Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sytes
Hej alla!

Jag har ett problem med AC:n på min Volvo XC70 -12.

Provade att köpa ett sådant påfyllningskitt. Kopplar jag in det så går mätaren ner mot 40-50 PSI som verkar vara helt perfekt. Så min bedömning är att det inte är för lite gas eller läckage...?
Efter ca 1 minut stängs något av. (ser ut som stora fläkten fram till motorn slutar att snurra) och trycket stiger väldigt mycket.

Mitt problem är att AC:n verkar gå ibland under tiden man kör men oftast gör den inte det.

Bild 1 första minuten
Bild 2 efter ca 2 min
Bild 3 är fläkten som stannat då trycket verkar gå upp.

Tacksam för tips.
Bilagor
3.JPG
3.JPG (65.69 KiB) Visad 1160 gånger
2.JPG
2.JPG (35.39 KiB) Visad 1160 gånger
1.JPG
1.JPG (37.45 KiB) Visad 1160 gånger
av Ceska
När kompressorn stängs av blir trycket på båda sidor (hög och låg) i princip lika, och det verkar hända så dock oklart varför. Du behöver koppla klockor på båda sidor, eller åtminstone lämplig utrustning där man kan läsa ut trycket på högtryckssidan.
av m2c
Som ovan skriver, trycket kommer jämnas ut när kompressorn slår av. Hur högt går det upp då?

På din beskrivning så misstänker jag att du överfyllt systemet. Symptom på detta brukar vara att kylarfläkten går direkt upp på maxvarv (låter som en dammsugare). Har du tillgång till en bättre felkodsläsare så kan du kolla högtrycket där. (Brukar ligga under datalistor på motorns ecu om jag inte minns fel, inte under ac systemet som vore det logiska).

Normalt tryck för högtrycket under drift är någonstans mellan 150-250 psi (beroende på utetemp, inställd temperatur inne i bilen, kupefläkthastighet osv) när trycket kommer upp till cirka 450-500 psi så kommer datorn att slå av acn. Med resultat att det kommer ett jättehögt tryck på lågtrycket eftersom det finns så mycket att balansera ut från högtryckssidan.
Och varmluft börjar strömma in i bilen.

Börja med att försöka ta reda på om du överfyllt systemet. Helst via klockor på högtryckssidan, men annars via felkodsläsare och kolla datalistorna. Om felkodsläsaren visar trycket i bar istället för psi så är det bara att googla hur mkt det är i psi.

Tyvärr så förekommer det att de där kompressorerna lägger av att pumpa som de ska, symptom på det är t.ex att de inte pumpar alls, trots att allt verkar som det ska (inga felkoder, inga trasiga säkringar, datalistorna visar att acn ska gå och om det går att se i datalistorna kontrollera så det indikeras en viss drivspänning till acns reglerventil).

Ett annat symptom är att kompressorn inte pumpar ner trycket på lågtryckssidan tillräckligt fast du kör systemet på full effekt. Skulle vilja säga att ett lågtryck ÖVER 50psi är onormalt.

Ytterligare ett symptom är att kompressorn pumpar sporadiskt. Har man dessa problem så blir det till att kolla datalistorna och se om allt visar rimliga värden både de tillfällen som kompressorn fungerar och när den inte gör det.
Värden att hålla koll på är då tillexempel utetemp (systemet slår av om det är minusgrader ute). Evaporatortemp, kupetemp, högtrycket (får inte dra iväg över 400psi) indikation för ac på, samt om det finns i listorna någon indikation på hur mkt ström som går till reglerventilen.

Reglerventilen är det vanliga felet vid dessa symptom. Det är en ventil som sitter inuti moderna kompressorer.
Den bestämmer hur mycket kompressorn ska pumpa. Så även om magnetkopplingen slår till så är det inte säkert att kompressorn pumpar som den ska.

Det GÅR att byta bara reglerventilen, men man måste ändå tömma systemet på gas för att komma åt den. Så vanligtvis så byter man kompressor när man ändå tömt gas då det inte är uteslutet att det är något annat fel på kompressorn.
En kompressor är inte SÅ blodigt dyr på bildelsbasen eller trodo. Det är jobbet som är den stora kostnaden.
av sytes
Tack för era svar, jag har i dagsläget ingen möjlighet att koppla in en till klocka för att kontrollera trycket på båda sidor....

Men det låter logiskt att när kompressorn stängs av jämnas trycket ut på mellan hög och lågporten.

Jag har inte fyllt på något alls i systemet ännu, kopplade bara in klockan för att kontrollera innan fyllning. Och den är inte gjort något med sen ny.

Gjorde också en visuell kontroll på kondensorn som sitter fram, jag tycker den ser ganska fin ut faktiske. inga synliga skador. Så det känns lite som problemet ligger på kompressorn som ni är inne på...

Är det möjligt att byta kompressor själv? Kanske finns någon bra guide för det.
av m2c
Byta kompressor själv är inget problem. Men du behöver någon som suger ut gasen och pumpar vakum i systemet innan du fyller på igen.

Men börja med felkoder. Det finns säkert nån du känner med bra felkodsläsare.
av m2c
För visst snurrar kylarfläkten när acn funkar. Annars är det det som är ditt problem. Då blir högtrycket för högt och den bryter vid 450-500 psi. Om den är trasig brukar acn funkar när du kör fort nog för tillräcklig kyla via fartvinden.
av VolvoJull3
Jag skulle sägs att du behöver ett manometerställ för att kolla vad dina värden säger. Jag hade för högt tryck på lågtrycksidan samma som du, cirka 50-60psi. Högtrycksidan låg på cirka 160psi och steg uppåt när kompressorn pumpade. Min kondensor hade gett upp. Böt den och värdena blev normala igen. Men man måste mäta på både hög sidan och låg sidan för att få en hint vad det kan vara för fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Eeh, det brukar sägas att det inte går att kontrollera mängden köldmedium genom att mäta tryck.. i stället åker man till en verkstad som har en automatisk ac-testare, den tömmer systemet och mäter upp hur mycket köldmedium respektive olja den tappade ur och sen återfyller den med korrekt mängd. Kostar dessvärre runt tusenlappen att göra :oops:

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]