- fre 08 jul 2022, 02:13
#1504417
Efter lite mer felsökning tror jag att jag har två separata fel. Dels är insugsröret alldeles för sladdrigt och "kollapsar" när turbon börjar suga ordentligt, och dels felet jag beskriver nedan:
Kopplade bort luftmassemätaren och tog bort insugsslangen till turbon (så att det är öppet rakt in i den, jag ser den snurra). Min tanke var att utan LMM så går motorn ner i limp mode och då kan jag i alla fall köra till de nya delarna jag beställt dyker upp (det där 3-delade insugsröret, och ny ventilkåpa utifall membranet i den är trasigt).
Det funkade i knappt 10 minuter, till motorn blev varm. Då började den stänga av sig själv igen, och det blev bara värre och värre desto varmare motorn blev. Innan jag lyckades ta mig hem var det så illa att jag knappt kunde nudda gasen innan den slog av sig själv.
Eftersom det nu inte är nåt som begränsar luftflödet innan turbon, vad kan det då vara? VIDA gav en miljon olika felkoder, förmodligen för att motorn slog av sig själv hundra gånger eller så.
Stopp i intercoolern? Trasigt spjäll efter intercoolern? Nån givare? Annat? Hur felsöker jag detta?