NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504262
Nu har bilen börjat slå av sig själv vid gaspådrag. Kollade luftfilter och LMM och de ser okej ut, men mojängen (slangen med bälg och avgrening upp till ventilkåpan) som sitter mellan luftfiltret och turbon suger ihop sig själv vid gaspådrag. Kraftigt undertryck där, och det finns inget som blockerar. Hur är det ens möjligt? Provade ta bort luftfiltret och ha helt öppet, men samma sak hände.

Om motorn får för lite luft så är det inte konstigt om den röker, antar jag. Men hur kan den få för lite luft om luftfiltret inte är igensatt?
#1504349
Den vanligaste orsaken till att den stänger av sig vid gaspådrag brukar annars vara att man slarvat med bytet av bränslefiltret.
Om det är där som dom fem flänsarna är som den drar ihop sig så prova anpassa en rörstump och peta in så du får reda på att det säkert är där du har problemet.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinst ... 2000023052

Fungerar det så se det INTE som en permanent lösning! :-)
#1504417
Efter lite mer felsökning tror jag att jag har två separata fel. Dels är insugsröret alldeles för sladdrigt och "kollapsar" när turbon börjar suga ordentligt, och dels felet jag beskriver nedan:

Kopplade bort luftmassemätaren och tog bort insugsslangen till turbon (så att det är öppet rakt in i den, jag ser den snurra). Min tanke var att utan LMM så går motorn ner i limp mode och då kan jag i alla fall köra till de nya delarna jag beställt dyker upp (det där 3-delade insugsröret, och ny ventilkåpa utifall membranet i den är trasigt).

Det funkade i knappt 10 minuter, till motorn blev varm. Då började den stänga av sig själv igen, och det blev bara värre och värre desto varmare motorn blev. Innan jag lyckades ta mig hem var det så illa att jag knappt kunde nudda gasen innan den slog av sig själv.

Eftersom det nu inte är nåt som begränsar luftflödet innan turbon, vad kan det då vara? VIDA gav en miljon olika felkoder, förmodligen för att motorn slog av sig själv hundra gånger eller så.

Stopp i intercoolern? Trasigt spjäll efter intercoolern? Nån givare? Annat? Hur felsöker jag detta?
#1504422
Kär ALDRIG utan filter före turbon. Turbon kan snurra med 100.000 RPM. Ett damkorn blir som en projektil när det träffar impellern av aluminium. Får du obalans så äts lagerna upp mycket fort och det blir dyrt.
Har du verkligen ett friskt bränslefilter? Är den MYCKET svårstartad när den stängt av sig?
#1504446
Den är inte svårstartad alls efter att den lagt av. Kanske att startmotorn får dra en extra halvsekund. (Fast oftast låter jag bara växeln ligga i, vrider nyckeln till pos 1 och sen tillbaka till pos 2, då självstartar den.)

Bränslefiltret bytte jag för 1,5 år sen tror jag. Bilen har gått ~2500 mil sen dess. Jag vet inte hur tankventilation fungerar eller vad den är bra för (japp, jag kan nästan inget om bilar), men jag har ganska ofta problem när jag tankar att hantaget slår av om jag inte fyller väldigt långsamt. Fast senaste gångerna har det inte varit några problem. Går det att felsöka tankventilation enkelt?

Ska genast sätta tillbaka insugsröret. Tänkte inte på det... :)
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]