Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505234
Farthållaren är stendöd.
Färddator visar inget, enda som syns i displayen är temperaturen (grandantal, ej TEMP)

Någon som vet vad detta kan bero på?
#1505329
Ser du olika menyer på sidorna i färddatorn som du kan bläddra mellan eller är det bara tecken för klocka och utetemperatur som syns? Om du bara ser det sistnämnda så misstänker jag att bilen inte är utrustad med färddator.

Ang farthållaren så skulle nog en felkodsutläsning kunna ge mer info. Men fel på ABS är väl det vanligaste orsaken. Men det kan ju vara fel på givarna vid pedalerna eller fel i spaken också.
#1507576
SubMarine skrev: lör 16 jul 2022, 22:43 Ser du olika menyer på sidorna i färddatorn som du kan bläddra mellan eller är det bara tecken för klocka och utetemperatur som syns? Om du bara ser det sistnämnda så misstänker jag att bilen inte är utrustad med färddator.

Ang farthållaren så skulle nog en felkodsutläsning kunna ge mer info. Men fel på ABS är väl det vanligaste orsaken. Men det kan ju vara fel på givarna vid pedalerna eller fel i spaken också.
Bytte givare på kopplingspedalen, den som satt verkar va död. Fick tag på en som mäter 250 ohm vid helt intryckt och 2000 i utdraget läge. Borde vara hel? Fortfarande ingen farthållare som fungerar. Vid fel på bromsar/abs borde väl abs lampan lysa?
#1507625
Japp då ska ABS-lampan lysa, förutsatt att den är hel samt att ingen mixtrat med den...

Prova om du kan aktivera farthållaren med minusknappen istället för pluskappen om du inte redan gjort det. Förekommer att en kabel i spaken går av så att plusknappen slutar funka :)
#1507626
SubMarine skrev: lör 06 aug 2022, 00:12 Japp då ska ABS-lampan lysa, förutsatt att den är hel samt att ingen mixtrat med den...

Prova om du kan aktivera farthållaren med minusknappen istället för pluskappen om du inte redan gjort det. Förekommer att en kabel i spaken går av så att plusknappen slutar funka :)
Abs lampan lyser när jag har tändning på, så den borde fungera korrekt. Har testat även minus knappen, ingen skillnad. Ska plocka ut felkoder om några dagar, det kanske kan ge lite ledtrådar om vad som är tokigt.
#1507629
Statsminister skrev: fre 05 aug 2022, 14:26 Bytte givare på kopplingspedalen, den som satt verkar va död. Fick tag på en som mäter 250 ohm vid helt intryckt och 2000 i utdraget läge. Borde vara hel? Fortfarande ingen farthållare som fungerar. Vid fel på bromsar/abs borde väl abs lampan lysa?
Resistansen verkar vara ok, felkod dyker upp när max resistans blir över 2500 ohm eller så pga slitage. läs denna tråd sid 4:
viewtopic.php?t=148228&start=30
Vad jag minns så tänds ETS-lampan när givaren är sliten. Sen lär det finnas en separat brytare på bromspedalen som kopplar ur farthållaren, kolla att den är ok. Fel sätter nog ingen felkod utan får farthållaren att tro att man trycker på bromsen..
Edit: volvo släppte en uppgraderad mjukvara för många år sen där larmgränsen för hög resistans var höjd..

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]