NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nolla felkoderna. Läs av igen. Anteckna felkoder
Nolla felkoderna. Starta. Läs av igen. Anteckna felkoder
Nolla felkoderna Starta. kör en liten bit. Läs av igen. Anteckna felkoder
Nolla felkoderna. Kör tills den stannar. Läs av igen utan att slå av tändningen eller försöka starta. Anteckna felkoder

Nu bör du ha en del ledtrådar om var du skall börja felsöka.

Eftersom den inte är svårstartad så håller jag det för mindre troligt att du har lågt bränsletryck som orsakar stoppen. Tar ibland över 30 sek att få igång den igen om den slår ner av den orsaken för mig.

Kolla noga alla slangklämmor.
Kolla om det är fuktigt och söligt någon stans. Kolla alla slangar i närheten av det efter sprickor hål mm.
Kolla så batteriklämmorna är som de skall.
Om det är så att den dör i kurvor så byt batteri.
Ett stort tack till klacken och kvillebäck för all hjälp och alla förslag!

Efter ytterligare felsökning har jag kommit fram till följande:

* Insugsröret måste vara för sladdrigt. När jag kopplar bort anslutningen till ventilkåpan så suger den lilla slangen ihop sig redan vid 2500 rpm trots att den inte är ansluten till nåt. Kommer jag en bit över 3000rpm börjar den grova delen suga ihop sig. Det var den billigaste jag kunde hitta på Autodoc för ett drygt år sen, och jag fick nog vad jag betalde för. Nytt insugsrör av märke Febi Bilstein är beställt (plus ventilkåpa med det där membranet som brukar gå sönder).

* Det är inte värme som får bilen att slå av sig, för idag när jag provkörde kom jag inte mer än en knapp kilometer innan den började strula, och sen höll jag knappt på att komma hem då den hela tiden slog av sig själv.

* Det är inte vakum i tanken, för jag provade lätta på tanklocket och det var ingen luft som jag hörde/kände röra sig in eller ut. Och bilen gick inte bättre efter att jag hade öppnat tanklocket.

* Efter att ha nollat felkoder och varvat motorn lite dyker följande kod upp:
ECM-2520 Bränsletryck - För lågt tryck
Om jag fortsätter varva till den slår av sig själv dyker ytterligare en liknande upp:
ECM-2550 Bränsletryck - För lågt tryck

* Varvar jag motorn lite försiktigt så att inga felkoder triggas så märker jag att den går ojämnt. Den går även lite ojämnt på tomgång, men där är det inte alls lika tydligt. Se bifogad bild för nåt som mest liknar en sinusvåg trots att gaspedalen var helt still.

Googlar jag på de där felkoderna så är byte av bränslefiltret det jag ska prova först. Jag bytte mitt för ~2500 mil sen. Hur ofta behöver det bytas? Och om jag har alger i tanken, funkar det bra att hälla i sån där diesel-biocid?
Bilagor
20220708_181017.jpg
20220708_181017.jpg (2.59 MiB) Visad 944 gånger
Har du skit i tanken så får du nog ta ner den och göra rent den. Har dock aldrig haft problemet själv. Skulle dock tro att chansen är hundra gånger större att du har vatten i tanken.
Sugslangen i tanken har bara 2-3 mm stort hål så har du något skräp där så kan det lätt lägga sig för hålet.

I ditt läge skulle jag kolla på bränslefiltret om du har en svart "ratt" för att dränera filtret på vatten.
På andra bilar har jag gjort enligt följande.

1. Ställ bilen på tomgång.
2. Öppna kran för dränering ca 20 sekunder.
3. Stäng kran.

Har man otur och tankar "det sista" på tappen så kan man få med sig ganska mycket vatten.

Hittar du ingen kran.

Tag ur bränslefiltret. Skaka ur allt som är i filtret i en REN hink.
Montera tillbaka filtret och lufta motor.
Kontrollera hinken om det har skiktat sig så du ser att det var vatten. Man kan nu även få en hint om filtret är fullt av skräp.

Det är dyra filter i dessa bilar.
Tag bort slangen på nippeln som sitter längst "fram" på bilen och filtret. (närmast fronten. Koppla på någon slang och sug tills det kommer diesel. sätt tillbaka den gamla slangen och starta. Kan ta ett litet tag innan den startar. ibland får man starta två gånger. ibland får man lufta igen.
Det var väldigt svårt att suga diesel genom filtret, nästan helt omöjligt. Fick ta i som en galning för att lyckas suga upp nåt.

Precis på slutet när jag hade provat flera gånger och kört startmotorn alldeles för mycket, så provade jag koppla sugpumpen till slangen som kommer från tanken. Där gick det väldigt mycket lättare att suga. Har beställt ett nytt filter från Autodoc (BOSH, samma som sitter där nu). Ska bli spännande och se hur stor (om någon) skillnaden är att suga genom det.

Nu låter jag batteriet och startmotorn vila tills nya filtret, insugsröret och ventilkåpan är på plats.

Den här sugpumpen använder jag: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000033701
Det kanske var svårt att suga för att det var tätt. Jag använder en sådan blåsa som är till trycktanken på utombordaren. Det går utmärkt men behöver hålla fingret för utblåset vid sugfasen.

Jag brukar bara köra tills det kommer diesel och sedan starta. Inget speciellt. Det kanske är tätt i ditt filter.
Efter byte av dieselfiltret så hoppade bilen igång. Jag bytte även insugsröret och ventilkåpan, och det nya insugsröret kollapsar inte vid gaspådrag. Skillnaden i hur mjukt materialet i gamla och nya röret är var skrämmande stor.

Körde runt i 20-25 minuter utan några som helst problem, så jag tror mina akuta problem är lösta. Det rykte ordentligt om bilen i början, men efter 15 minuter började det minska. Återstår att se om röken helt försvinner, eller om jag har ytterligare problem som måste åtgärdas.

När jag felsökte märkte jag att läckan vid VNT-axeln är ganska stor. Det sitter väl inga trycksensorer på den varma sidan av turbon (annat än DPF-givarna) som påverkar bränsleblandningen? Det vill säga, även om det läcker ut avgaser vid VNT-axeln så borde väl inte det kunna göra att bränsleblandningen blir fel?

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]