Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
#1504193
God kväll. Jag mäter 2.5V med kontakten frånkopplad. Kupefläkten tycker att det är för varmt och går på högt varv, därav verkar tempmätare i kupe vara ok. Min tanke är då att tryckgivaren 7/8 enligt din beskrivning ovan felar. ISF bara att vänta in att verkstad öppnar efter semester då jag gissar att systemet måste tömmas om den ska bytas. Det sista som hände i fredags var att de bytte expansionsventil (står flödesventil eller flödesregulator på kvittot) och det är väl inte samma som tryckgivaren 7/8?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1504213
Expansionsventilen är, såvitt jag vet, inget som styrs av CCM. Den reducerar trycket efter kondensor och torkfilter, så mediet blir kallt innan det går till förångaren. Men om inte kompressorn vill starta alls hjälper inte det.
av Tood
#1504282
Hypoteserna för att magneten inte får 12V är följande:

1. Tryckgivare 7/8 är trasig
2. ECM har fått hicka avseende AC (ej troligt)
3. Partiellt kabelbrott mellan ECM och kompressor C1:1 (inte heller det så troligt då 2.5V finns)
4. ?

Stort tack för svar @apersson850, facit kommer om någon vecka när verkstad öppnar igen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1504332
Man kan möjligen argumentera för att du glömt bort möjligheten att CCM inte efterfrågar AC, av någon anledning. Det är exempelvis CCM som vet om du stängt av AC med knappen märkt AC i mittkonsolen.
Det kan vara så att tryckgivaren 7/8 sitter på en Schraderventil, så att man kan byta givaren utan att tömma systemet.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Håller med, skapa gärna en tråd! […]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]