Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1507630
Tydligen ont om laddplatser på semestern.

3 miljoner!!! Laddstolpar behöver byggas för att mätta det kommande behovet.

3 miljoner!

https://bulletin.nu/brist-pa-laddstatio ... -bilkopare
Antalet elbilar i Sverige har ökat mer än vad infrastrukturen hunnit med. Laddstationer runt om i Sverige har haft det trångt under semestern, samtidigt väljer allt fler att gå över till eldrivna fordon. För att Sverige ska klara av elektrifieringen behöver tre miljoner laddpunkter monteras upp fram till 2050.
#1507632
poseidon skrev: lör 06 aug 2022, 07:48 ...
3 miljoner!!! Laddstolpar behöver byggas för att mätta det kommande behovet.
...
Då lär ju laddstationer på våra bensinmackar vara en droppe i havet, enligt Wikipedia för bensinstationer i Sverige finns det bara ca. 3000 bensinstationer 2022 (fanns 4000 år 1968 och hela 12800 år 1939).
Även om det så vore 10 st laddplatser på varje befintlig bensinstation dvs 30 000 så är det ju bara en bråkdel av behovet (2050, enligt Bulletins nhentsbrev).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinstation

Hur kan det behövas så mycket som 3 miljoner laddpunkter år 2050? Det undrar jag i alla fall.
Enligt Transportstyrelsens hemsida finns t.ex. 5 154 289 registrerade bilar idag i Sverige (juni 2022). Lek med tanken att huvuddelen av dessa vore elbilar. Skulle det behövas 3 miljoner laddpunkter då? Jag tvivlar väl lite om så många behövs, men enligt de som kan sånt här kanske det behövs en laddpunkt i snart sagt var gatukorsning?
#1507633
poseidon skrev:Tydligen ont om laddplatser på semestern.

3 miljoner!!! Laddstolpar behöver byggas för att mätta det kommande behovet.

3 miljoner!

https://bulletin.nu/brist-pa-laddstatio ... -bilkopare
Antalet elbilar i Sverige har ökat mer än vad infrastrukturen hunnit med. Laddstationer runt om i Sverige har haft det trångt under semestern, samtidigt väljer allt fler att gå över till eldrivna fordon. För att Sverige ska klara av elektrifieringen behöver tre miljoner laddpunkter monteras upp fram till 2050.
Japp, lite drygt varannan bostad i Sverige behöver ett extra eluttag i anslutning till P-plats. Låter inte så himla svårt om säger det så.. :-)

/Thomas
#1507645
poseidon skrev:Tydligen ont om laddplatser på semestern.

3 miljoner!!! Laddstolpar behöver byggas för att mätta det kommande behovet.

3 miljoner!

https://bulletin.nu/brist-pa-laddstatio ... -bilkopare
Antalet elbilar i Sverige har ökat mer än vad infrastrukturen hunnit med. Laddstationer runt om i Sverige har haft det trångt under semestern, samtidigt väljer allt fler att gå över till eldrivna fordon. För att Sverige ska klara av elektrifieringen behöver tre miljoner laddpunkter monteras upp fram till 2050.
Det behövs installeras laddstolpe i de flesta villor. Det kostar runt 7.500kr. Samfälligheter behöver ha laddstolpar på förhyrda platser. Mer än så blir det inte. Det behövs inte ens ett utropstecken.
#1507657
bem skrev:
Hur kan det behövas så mycket som 3 miljoner laddpunkter år 2050??
Laddpunkter är inte lika med snabbladdare, så det är egentligen inte mer dramatiskt än rätt vanliga eluttag..

Låt oss gissa att minst 95% av alla laddningar sker i icke snabbladdare så det behövs betydligt färre , men det är ändå en hel del och dom drar en hel del ström också. Det är dock knappast oöverstigliga problem.

/Thomas
#1507663
Tveksamt om det blir någon elbil för mig. Detta trots att leveransen bör ske under hösten.

Anledningen är att likadana begagnade elbilar som gått flera tusen mil, säljs för ca 200 000 mer än vad jag ger i nypris.

Är lite kluven om jag ska hoppas på att begpriserna går ner på några månader, så jag får åka elbil eller om jag ska hoppas på att dom håller i sig, så jag får uppåt 200 000 i handen.

Har nu under semestern köpt bensin för närmare 30000 :-(
#1507693
Lövet skrev: lör 06 aug 2022, 12:40
poseidon skrev:Tydligen ont om laddplatser på semestern.

3 miljoner!!! Laddstolpar behöver byggas för att mätta det kommande behovet.

3 miljoner!

https://bulletin.nu/brist-pa-laddstatio ... -bilkopare
Antalet elbilar i Sverige har ökat mer än vad infrastrukturen hunnit med. Laddstationer runt om i Sverige har haft det trångt under semestern, samtidigt väljer allt fler att gå över till eldrivna fordon. För att Sverige ska klara av elektrifieringen behöver tre miljoner laddpunkter monteras upp fram till 2050.
Det behövs installeras laddstolpe i de flesta villor. Det kostar runt 7.500kr. Samfälligheter behöver ha laddstolpar på förhyrda platser. Mer än så blir det inte. Det behövs inte ens ett utropstecken.
Det är ändå 3 miljoner laddpunkter.

Oavsett om du relativiserar runt installationen eller inte.

3 miljoner multiplicerat med 7500 kr är 22.5 Miljarder. Jag tycker iaf det är rätt mycket pengar som man bör ifrågasätta om det används på rätt sätt.

Men du kanske inte tycker det är mycket?
#1507747
Malmstroem skrev: sön 07 aug 2022, 14:47 Nej, 7500 SEK för laddpunkten är inte mycket.

Det rör sig om en dryg procent av vad bilen kostar. Eller ca fem tankar bränsle.

Troligen inte ett stort problem för de som köper elbil.
Absolut, men slår man ihop kostnaden för 3 miljoner laddpunkter blir det mycket och man bör därmed ifrågasätta om det är rätt väg att gå.

Vi kan säga samma sak om patientavgift, tandläkaren eller annat som vi är beroende av. För många är det inte en stor avgift men på totalen blir det mycket.

22 Miljarder skulle kunna höja polislönerna med 5000 kr för överskådlig tid som exempel.
  • 1
  • 323
  • 324
  • 325
  • 326
  • 327
  • 390
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]