Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1504149
Slog precis till på den justerbara bränsletrycksregulatorn, tack för tipset och länken lennarte, den kan vara bra att ha om regeringen får för sig att förbjuda bensin i framtiden, eller om inblandningen av etanol når såna nivåer att bilen börjar gå dåligt. I och för sig kommer man väl alltid att kunna köpa fem liters dunkar med alkylatbensin till gräsklipparen på Hornbach, men det blir en lite väl dyr literkostnad, närmare bestämt 37,80 kr per liter med dagens pris, fast vem vet, om prishöjningarna vid pump fortsätter som hittills så kanske det blir ett prisvärt alternativ i framtiden :-)
#1506838
Jag har nu kört ett par tankningar med den nya kina lmm:en och det har gjort skillnad, den drar nu 1,02 mot tidigare 1,04.
Verkar som om den gamla lmm:en gav fetare blandning, jag har tyckt att det rykt lite väl mycket vid kallstart, men det gör det ju, särskilt på vintern, så det är svårt att avgöra bara på känn. Men det verkar som om min känsla var rätt.

Nu har bilen istället börja hacka, bara lite och som det verkar bara i början. Om jag kör till ICA, ca 1,2 mil så hackar den kanske två, tre ggr på vägen dit, men när jag sen kör hem igen så går den hur bra som helst, ibland hjälper det om jag trycker gasen i botten en kort stund, har ingen aning vad det kan vara, men jag skall byta pumprelä, pump och filter på måndag så får vi se om det gör någon skillnad.
#1507257
Spännande projekt! Kommer följas.
Är nyfiken på hur den lmm kommer fungera för det var ett bra pris.
Jag tror att det sitter en 016 i min kärra också dock är motorn en b234f.
Kanske blir att beställa om den visar sig fungera.
Har även funderat på en ny lambda själv.
Ska dock ta reda på om man ska ha Bosch eller något annat.
#1507272
Att byta grejer som det inte är något egentligt fel på lär inte ge någon märkbar påverkan på förbrukningen
Däremot om man höjer kompressionen (ökar verkningsgraden men ökar samtidigt risken för knackningar och höjer NOx utsläpp), sänker friktionen (tunnare olja - lär korta ner livslängden), höjer utväxlingen eller snabbar på uppvärmningsförloppet vid start..
Sen kan man fundera på hur optimal tändförställningen är på dessa motorer, kanske går att förbättra?
Och som sagt, kolla att luftförvämningen inte ligger låst på varmluft. Det trollar bort hästkrafter och höjer förbrukningen.
Jag skulle ha kollat upp kompressionen med fattigmansmetoden - spärrskaft på vevaxelbulten och sen känner man hur länge man kan "hänga" på varje kompressionsslag. Är det 5 sekunder eller mer så är motorn utomordentligt tät. Är det kortare tid än typ 1-2s är det nog läge att fundera på renovering.
#1507350
Nu har jag bytat pump, filter och lägesgivare (tror jag den heter), jag skall också byta pumpreläet för att vara på den säkra sidan. Pumpen visade sig vara fel, så det fick bli en uttryckning till Biltema och inköp av deras pump, så nu har jag en pump som låter som ett litet jetplan.
Speedy fick göra jobbet, det är för mycket rost och gegga för min smak.
Jag bytar grejer av två anledningar, dels för att se till så att jag har nya grejer i bilen så jag inte blir stående i bushen mitt i natten för att någon 30 år gammal pryl nått sin livslängd, kom ihåg att detta är en bruksbil som jag planerar använda framöver i många år.
Och dels för att få ner bränsleförbrukningen, detta sammanfaller ibland men inte alltid.
Det var tur att jag bestämde mig för att byta lägesgivaren också nu, för den var i mycket dåligt skick.

Jag trodde först att det var lägesgivaren, när jag såg hur skadad den var, som gjorde att bilen hackade, men icke sa Nicke, den hackar fortfarande.
Jag börjar luta åt att det kan vara lmm:en som spökar, det var det senaste jag bytade innan den började hacka, och det är trots allt en billig kinesisk noname. Det är också ett konstigt hackande, det är bara i början den hackar, efter att ha kört en bit och slagit av motorn, så brukar den gå normalt när jag sen kör igen.
Om någon har några andra förslag så posta gärna.

Bild på lägesgivaren.

Bild
#1507352
Erik Å skrev: tis 02 aug 2022, 22:12 Att byta grejer som det inte är något egentligt fel på lär inte ge någon märkbar påverkan på förbrukningen
Däremot om man höjer kompressionen (ökar verkningsgraden men ökar samtidigt risken för knackningar och höjer NOx utsläpp), sänker friktionen (tunnare olja - lär korta ner livslängden), höjer utväxlingen eller snabbar på uppvärmningsförloppet vid start..
Sen kan man fundera på hur optimal tändförställningen är på dessa motorer, kanske går att förbättra?
Och som sagt, kolla att luftförvämningen inte ligger låst på varmluft. Det trollar bort hästkrafter och höjer förbrukningen.
Jag skulle ha kollat upp kompressionen med fattigmansmetoden - spärrskaft på vevaxelbulten och sen känner man hur länge man kan "hänga" på varje kompressionsslag. Är det 5 sekunder eller mer så är motorn utomordentligt tät. Är det kortare tid än typ 1-2s är det nog läge att fundera på renovering.
Jag vet faktiskt inte var luftförvärmningen sitter och hur man kollar om den är öppen eller stängd.
#1507355
In till burken som luftfiltret sitter i brukar det gå två luftslangar: En med kall luft från fronten och en folieslang med varm luft hämtad från en kåpa över grenröret. Slangarna möts vid blandningsspjället där en termostat och eventuellt någon vakuumdosa styr temperaturen. Vet ärligt talat inte hur det ser ut på 940..
Enkelt test: åk en provtur en kylig dag och känn på luftfilterburken direkt när du stannat. Den ska kännas sval, termostaten ska hålla luften på ca 10-20 grader. Känns burken varm så finns det goda skäl att misstänka att termostaten fastnat på varmluft.
Turbo brukar inte ha någon förvärmning, där kämpar man ständigt med att försöka kyla luften med intercooler :-D
#1507806
Man får också tänka på att det är väldigt stor skillnad på att läsa av landsvägsförbrukning på varmkörd bil på färddator och att räkna ut snitt via tankning och körda mil. Speciellt om man ofta åker korta sträckor..
Äldre Volvo var väl inte kända för att vara snåla vid kallstart och korta sträckor.. :-)

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]