Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fumpan
#1507573
Hej!
Har ett problem med min V70. När bilen är kall går den utmärkt men när motorn börjar komma upp i temp och man kommer över halv gas börjar den huttra/skaka och blir orkeslös. Fick låna en sån där felsökare (från biltema) och har för mig den visade felkod P0304 (tändspole nr4). Köpte en bättre begangnad från skroten och bytte men ingen skillnad. Lämnade in för felsökning och dom fick felkod på tändspole 4 men ansåg även att tändstiftet där var dåligt så bytte ut alla men ingen skillnad. Har även gjort komptest men alla cylindrar hade samma värde (9-10). Bör tilläggas att den stod i 3 år men gick klockrent i ca 3 månader efter vi tog den i bruk igen.
Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik!
av Erik Å
#1507606
Var det inte någon här som fick felkod på en viss tändspole men det visade sig att det var spolen bredvid som var trasig..?
Sen förekommer det tydligen att kabelstammen till tändspolarna nöts sönder på någon utsatt punkt, tror det är där den går runt något hörn på motorn.
av Fumpan
#1507613
Erik Å skrev:Var det inte någon här som fick felkod på en viss tändspole men det visade sig att det var spolen bredvid som var trasig..?
Sen förekommer det tydligen att kabelstammen till tändspolarna nöts sönder på någon utsatt punkt, tror det är där den går runt något hörn på motorn.
Inser nu att jag borde gett mer info. Jo 2 kablar hade blivit nötta så kopparen syntes så fick laga där. Är som sagt ingen mekaniker men även där jag lämnade in sa att deras dator fick utslag på tändspole 3. Men ska kolla mer noggrant på kabelhärvan ifall de är mer skador. Tack för svar =)

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]