. Trampa ner pedalen och lägg i backen, hur lång tid tar det innan du kan "lägga i" backen utan skrap?
Skulle gissa att den "trögar" för de är precis som de är en fördröjning innan kopplingen kopplar ur. Om jag står still och kopplar och lägger i backen direkt så skrapar de, men då om jag väntar nån sekund så går den i utan något skrap. Den är exakt likadant när man kör de tar en stund innan man får i växeln.

Antar de enda sättet för att fixa de är att riva ner lådan?
#1507991
Vad är det för olja i växellådan? Är den för tjock kan det bli liknande problem. Samma om stödlagret i vevaxeln (svänghjulet) är kass och trögar
#1508035
lennarte skrev:Vad är det för olja i växellådan? Är den för tjock kan det bli liknande problem. Samma om stödlagret i vevaxeln (svänghjulet) är kass och trögar
Tror inte oljan är problemet så de inte ändras varken varm eller kall. Problemet var likadant även innan jag bytte olja i lådan. Skulle gissa de är något kopplings relaterat som du säger
#1508051
Låter precis som att lamellen kärvar på splinsen... Det är ett väldigt vanligt problem på 85x70, men principen är ju identisk även på 7/940... Skillnaden är väl att man oftast har ner växellådan på en 7/900-serie oftare än på 85x70 där man "nästan hellre skrotar bilen" än gör det :P , så ett sånt fel visar sig väl inte lika ofta på 7/900-serien...

I vilket fall, ja lådan måste ner, sen får man fetta in ingående axel i lådan samt lamellcentrum med lämpligt smörja och montera ihop igen.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...