NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Farthållaren på vår V50 funkar inte. Jag efterfrågar tips att felsöka den på. Det jag har kollat hittills:

När man trycker på Cruise så tänds Cruise i displayen
Kollat med iCarsoft att knapparna på ratten aktiveras. Dock har jag för mig att jag inte kunde hitta 0-knappen där, så den är inte kollad.

Inte kollat: Broms och koppling, vet inte vilka kriterier som påverkar farthållaren. Och vad man mäter i så fall.

Vad mer är det som krävs för att den ska aktiveras? Har försökt hitta hur man felsöker, men inte lyckats hittills.
Användarvisningsbild
av HCP
Min fjäder på kopplingen är slapp, så jag får dra upp kopplingen typ 5mm då fungerar farthållare igen, behöver inte hålla i bara toucha till.
Kostade inte många kronor på volvo, men latmasken har inte bytt än :-D

Liknande på bromsen att den känner av så testa lyfta på båda med foten och aktivera farthållaren.
Användarvisningsbild
av EGTMekaniska
Jag hade liknande problem på min V70 (06) för några år sedan.
Det var en lägesgivare på kopplingspedalen, som spökade. Jag har plockat isär och rengjort insidan med elektronik rengöringsspray, sedan smörjt med lite kontaktspray, sedan fungerade farthållaren felfritt.
Var försiktigt vid isärplockning så att plasten inte spricker samt att en fjäder inte hoppar iväg. (Insidan liknar den till en skjutpotentiometer)
Bilagor
V70 kopplingspedal givare.jpg
V70 kopplingspedal givare.jpg (3.07 KiB) Visad 804 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Smörj kolbanan med en gnutta vaselin så håller den nästan för evigt. Det gjorde jag på min, det är så många år sen så jag har glömt hela problematiken :-D
Oljan i kontaktspray avdunstar förmodligen efter ett år eller två..
Användarvisningsbild
av erikn
Tack för tips. Ska kolla när jag är hemma igen. Återkommer med resultat.

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]