NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Test123
Hej!
Har en V50 som står parkerad stora delar av året,leder till ibland att den behöver starthjälp när den väl ska startas pga urladdat batteri.
Har dock kört med det några månader sporadisk nu utan problem.
Ett problem som dök upp igår var att den inte ville starta, tändningen går igång och man hör att den ”klickar” när man vrider. Jag hade då kört kvällen innan över 10 mil med den. Misstänkte att sonen hade lekt i den och glömt kvar någon lampa på över natten.
Startade upp med startkablar och körde 40 min för att ladda upp. Provade att starta igen efter 15 min,samma problem!
Fram med startkablar igen och starta upp. Körde ca 40 min igen och parkerade,provade då att starta direkt vilket fungerade.
Har fått stå över natten nu och det är samma problem igen.
Jag har kopplat in en CTEK XS7000 batteriladdare nu men den visar enligt sin indikation att batteriet är färdigladdat (lampa 3).

Vad kan detta bero på,är det ett batteri som är helt kaputt eller något annat som spökar här?
av MrCougar
Se om du kan prova med en batteri analysator. då ser du hur många CCA det är kvar i batteriet och så brukar man kunna se startsystemets "kondition" samt laddsystemet. Har du inge sån så mär vilospänningen, dvs då bilen stått still tex över natten. Ett fungerande system bör visa en vilospänning på ca 12,6 - 12,7 Volt samt systemspänning ( dvs på tomgång då gen laddar) ca 14 Volt
Användarvisningsbild
av fjohan82
Förmodligen batteriet som har passerat bäst-före...
Jag hade en V50 D2 tidigare och det var samma symptom, åtminstone på den bilen löstes problemet med batteribyte.
av Test123
fjohan82 skrev:Förmodligen batteriet som har passerat bäst-före...
Jag hade en V50 D2 tidigare och det var samma symptom, åtminstone på den bilen löstes problemet med batteribyte.
Toppen, böt du den själv eller lämnade in? Minns vilket batteri du köpte?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Test123 skrev: mån 11 jul 2022, 13:08
fjohan82 skrev:Förmodligen batteriet som har passerat bäst-före...
Toppen, böt du den själv eller lämnade in? Minns vilket batteri du köpte?
På den tiden fick Volvo göra det, blev ett originalbatteri. Funkar säkert lika bra med annat också, har ett från Biltema i min nuvarande bil då det gamla packade ihop.
Vill minnas att jag tog ett lite större batteri, om det var från 70 till 80 kanske...
Byta batteri är en av de enklare sakerna man kan fixa med själv på en bil.
av Test123
Uppdatering:

Har ni haft batteriladdaren inkopplad 8 timmar och indikerade på fullt batteri.
Gjorde en provstart men den totalvägrade, nu hördes det knappt något från tändningen samt så flimrade all instrumentering.
Antar att detta styrker ytterligare att batteriet är förstört?

En annan fråga,såg denna box på minuskontakten. Om jag byter batteri själv är detta något jag behöver ha i åtanke eller är det bara att ta bort kontakterna, byta batteri och montera på kontakterna?
06158172-8757-421F-BAE9-81A6B2324E40.jpeg
06158172-8757-421F-BAE9-81A6B2324E40.jpeg (4.32 MiB) Visad 1067 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Datummärkningen på batteripolen visar när det tillverkades, ser dock inte om det står 12/11 eller 42/11.
Oavsett tyder det på att batteriet aldrig är bytt. Då dessa bilar dessutom inte har möjligheten att stänga av bränslevärmarens automatik (att den startar och stödvärmer när det är kallt), gör det att stödladdning är ett måste om man vill få ut ännu mer av batteriet.
Det ska inte vara några andra konstigheter mer än att skruva av och skruva på, på ett nytt batteri.
av kvillebäck
att laga ett trasigt batteri låter sig inte göras med batteriladdare.
Slå på tändning, helljus, bakrutevärmning, fläkt, och allt du kan komma på samtidigt. fungerar inte det så är ditt batteri trasigt.
av Test123
Uppdatering

Köpte ett nytt batteri och påbörjade byte.
Lite svårt att få bort ramen runt batteriet samt även att få bort pluskontakten när batteriet skulle lyftas upp. Resulterade i att jag monterade bort kåpan till luftfiltret för att få undan pluskontakten. (Jovisst,det är en blöja som ni ser. Använde den för att täcka pluskontakten och en avfallspåse för att täcka minuskontakten för att undvika omedveten kontakt vid i-och urlyft.)
085A92C2-DBEB-4C20-9D84-FF8BB3910342.jpeg
085A92C2-DBEB-4C20-9D84-FF8BB3910342.jpeg (3.56 MiB) Visad 980 gånger
När väl nya batteriet var i och jag skulle sätta tillbaka bygeln så passar den inte, batteriet är nu för högt jämfört med det gamla. Bad de dubbelkontrollera i butiken jag köpte att detta batteri skulle passa och det garanterad det

Fruktansvärt irriterande, bara att sätta tillbaka allt igen som det var.
Gjorde ett test när väl gamla batteriet var på plats igen, vred till II och xenonlampor tänds, stereon startar men inget ljud, all instrumentering lyser. Men när jag vrider till start så hör man att det klickar (relä?) och den startar inte. Nåväl antar att felet är fortfarande batteriet,så är väl bara att åka tillbaka och byta.
Senast redigerad av 2 Test123, redigerad totalt 0 gång.

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]