Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507706
Bilprovningen tror att alla kör Scalextric bilar nu för tiden....... :-D :-D :-D

Jag fick 2:or på avgaser..... ( 1.a gången)

¤ CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG FÖR HÖG 2
¤ CO - HALT FÖR HÖG 2
¤ HC-HALT FÖR HÖG 2

Tilläggas att det sitter Ferittas Race cat+ super flowsystem..... Och det har funkat tidigare genom Besiktningen. Man har kunnat slå i en flaska K-sprit och tankat et skvätt innan .....och då hamnat inom ramen av Värdena. Nu blev det inte så?

Jag funderar på vad det kan vara? -Som nu plötsligt ändrat avgas förhållandena? -Bilen fungerar och går "normalt" som tidigare. Motorlampan lyser inte? ( Vilket den borde kanske göra?) Jag funderar OM det kan vara VVT:n som spökar på avgassidan?????

Vad tror ni /Vet du? Vad det kan vara för orsak/Problem?
#1507708
Har du bild på de exakta siffrorna? Har du byttt olja, filter, luft filter, kupefilter, tändstift och bränslefilter? Gör detta annars och tanka 15 procent etanol innan besiktningen då bilen är varmkörd. Hoppas du möter Zelinsky på besiktningen denna gången. Går den inte igenom nu heller så måste det vara katalysatorn eller lambda sondens tur att bytas.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
#1507733
Jag fick höga värden på min när det var stopp i vevhusventilationen. Om du har en kompis med avgasanalysator, testa mät med oljelocket på resp av. (Mina värden blev bra när locket var av. Vi funderade på om det skulle räcka med att ta bort packningen där eller köra utan lock för att få den igenom bes :) (Slutade dock med rengöring av vevhusventilationen)

Om du inte har tillgång till analysator så kan du ju iallafall testa dra ut oljestickan med motorn igång och se om det ryker där.
#1507812
sicnarf skrev: sön 07 aug 2022, 06:39 Har du bild på de exakta siffrorna? Har du byttt olja, filter, luft filter, kupefilter, tändstift och bränslefilter? Gör detta annars och tanka 15 procent etanol innan besiktningen då bilen är varmkörd. Hoppas du möter Zelinsky på besiktningen denna gången. Går den inte igenom nu heller så måste det vara katalysatorn eller lambda sondens tur att bytas.
¤ CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG ( 8,2 1,2) FÖR HÖG 2
¤ CO - HALT ( 8,2 1,2) FÖR HÖG 2
¤ HC-HALT ( 8,2 1,2) FÖR HÖG 2

Miljökontrollvärden (Gränsvärden inom parentes)

CO 0,4 ( 0,3) C= 2500 0,6 (0,2)
HC 215 (200) Lamda 1,02 (9,96-1,04)

Är vad det står på besiktingspappret Från Putin :-D :-) :-D
#1507813
Jag bytte Stift, olja, alla filter ,tändspolar före besiktningen 21* Och bilen har inte gått många Mil sedan dess.....kanske 1000 Mil... 2020* Bytte jag VVT:n och passade på byta packboxen också! Och ny kamrem+ spännrullen.

Vevhusvent? Njaae det är jag tveksam till....brukar hålla koll på den! men jag kan ju kolla den igen. :-) :-)

Felkoder...... Jaa' jag får söka felkoder igen då! :-/ :-/

Man skulle haft VIDA! Då hade man ju sett om avgaskamm står rätt? (Har ju förekommit att K-rem snappat över + kassa VVT som spökar?)

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]