Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har chansen att köpa förljande bil av en bekant:

Volvo S70 2.5T -99 manuell Silver metallic
Mätarställning 7200 mil

Senaste servicen(7500 mil) gjord för 1 månad sen
Förra besikningen utan anmäkrning

Motorn går bra även om det finns ett tickande ljud från den när man har motorhuven uppe(normalt?).

Det ser ut att ha varit mindre oljefuckt på växellådan, men att det är så gott som torrt igen

Bild

Fungerande ECC, Stora stereon.
Beige halvläder inredning, något smutsig men hel.

Inga parkeringsbubbler, tre mindre repor vid bagageluckan som är ifyllda. Tittar man noga så finns det kanske 2 små stenskott i huven.

Vinterdäcken(195)(friktion) är i gott skick och är moterade på alu-fälgar
Sommardäcken(205) också i gott skick på alu fälg.

1 tidigare ägare(förutom bil firmor)(svensk såld)

Avgassystemet ganska härjat, men helt.

Förövrigt i ett gott skick.

begärt pris är 80 000, kan det vara rimligt för en sådan bil? Och finns det något man bör tänka extra noga på vid ett köp av denna typen av bil?

Tacksam för alla svar!

MVH
Jimmy
Användarvisningsbild
av Nexus
Det du oroar dig för som oljefukt tycker jag inte är mycket att hänga upp sig på. oljefukt då brukar det vara kladdigt och kunna hänga en droppe olja :wink:
Inget jag skulle oroa mig för det lilla du visar på bilden.
Tickar lite från insprutarna är helt normalt.

Att prissätta en lågmilare är inte lätt. Jag titta på en s70 häromdagen på en bilfirma den hade rullat närmare 20000mil och de begärde närmare 100000:-. :-O) De lär få behålla bilen länge länge.
S70 står lägre på begmarknaden jämfört med v70.

2,5T har jag själv och tycker det är en kanontrevlig motor :) .

99:a :!: Då bör du kanske höra om gasspjället e bytt(om det sitter elektriskt gasspjäll) eller LLM då desa kan strula. Är ratten fin??? de brukar bli fula,svarta och klibbiga. en ny ligger på 3500:-

ska jag gissa mig till ett pris :???: så ner 10000 så gör båda en bra affär :wink:
av snowman
Tack för svaret grammse!

Sköt att höra, men frågan är varför så många bilar har små fuktigheter här och som då oftast är upptorkade som bilderna visar. Kan det vara så att det lägger lite när bilen är ny och sen torkar det helt enkelt in? Olja bör väll annars ta ganska lång tid innan det försvinner från ställen som dessa?

Oj 100 000 för en som gått 20 000 mil? det låter som ett bruttalt överpris! Förövrigt har jag fått för mig att bilar är något billigare högre upp i landet jämfört med nere i Skåne(eller så är gräsen grönare på andra sidan bara)?

Du säger att man ska kolla så att gasspjälet är bytat om det är elektrikst? finns det något annat menar du ? Jag tror faktiskt inte att det är bytat på denna bilen.

Vad är LLM?
av bytoken
"Motorn går bra även om det finns ett tickande ljud från den när man har motorhuven uppe(normalt?). "
Lite brukar det ticka om insprutarna, men absolut inte knacka från ventilerna.
av patrix
bytoken skrev:"Motorn går bra även om det finns ett tickande ljud från den när man har motorhuven uppe(normalt?). "
Lite brukar det ticka om insprutarna, men absolut inte knacka från ventilerna.
EGR-ventilen kan ticka också. Helt normalt.
av snowman
Jag har nu köpt bilen, Tack för all hjälp och råd.

Nu ska jag bara köra in o få kollat så att det verkligen är ett glapp i en givare som gör att check engine lyser orange gult.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hoppas du blir nöjd med bilen :)

Hur mycket betalade du till slut för den? Alltid intressant att veta tycker jag :roll:
Köpte min V70 2,5T AWD automat -98 i somras, med helskinn, fullutrustad, 11300 mil en ägare importerad som flyttgods från USA för 67 000.-. Han köpte den sista året han jobbade i USA och har sen haft den själv här hemma tills jag köpte den.
av snowman
Phantom skrev:Hoppas du blir nöjd med bilen :)

Hur mycket betalade du till slut för den? Alltid intressant att veta tycker jag :roll:
Köpte min V70 2,5T AWD automat -98 i somras, med helskinn, fullutrustad, 11300 mil en ägare importerad som flyttgods från USA för 67 000.-. Han köpte den sista året han jobbade i USA och har sen haft den själv här hemma tills jag köpte den.
Jag gav 79 000 som var överrenskommit, och visst det ligger väll runt där vad bilpriser anser att den är värd, men med tanke på hur nerringd killen med bilen blev så hade den nog gått för några tusen till faktiskt.
Användarvisningsbild
av Phantom
Rätt köpare kan betala ett högre pris om det är just den bilen man vill ha :)
Önskar lycka till med nya bilen och hoppas som sagt att du blir riktigt nöjd med köpet :D
Användarvisningsbild
av Nexus
snowman skrev:Tack för svaret grammse!

Sköt att höra, men frågan är varför så många bilar har små fuktigheter här och som då oftast är upptorkade som bilderna visar. Kan det vara så att det lägger lite när bilen är ny och sen torkar det helt enkelt in? Olja bör väll annars ta ganska lång tid innan det försvinner från ställen som dessa?

Oj 100 000 för en som gått 20 000 mil? det låter som ett bruttalt överpris! Förövrigt har jag fått för mig att bilar är något billigare högre upp i landet jämfört med nere i Skåne(eller så är gräsen grönare på andra sidan bara)?

Du säger att man ska kolla så att gasspjälet är bytat om det är elektrikst? finns det något annat menar du ? Jag tror faktiskt inte att det är bytat på denna bilen.

Vad är LLM?
De första 99:orna fanns med mekanskt gasspjäll(gasvire) eller elektriskt som jag tror du har på 2,5T :???: .Jag har elektriskt och det e fortfarande orginal 13700 mil -99:a. Hoppas det ej ger upp så länge jag äger bilen :wink:
Min hade oxå lite "fukt" på nerkant av lådan men jag tvätta rent och sen dess är det torrt och fint :)

LMM = luftmassmätare. (den sitter på boxen där luftfiltret ligger). Men den fick jag bytt av förra ägaren då jag köpte bilen :D .
Motorlampa lyser Felcod :EMC 261A. Bilen gick som en 2,0. Men 2557:- senare så gick den som ett skott. Tur jag ej fick börja med byta den efter 1 mån.
Lycka till med nya bilen :D Mvh/ Magnus

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?